Eeuwenoud bos versus nieuwbouw buren.

djonckn
Topic Starter
Berichten: 14

Eeuwenoud bos versus nieuwbouw buren.

#1 , 22 jul 2010 15:39

Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op het forum en heb mij geregistreerd doordat ik via google een draad vond over overhangende takken van buren en mijn verhaal wens te plaatsen.

We hebben een eeuwenoud bos gekocht met de gedachte dat het dan beschermd is. Nu hebben mensen vlak tegen het bos een klein stukje grond van ongeveer 400 vierkante meter gekocht en erop gebouwd. Natuurlijk zijn er oude bomen die zeker 4 meter overhangen en 3 keer zo hoog als hun huis zijn. Kunnen die nieuwe buren ons verplichten bomen om te doen? Kunnen deze mensen mij verplichten takken te snoeien waardoor de bomen misschien gaan sterven? Hier komt nog eens bij dat ze zonder toestemming al 2 bomen met een diameter van 1 meter omgedaan hebben en tegen de grens van het bos, onder de bomen een tuinhuis gezet hebben... Ik voel me redelijk machteloos en sta op het punt mijn tuinman de opdracht te geven de zware takken boven de tuin van de buren te snoeien.

Afbeelding

Reeds bedankt voor jullie reacties.
mvg,
Nico

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jul 2010 16:26

Gezien uw buren hebben gebouwd, en dit vermoedelijk met een bouwtoelating, zal dit bos wel bouwzone zijn. Soms staat er dan in de vergunning welke en hoeveel bomen mogen gekapt worden.
Best eens op de gemeente gaan informeren hoe het zit met dat kappen daar.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 22 jul 2010 16:29

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

djonckn
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 22 jul 2010 16:46

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben wat onvolledig geweest: Het gaat over een nieuwe verkaveling tegen mijn bos. (=bosgebied op het kadaster) De buurman is een gepensioneerde agent dat zijn vriendje de wijkagent al langs gestuurd heeft om mij te verplichten de takken af te doen.
Het is het veldwetboek versus het boswetboek heb ik me laten vertellen. In het boswetboek zouden ze zelfs zeggen dat ik een boom niet mag beschadigen zonder toestemming van bosbeheer (of zoiets).

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 22 jul 2010 16:55

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 22 jul 2010 19:34

Het is uiteindelijk de vrederechter die beslist of er takken moeten gesnoeid worden of niet; wat er ook in het veldwetboek mag staan. Het boswetboek is, dacht ik, niet van toepassing op een privébos, tenzij het medebeheerd wordt door de overheid. Er staat wel ergens in dat het snoeien van takken verboden is zonder toestemming van de eigenaar en dienst bosbeheer en beschouwd wordt als illegale kap en dus bestraft kan worden; er staat ook in dat aangelanden niet kunnen eisen dat er gesnoeid wordt als het bos ouder is dan 30 jaar.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 22 jul 2010 21:38

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

djonckn
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 23 jul 2010 09:14

Het is uiteindelijk de vrederechter die beslist of er takken moeten gesnoeid worden of niet; wat er ook in het veldwetboek mag staan.
:shock: ha ja? wat is de basis waarop die rechter zich dan kan beroepen? het veldwetboek toch? het is toch niet de rechter die à fure à mesure gaat beslissen of ik de helft van mijn (officiele verkaveling)tuin moet laten overgroeien door zijn takken of niet?
Mijn standpunt is: Wie durft er nu bijna onder de takken van 20 meter hoge monumenten van bomen te bouwen? Het toppunt is net nadat zijn huis klaar is verlangen om ze om te doen omdat het gevaarlijk over komt vanuit zijn living als't waait. Dit kan hij niet eisen, maar wat met de takken van 500kg die op 12 meter hoogte 4 meter boven zijn tuin hangen?
ivm Privébos of niet: op het kadaster staat er "bos". Maakt dit een verschil voor de beschouwing veldwetboek of boswetboek?

Nog een vraag: Mag hij wel een tuinhuis tegen de scheidingslijn bouwen? De eventuele snoeiwerken zullen hierdoor veel moeilijker worden.

