Bomen bij de buren

schna
Topic Starter
Berichten: 3

Bomen bij de buren

#1 , 19 jul 2010 10:11

twee jaar geleden hebben ik en mijn man een huis gekocht. Het is een gesloten bebouwing, maar momenteel staat er langs de ene kant nog geen huis tegen.
Dit komt doordat die buur twee bouwgronden heeft gekocht indertijd, waarop hij zijn villa heeft gebouwd (die villa staat volledig op de grond het verst van ons huis, zodat ze de andere grond ooit nog kunnen verkopen als ze willen).
Er zijn echter enkele frustraties bij ons.

vlak bij onze omheining (zo van die betonnen platen), staan naaldbomen, van zo'n 10 meter hoog (bij benadering, ze zijn in elk geval hoger dan ons huis). Deze bomen staan zeker niet op 2 meter afstand, amper 1 meter denk ik. het probleem hieraan is dat we enorm veel vuiligheid hebben van die bomen. dennenappels, naalden, noem maar op. Die komen terecht in onze dakgoot, op het dak van onze veranda, in onze waterput, waardoor het water enorm stinkt. ook is onze afvoer van onze dakgoot momenteel verstopt hierdoor, waardaar het water dan weer gewoon langs de muren binnenliep met die hevige regen van enkele dag geleden. Ook nemen die bomen een halve dag zon weg, en steken de takken van de eerste boom bijna onze badkamer binnen als we het venster openzetten (misschien een beetje overdreven, maar binnen een jaar of twee zal het toch wel niet veel meer schelen).

Toen we er net kwamen wonen hadden we de buren gevraagd of ze van plan waren om die bomen uit te doen, maar ze zeiden ons gewoon dat ze die niet zomaar mogen omkappen, omdat ze ouder zijn dan 30 jaar. meer werd er niet meer over gezegd. nu begint het ons toch serieus tegen te steken, en zouden we graag meer weten over wat we kunnen doen, want ik denk dat je gewoon een vergunning moet aanvragen, en dat je ze dan zonder problemen mag uitdoen.

en dan nog een ander probleempje. tegen onze zijgevel heeft hij een 'schuur' waarin zijn brandhout ligt; we hebben last van vocht aan die muur, maar hoe moeten we dit ooit droog krijgen als al dat hout tegen die gevel staat?

kan er iemand ons wat raad geven over wat we kunnen doen?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 19 jul 2010 10:22

Volgens het veldwetboek moeten hoogstammen minstens 2 meter van de scheidingslijn staan en moeten overhangende takken door de eigenaar van de bomen worden verwijderd.

Blijkbaar kan wel geeist worden dat de eigenaar de bomen rooit in geval U schade kan aantonen:

http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... 88&LANG=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

schna
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 jul 2010 10:58

zoiets dacht ik inderdaad wel; maar als ik hier nu concreet mee wil verder gaan, waar moet ik dan terecht? waar moet ik eigenlijk beginnen?(ervan uitgaande dat ik eerst bij de buren zelf nogmaals de vraag ga stellen, maar dat zij hier niet verder op in gaan)

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 19 jul 2010 11:17

Voor zover ik weet (en ik heb toevallig recent daar nog info over opgevraagd op de gemeente) is de VREDERECHTER bevoegD.
Laatst gewijzigd door Mariette op 19 jul 2010 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 19 jul 2010 11:41

Het lokale vredegerecht is inderdaad de plaats waar u dient te zijn.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 19 jul 2010 12:36

Ik denk dat je dat wel moet nuanceren als de bomen er al meer dan 30 jaar staan - en zels minder lang. Er zijn in sommige gemeenten afwijkende reglementen. In Aalst bv. kan een hoogstam op 83 of 86 cm van de perceelsgrens geplant worden. En over de omschrijving van een hoogstam is ook discussie. Het zal dus allemaal afhangen van de streek waar je woont, of de sparren van een of ander landschappelijk belang zijn, de persoonlijke interpretatie van de vrederechter (is het er eentje met groene vingers, dan vang je mogelijk bot), enz.

Anderzijds ben je er ook gaan wonen toen de sparren er al stonden en had je kunnen voorzien wat er zou kunnen gebeuren. Dat is een heel belangrijk argument voor de tegenpartij.

Afval van bomen dat in jouw tuin valt hoort er nu eenmaal bij. Het is niet aan de buur om dat te voorkomen. Er bestaan netten die je over je dakgoten kan plaatsen.

Mocht iemand aan mij vragen om mijn hoogstambomen te rooien of te verminken door overhangende takken in te korten, omdat ze vinden dat ze te weinig licht krijgen of teveel last hebben van vallende bladeren, dan krijgen ze ook nul op het rekest.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 19 jul 2010 12:49

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 19 jul 2010 12:59

Men kan inderdaad verplicht worden overhangende takken te verwijderen. Indien u het niet doet kan men aan de vrederechter toelating vragen om ze zelf te verwijderen.
Onafgezien van het feit hoe lang de bomen er al staan kan een vrederechter toch beslissen dat ze moeten worden verwijderd als ze voor extreme overlast zorgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 19 jul 2010 13:06

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 19 jul 2010 13:29

Vallende bladeren en dergelijke kan je moeilijk beschouwen als schade; dat hoort bij een boom. Als die sparren er al dertig jaar zouden staan, dan vraag ik mij af over welk soort schade we het hebben.

Defineer het begrip 'licht'.

Dat je zelf geen overhangende takken mag snoeien maar eerst toestemming moet vragen en desnoods eerst de toestemming moet hebben van de vrederechter lijkt mij maar logisch. Van de eigendom van iemand anders blijf je af; met uitzondering van doorschietende wortels.

Dus het zal louter afhangen van de persoonlijke interpretatie van de vrederechter en/of er al dan niet een schriftelijk akkoord bestaat tussen de eigenaar van de sparren en de vorige eigenaar.

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 19 jul 2010 13:46

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 jul 2010 14:10

Mocht iemand aan mij vragen om mijn hoogstambomen te rooien of te verminken door overhangende takken in te korten, omdat ze vinden dat ze te weinig licht krijgen of teveel last hebben van vallende bladeren, dan krijgen ze ook nul op het rekest.
En op basis van welke rechtsgrond denk je het recht te kunnen hebben om takken over de grond van je buur te laten groeien? Die rechtsgrond is er m.i. niet, zelfs niet de verjaring van dertig jaar.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jul 2010 14:13

@schna

Laat uw buur in verzoening oproepen voor de vrederechter. Is gratis.

schna
Topic Starter
Berichten: 3

#14 , 19 jul 2010 14:16

Bedankt voor al jullie opmerkingen. Ik ga eerst nog eens naar mijn buurman gaan en vragen of hij er zo iets kan aan doen. zoniet zal ik naar de vrederechter gaan.

bedankt!

bartvdv
Berichten: 1911

#15 , 19 jul 2010 14:39

En op basis van welke rechtsgrond denk je het recht te kunnen hebben om takken over de grond van je buur te laten groeien? Die rechtsgrond is er m.i. niet, zelfs niet de verjaring van dertig jaar.
Overhangende takken ... een zichtbare erfdienstbaarheid?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”