B
Waar worden al die beslissingen zoveel jaar bewaard? In het register ?
Dus moet dit register bestaan, zolang de vereniging niet wordt onbonden.
Zijn er materiële vereisten aan dit register? Volstaat een elektronisch document?
A. Aan het antwoord van Pedro kan nog toegevoegd worden dat er een kans van slagen is als de onvolledigheid/ontbreken van
noodzakelijke informatie door middel van kunstgrepen kan aangetoond worden, waarvan de laattijdige oproeping slechts één van de elementen is. Maar dan gaat het wel om een bedriegelijke beslissing (verdoezelen van informatie) dan om een onregelmatige (laattijdige oproeping).
Dit aspect van de informatieplicht van de syndicus is meer in detail behandeld in de nieuwe wet.
B. De wet van 2010 gaat meer in detail, maar de wet van 1994 heeft het register ingevoerd.
Dat register moet bestaan in de taal van de basisakte onder de vorm van een register (papier - gebonden):
577-10 (01.09.2010)
§ 3. De beslissingen van de algemene vergadering worden in een register opgetekend, dat zich bevindt op de zetel van de vereniging van medeëigenaars. Dit register kan ter plaatse en zonder kosten door iedere belanghebbende geraadpleegd worden.
577-5 § 1 (01.09.2010)
De vereniging van medeëigenaars verkrijgt rechtspersoonlijkheid wanneer de volgende twee voorwaarden vervuld zijn :
1° het ontstaan van de onverdeeldheid door de overdracht of de toekenning van ten minste een kavel;
2° de overschrijving van de basisakte en van het reglement van medeëigendom op het hypotheekkantoor. De plannen van het gebouw kunnen daarbij in de vorm van een door de notaris voor eensluidend verklaard afschrift als bijlage worden gevoegd.
Zij draagt de benaming : " vereniging van medeëigenaars ", gevolgd door de vermeldingen betreffende de ligging van het gebouw of de groep van gebouwen.
Zij heeft haar zetel in het gebouw. Indien het over een groep van gebouwen gaat, moet de basisakte bepalen in welk gebouw de zetel van de vereniging gevestigd is.
Alle documenten uitgaande van de vereniging van mede-eigenaars vermelden het ondernemingsnummer van die vereniging.
De exacte plaats en wijze van raadpleging van dat register wordt uitgehangen in de inkomhal:
577-8 § 2 (01.09.2010)
Een uittreksel uit de akte betreffende de aanstelling of benoeming van de syndicus wordt binnen acht dagen te rekenen van de datum waarop zijn opdracht een aanvang neemt, op onveranderlijke wijze en zodanig dat het op ieder tijdstip zichtbaar is, aangeplakt aan de ingang van het gebouw waar de zetel van de vereniging van mede-eigenaars gevestigd is.
Behalve de datum van de aanstelling of de benoeming, bevat het uittreksel de naam, de voornamen, het beroep en de woonplaats van de syndicus, of indien het gaat om een vennootschap, haar rechtsvorm, haar naam, haar maatschappelijke zetel, alsmede haar ondernemingsnummer indien de onderneming ingeschreven is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Het uittreksel moet worden aangevuld met alle andere aanwijzingen die het iedere belanghebbende mogelijk maken onverwijld met de syndicus in contact te treden, met name de plaats waar het reglement van orde en het register met de beslissingen van de algemene vergadering kunnen worden geraadpleegd.
De aanplakking van het uittreksel moet geschieden door toedoen van de syndicus.