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 23 jul 2010 10:50

Stonden de gerooide bomen op jouw grond? En er was geen rooivergunning voor? Dan zou ik onverwijld een advocaat raadplegen. Of de man een gewezen agent is, daardoor moet je je niet laten afschrikken.

djonckn
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 23 jul 2010 11:44

Stonden de gerooide bomen op jouw grond? En er was geen rooivergunning voor? Dan zou ik onverwijld een advocaat raadplegen. Of de man een gewezen agent is, daardoor moet je je niet laten afschrikken.
De bomen stonden tegen de scheiding aan mijn kant.
Ik wil niet dat de reeds halve burenruzie escalleert, maar hij gaat toch ver... + Wat als ik de takken af doe en ze vallen op zijn tuinhuis? Wat zijn de kosten als hij naar de vrederechter gaat en ik in het ongelijk gesteld word?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 23 jul 2010 11:51

Indien de takken, zoals beschreven, wegens hun gewicht een gevaar vormen voor de bewoners vermoed ik dat de vrederechter daarin een argument zal zien om het snoeien van die takken te verplichten/toe te staan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 24 jul 2010 10:22

“Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken. Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

‘Een interpretatieve wet kan de geïnterpreteerde wet evenwel onmogelijk wijzigen,opheffen of AANVULLEN‘[Cass. 17 januari 2008(A.H./België),R.W.2009-10,1082-1083,Noot]

Wat de wetgever niet kan aanvullen door interpretatie kan de rechter evenmin. De rechter kan m.a.w. art.37 Veldwetboek niet aanvullen met bijkomende voorwaarden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38603

#13 , 24 jul 2010 10:43

Neem eventueel eens contact op met 'VELT' en of 'Natuurpunt' qua beheer bossen.

djonckn
Topic Starter
Berichten: 14

#14 , 25 jul 2010 12:35

ik heb niet stil gezeten:
Het antwoord van LNE.be

Geachte heer,

Art.37 van het Veldwetboek luidt als volgt: "Diegene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden (...) Degen op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf afhakken. Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet."

Uw buren zou u dus kunnen vragen om de overhangende takken te verwijderen, hij mag ze zonder uw toestemming niet zelf afsnijden. Hij mag wel zelf wortels afhakken.

U zou als eigenaar van de boom kunnen weigeren de takken af te snijden of toestemming te geven aan de buur om dit te doen. Dan moet de buur zich wenden tot de vrederechter.
Indien het afhakken van de takken zou kunnen leiden tot het afsterven van de boom: het veldwetboek zelf maakt geen voorbehoud. Er is wel al rechtspraak, waarbij de rechter weigerde te bevelen dat overhangende takken van honderjarige eiken zouden ingekort worden tot aan de grenslijn. Geoordeeld werd dat de eisers zich schuldig maakten aan rechtsmisbruik door een dergelijke ingreep te vorderen, nu die enorme schade zou toebrengen, zonder dat zij daarbij belang hadden. de takken dienden wel zodanig gesnoeid dat zij geen hinder of schade meer konden veroorzaken. (uit Bomen in het recht, H. Bocken, I. Traest, L. De Jager, 1992).

Aangezien het hier bomen in een bos betreft moeten we ook rekening houden met het Bosdecreet van 13 juni 1990. Het Bosdecreet en het veldwetboek moeten tegelijk toegepast worden. Volgens het Bosdecreet moet er voor elke kapping van een boom, die niet voorzien is in een goedgekeurd bosbeheerplan in elk geval vooraf een kapmachtiging gevraagd worden (door de eigenaar). Daarnaast is het in privé-bossen confrom art. 97,§2,5° verboden zonder toestemming van de bosbeheerder en machtiging van het Agentschap voor Natuur en Bos bomen te beschadigen,.(..), tenzij als beheersmaatregel.
Het verwijderen van zware overhangende takken is dus ook volgens het Bosdecreet enkel mogelijk mits uw toestemming en na machtiging van het Agentschap voor Natuur en Bos.

Ik hoop dat u hiermee voldoende informatie hebt.

met vriendelijke groeten,

bartvdv
Berichten: 1911

#15 , 25 jul 2010 12:38

Dus met andere woorden, je kan een forse schadevergoeding bekomen voor het illegale kappen van de bomen door jouw buur; en jouw buur kan er zwaar voor gestraft worden (wat kost het doden van een zeldzame vogel ook alweer?).

Jammer dat Mariette er niet meer is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”