erfdienstbaarheid vermijden

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

erfdienstbaarheid vermijden

#1 , 11 okt 2006 05:41

ik heb een huis gekocht en er staat op mijn gevel een electriciteitsteller met een kabel die zon 100 meter over mijn land loopt middels hoge palen bevestigd.
hierachter bevindt zich een landbouwloods, de eigenaar van die loods krijgt dus op die manier elektriciteit.
Dit werd zo toegelaten door de vorige eigenaar van mijn woning, maar is geen erfdienstbaarheid.
Die loods staat er echter al 27 jaar en naar het schijnt wordt het automatisch een erfdienstbaarheid na 30 jaar.

Hoe kan ik voorkomen dat het een erfdienstbaarheid wordt?
Ik ben nl van plan de tuin uit te breiden en wil dat die kabel tegen dan of verdwijnt of onder de(mijn) grond gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 11 okt 2006 06:49

Onderzoek de artikels 637-710bis van het Burgerlijk wetboek

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#3 , 11 okt 2006 07:49

Zoals ik die artikels begrijp is er pas sprake van erfdienstbaarheid nadat er gedurende dertig jaar voortdurend een gebruiksrecht werd verleend voor een zichtbare elektriciteitsleiding.


Als nieuwe eigenaar ben ik mijns inziens dan ook niet verplicht dat gebruiksrecht verder toe te laten, gezien dat gebruiksrecht minder dan dertig jaar geleden werd toegestaan.

Vanaf het moment dat ik de landbouwer aangetekend op de hoogte stel dat ik dat recht door de vorige eigenaar gegeven intrek,
stopt de periode die nodig is om de erfdienstbaarheid te vestigen.

Kan U dat bevestigen?

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 11 okt 2006 08:06

Ik vermoed dat de electriciteitsmaatschappij eigenaar is van die installatie.

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#5 , 11 okt 2006 08:13

nee de meter is idd van de elektriciteitsmaatschappij, maar de eigenaar van de loods heeft een elektriciteitsaansluiting op mijn adres,
de kabel en installatie(palen enz) tot de loods
behoort toe aan de eigenaar van de loods.

de reden waarom die kabel over mijn eigendom werd gespannen is omdat het te duur was de elektriciteitsmaatschappij een aansluiting tot de loods te laten doen (de elektriciteitsmaatschappij wou enkel via de straat waar de loods staat een aansluiting doen maar dat ging enorm veel geld gekost hebben.

kan u mijn redenering in mijn voorgaande berichten bevestigen of ontkrachten?

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#6 , 11 okt 2006 18:55

iemand?

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 11 okt 2006 19:43

ga hiervoor eens langs je notaris en stedebouw, zij zullen je hier beter in kunnen helpen.

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#8 , 11 okt 2006 19:59

de notaris daar kan ik inkomen,maar stedebouw?

zowel de kabel naar de loods als de palen waaraan hij vasthangt werden door de landbouwer geplaatst en zijn ook zijn eigendom.
de tellerkast staat op mijn huis en de elektriciteitsaansluiting slaat op mijn huisnummer

sperwer
Berichten: 1155

#9 , 11 okt 2006 20:12

Stedebouw is normaal op de hoogte van de wetgeving inverband met die palen en het zou wel eens kunnen dat dit vergunde palen en draad zijn en dan heb je zelfs een afbraak vergunning nodig om ze te verwijderen.

En naar gelang in welke zone ze staan kan het zelfs zijn dat ze weg moeten vanwege de wet op zonevreemde bouwsels.
Laatst gewijzigd door sperwer op 11 okt 2006 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#10 , 11 okt 2006 20:19

das mogelijk een uitweg, tligt in waardevol agrarisch gebied

TAS
Berichten: 67

#11 , 11 okt 2006 21:54

?Art.690.Voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden worden verkregen door een titel of door dertigjarig bezit.?(Burgerlijk Wetboek).

Maan tegenpartij aangetekend aan de kabel te verwijderen vooraleer er 30 jaar bezit is.Deel hem daarin mee dat de toelating precair was,tenzij hij het tegendeel bewijst.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”