Samenvatting nieuw artikel 577-3

karelvanbosch
Topic Starter
Berichten: 13

Samenvatting nieuw artikel 577-3

#1 , 21 jul 2010 18:00

Ik deed een poging tot samenvatting

Op mijn manier, mogelijks hebt u er iets aan.

http://docs.google.com/fileview?id=0B5e37Q96igjxMjYzNDQxODktZTA1MS00ODgzLTkzNzctNzdmNjE1ZWVhYmJj&hl=nl

Soms ook wat eigen interpretaties, maar is dat niet het doel van een forum ?

Graag aanvullingen, verbeteringen enz....

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV
Berichten: 277

#2 , 21 jul 2010 22:43

Ik vind op het eerste zich niets terug van de verplichting dat de VME minstens twee aparte rekeningen moet hebben :
één voor het werkkapitaal, één voor het reservekapitaal. Art 577-8 § 5
Volgens mij zijn dat fysieke rekeningen, niet louter boekhoudkundige rekeningen.
Of ben ik mis?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 21 jul 2010 23:49

Fysieke rekeningen.

Reclame

karelvanbosch
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 22 jul 2010 00:00

Controle balans in de AV (In de toekomst verplicht) anders geen goedkeuring van balans in AV.

Hoe kan men controleren dat het werkkapitaal en het reserve kapitaal niet gemixt zijn?

Op de balans die moet goedgekeurd worden in de AV zou toch minstens
het bedrag van de boekhoudkundige rekening "Reservefonds" moeten gelijk zijn
aan de "spaarrekening van het reservefonds"

Het is op basis van deze vergelijking dat ik tot de bevindingen ben gekomen dat het
reservefonds een louter boekhoudkundige rekening was in mijn VME en dat door gebrek aan geldmiddelen
het reservefonds gebruikt is voor het betalen van werkingskosten

Geen intrest, geen middelen, extra opvragingen enz....

Oorzaak wanbetalers en slechte opvolgen van deze.
Maar volgens mij nog altijd geen reden om oneigenenlijk gebruik te maken van middelen.
Ik denk dat dit een van de doelstellingen is van de nieuwe wet

??

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 jul 2010 00:32

Mooi werk, Karel.

Ik heb de volledig gecoördineerde tekst wat zitten opkuisen en hier neergezet: http://www.basisakte.be/de-nieuwe-wet" onclick="window.open(this.href);return false;

FrankV
Berichten: 277

#6 , 22 jul 2010 00:57

Het is op basis van deze vergelijking dat ik tot de bevindingen ben gekomen dat het
reservefonds een louter boekhoudkundige rekening was in mijn VME en dat door gebrek aan geldmiddelen
het reservefonds gebruikt is voor het betalen van werkingskosten
In onze VME, 1 rekening, beginstand 100 EURO, 1 jaar later eindstand 800 EURO.
Met wat creatieve ingrepen van de syndicus wordt dit :
800 EURO + 5900 EURO uitstaande vorderingen op mede-eigenaars = 6700 EURO "reserves"
6700 EURO "reserves" = 4000 EURO "reservekapitaal"l + 2700 EURO "werkkapitaal"

Ik denk dat het precies de bedoeling was van de wetgever om aan dit soort hocus-pocus een einde te maken.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 23 jul 2010 08:58

In onze VME, 1 rekening, beginstand 100 EURO, 1 jaar later eindstand 800 EURO.
Met wat creatieve ingrepen van de syndicus wordt dit :
800 EURO + 5900 EURO uitstaande vorderingen op mede-eigenaars = 6700 EURO "reserves"
6700 EURO "reserves" = 4000 EURO "reservekapitaal"l + 2700 EURO "werkkapitaal"

Ik denk dat het precies de bedoeling was van de wetgever om aan dit soort hocus-pocus een einde te maken.
Correct.

Er is/wordt verwarring geschapen tussen het werkkapitaal, reservekapitaal en de fysieke bankrekeningen.

Dezelfde hocus pocus wordt toegepast in mijn VME sinds 2002 (momenteel is het "gat" gegroeid tot +71.000 EUR). Een accountant zal aangesteld worden. De kaap van een vonnis & beslissing AG genomen. De syndicus voert momenteel vertragende manoeuvres uit, wat hij de facto nog kan tot 31.08.2010.
Het gaat hier in feite over uitgaven die nooit zijn toegestaan/gebudgetteerd/expliciet gevalideerd door de AV.

Maar het KB over de boekhouding moet hierover meer klaarheid brengen. Een commentaar over wetsartikelen, waarbij de invoeringsmaatregelen niet gekend zijn, kan verwarring scheppen.

Waarschijnlijk moeten we wachten voor dit KB (en de drie andere) tot er een nieuwe regering is, zo niet tot hoogstens ergens einde van dit jaar.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 23 jul 2010 09:06

Ik deed een poging tot samenvatting

Op mijn manier, mogelijks hebt u er iets aan.

http://docs.google.com/fileview?id=0B5e ... YmJj&hl=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Soms ook wat eigen interpretaties, maar is dat niet het doel van een forum ?

Graag aanvullingen, verbeteringen enz....

Dank bij voorbaat
Mooi en zeer nuttig werk.

Maar ergens ga ik niet akkoord met het schema "organen van de VME". De pijlen baseren zich teveel op de toestand van voor de wet van 1994.

Op basis van jouw blokschema (met uitsluiting van de pijlen) zal ik, zodra ik tijd heb, een eigen schema maken, voorzien van eigen pijlen (inclsuief de vermelding van het betrokken BW artikel). Zodra het klaar is zal ik hier een link plaatsen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”