Gemene uitweg discussie

Arcade
Topic Starter
Berichten: 3

Gemene uitweg discussie

#1 , 13 okt 2006 20:36

Hallo,

Kunnen jullie me raad geven met dit probleem?

Vorig jaar kocht ik een pand waarop ik een erfrecht had van gemene uitwegenis.

Het recht van deze uitwegenis was bekrachtigd in de nieuwe akt en de oude akt en was ondersteund door een vrij simpele schets waar de uitwegenis zich bevind en naar welke richting deze gericht is (dmv een pijl)

De uitwegenis loopt over 2 andere eigendommen.

De weg heeft een officieel bord met de huisnummer (van de gemeente) en openbare verlichting, de brievenbus van de eigenaar vlak achter mij hangt aan het huis zelf dat is zo'n 100meter in het straatje!

De weg werd door iedereen gebruikt als een soort kerkweg.
De burgemeester heeft bevestigd dat het straatje ooit een tijd onderhouden is door de gemeente.

De personen die daar wonen betwisten de geldigheid van het erfrecht omdat de vroegere notaris iets zou "vergeten" zijn.

Volgens het plan zou zelfs een stuk van de uitweg mijn eigendom zijn, de eigenaar grenzende aan de uitweg heeft volgens mijn zijn huis verkeerd gebouwd.

De dochter van een van de 2 eigenaars werkt bij het vredegerecht en heeft al onrechtsreeks gedreigd, de andere eigenaar wil er een miljoen insteken als ze haar gelijk maar haalt.

De weg is al versperd geweest door een zware houten ladder.
Recent heeft men aan de weg een zelfgemaakt plakaatje "privaat weg" gehangen.
Men dreigde ermee mij te vervolgen voor diefstal omdat ik het plakaat verwijderd had en in hun brievenbus gestoken had.

Ik ben de intimidaties beu en wil weten waar ik recht op had, ik kocht immers een pand met de veronderstelling dat ik uitweg had.

Ik ben reeds met mijn akte bij 1 van de eigenaars geweest, ze kon haar akt niet direct voorleggen. De andere eigenaar was niet thuis of wilde niet opendoen.

Wat kan ik doen?
Mag ik mijn platen muur openbreken? Kan dit verjaren?

Dank

Arcade

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 13 okt 2006 20:45

Mag ik mijn platen muur openbreken?
wat bedoelt u hiermee?

Arcade
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 16 okt 2006 19:35

Mag ik mijn platen muur openbreken?
wat bedoelt u hiermee?
Er is vanachter een platen muur grenzende aan de uitweg ...

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 16 okt 2006 20:39

Quote:
Mag ik mijn platen muur openbreken?


wat bedoelt u hiermee?


Er is vanachter een platen muur grenzende aan de uitweg ...
Mi is en blijft de uitweg en is geen verjaring mogelijk.
Vraag uw notaris schriftelijk bevestiging.
Om de platen te verwijderen loopt u best eens langs de dienst stedenbouw van uw gemeente, waarschijnlijk is daar een vergunning voor nodig.

BW
AFDELING V. - RECHT VAN UITWEG.

Art. 682. <W> ? 1. De eigenaar wiens erf ingesloten ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken.
? 2. De vordering tot toewijzing van een uitweg is onverjaarbaar.
? 3. Bij stilzitten van de eigenaar kan de gebruiker van het erf dat zich bevindt in de toestand beschreven in ? 1, onder dezelfde voorwaarden een uitweg vorderen, mits hij de eigenaar in de zaak roept.

Art. 683. <W> De ligging van de uitweg wordt door de rechter bepaald op zulk een wijze dat hij het minst schadelijk is.
Indien de ingeslotenheid evenwel het gevolg is van de splitsing van een erf na verkoop, ruiling, verdeling of enige andere omstandigheid, kan de uitweg slechts verleend worden over de percelen die voor de splitsing tot dat erf behoorden, tenzij de openbare weg op die wijze niet voldoende bereikbaar is. De rechter oordeelt naar billijkheid.

Art. 684. <W> De verleende uitweg houdt op, wanneer hij niet meer noodzakelijk is naar het voorschrift van artikel 682, ? 1, of wanneer hij kan genomen worden op een andere plaats, die minder schadelijk is geworden dan de aangewezen ligging.
Men kan zich op geen verjaring beroepen, hoelang de uitweg ook moge bestaan.
De vordering tot afschaffing of tot vetplaatsing van de uitweg kan worden ingesteld door de eigenaar of bij stilzitten van deze door de gebruiker van het heersend of het lijdend erf. De gebruiker dient de eigenaar in de zaak te roepen.
Wanneer de uitweg wordt afgeschaft kan de rechter, in acht genomen de duur van het recht en de geleden schade, de volledige of gedeeltelijke terugbetaling van de ontvangen vergoeding bevelen.

Art. 685. <W> De vordering tot vergoeding, in het geval van artikel 682, is vatbaar voor verjaring en de uitweg moet blijven bestaan, hoewel de vordering tot vergoeding niet meer ontvankelijk is.
Art. 684. <W> De verleende uitweg houdt op, wanneer hij niet meer noodzakelijk is naar het voorschrift van artikel 682

zo u al voldoende toegang heeft tot de openbare weg zouden de buren dus idd een vordering tot afschaffing van de uitweg kunnen instellen.
de rechter beslist uiteindelijk
zolang die vordering niet wordt toegekend heeft u recht van uitweg

Arcade
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 26 okt 2006 18:56

De uitweg is grenzende aan mijn tuin, ik geraak niet in de achterkant van mijn tuin met bijvoorbeeld een aanhangwagen voor tuinafval tenzij dat over de uitweg loopt.
Kan ik een schadevergoeding eisen omdat ik de eigendom gekocht heb met het erfrecht beschreven in de notati?le akt indien een rechterlijke macht negatief in mijn voordeel beslist en ik dus moet afzien van het gebruik van mijn efrecht?

Alvast een dikke mercie voor de hulp!

koen999
Berichten: 730

#6 , 26 okt 2006 19:07

Kan ik een schadevergoeding eisen omdat ik de eigendom gekocht heb met het erfrecht beschreven in de notati?le akt indien een rechterlijke macht in mijn nadeel beslist en ik dus moet afzien van het gebruik van mijn efrecht?
mi niet aangezien het recht van uitweg pas ophoudt te bestaan als de rechter dat zo beslist

toen u de akte tekende was dat recht van uitwwegenis er nog


het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de rechter in uw nadeel beslist gezien de uitweg blijkbaar nodig is maar
als ik u was vroeg ik een verzoeningsprocedure bij de vrederechter dat kost niks en u hoort al welke richting de rechter uit wil

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”