Klimop op scheidingslijn

lap03
Topic Starter
Berichten: 1

Klimop op scheidingslijn

#1 , 11 okt 2006 20:55

Toen ik heb gebouwd (1999) was de grond naast me nog onbebouwd.
Ik heb toen een omheining (Bekaert draad) geplaatst en klimop aangepland. De omheining staat op de scheiding tussen de 2 percelen. Nadien heb ik een buurman gekregen die op 30 cm van de omheining een beukenhaag heeft gepland.
Nu vraagt hij me dat ik de klimop langs zijn kant moet afknippen omdat dit zijn beukenhaag overwoekerdt.
Ben ik hiertoe verplicht of is iedere buur verantwoordelijk voor onderhoud op zaken die op de scheiding staan?
:?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 12 okt 2006 08:51

Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen(inclusief klimop) van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.(Veldwetboek,7 oktober 1886)

koen999
Berichten: 730

#3 , 12 okt 2006 09:42

U bent denk ik beide in overtreding:

U, omdat u uw klimop langs zijn kant dient te snoeien (zie de uitleg van Lex)

Uw buur, omdat de haag die hij geplaatst heeft op minstens 50 cm moet staan ipv 30 cm.
Wanneer een levende haag tot afsluiting dient, moet zij, bij gebreke van een hiermee strijdig gebruik, op ten minste vijftig centimeter van de scheidingslijn staan (art. 30 Veldwetboek).

Te meten vanaf het midden van de stam.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 12 okt 2006 10:26

Ik zou nochtans niet zo ver gaan om je buur erop te wijzen dat zijn haag 20 cm te dicht bij de scheiding staat. Hij heeft namelijk imo evenveel recht om te zeggen dat jouw bekaertdraad niet op de scheiding mag staan. Hij heeft hier immers geen toestemming voor gegeven. Gewoon braaf doen wat je moet doen dus: je klimop aan zijn kant onderhouden.

koen999
Berichten: 730

#5 , 12 okt 2006 11:04

Gewoon braaf doen wat je moet doen dus: je klimop aan zijn kant onderhouden.
makkelijker gezegd dan gedaan denk ik:
hoe kan je aan die klimop als die haag op 30 cm staat en waarschijnlijk al tot tegen de bekaert tralie gegroeid is?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 12 okt 2006 11:17

Art.35...Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen,aan elke kant van de muur tussen twee erven ,geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.Is de muur niet gemeen,dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.(Veldwetboek 7 oktober 1886).

Hieruit kan afgeleid worden dat niet-fruitbomen,zoals klimop,niet mogen geplant worden tegen een scheidingsmuur(draad) zonder dat een afstand in acht wordt genomen,tenzij wederzijds akkoord.

koen999
Berichten: 730

#7 , 12 okt 2006 12:37

zowel de klimop als de haag mogen er dus niet staan als ik Lex goed begrijp.
:)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”