individuele meters plaatsen appartement

Logic
Topic Starter
Berichten: 3

individuele meters plaatsen appartement

#1 , 16 jul 2010 21:02

Hallo


ik woon in een appartement, waar het water gemeenschappelijk is.
dus de waterfactuur word berekent door de kwotiteiten. dit betekend of je nu met 1 of 4 woont in een appartement met dezelfde kwotiteiten, dan betaal je evenveel, wat niet logisch is, vind ik

mijn waterfactuur is altijd veel te hoog (ik woon alleen)
ik heb het al 3 keer voorgesteld (om individuele meters te plaatsen) op de algemene vergadering, iedereen was tegen (behalve ik)

ik heb het geluk dat de waterleidingen toegankelijk zijn.(makkelijk bereikbaar)
er zijn appartementen waar die waterleidingen in de muur zijn (o.a. omdat ze hun appartement nog niet vernieuwd hebben) en dus niet toegankelijk of men moet gaten maken in de muren.

ik zou in mijn appartement 4 watermeters moeten hebben, 2 voor in de badkamer en 2 in de keuken, terwijl er andere appartementen (die een groter appartement hebben) er 6 (of meer) nodig hebben.


Er is iemand die me zegt dat het zelf staat in het lastenboek (kan niet op juiste naam komen, de regels van het appartementsblok) dat het water gemeenschapelijk is.

Men praat al zoveel jaren, om minder water te verbruiken.
Ik kan evengoed mijn waterkraan continue laten lopen omdat ik toch maar een fractie van dat water verbruik en ben er zeker van dat er personen ook zo handelen (dat ze minder nauw kijken naar het water omdat het water toch verdeeld word door iedereen). ik heb een douche, ik denk dat alle andere appartementen een bad hebben...en dat er sommigen elke dag een bad nemen, etc..

Wat zou ik kunnen?
Zou ik dit voor de vrederechter kunnen brengen? indien ja, hoeveel kans denken jullie dat hij me in het gelijke stelt en dat ik watermeters mag plaatsen en dat ik alleen het water betaal die ik verbruik (+ het water dat gemeenschapelijk word gebruikt, bijv om de gang te kuisen)

grtzz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 16 jul 2010 21:08

Dat is als de syndicus en de rest van de vergadering niet mee willen de enige oplossing. U zal wel uw zaak dienen voor te bereiden:

- basisakte en de regels daarin, reglement van orde,
- agenda en notulen van vergadering waar dit punt werd besproken,
- vergelijkbare vonnissen, bij voorkeur uit uw regio,
- briefwisseling hierover gevoerd met syndicus.

Logic
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 16 jul 2010 21:11

bedankt voor je antwoord.

met denken jullie dat het vredegerecht me gelijk kan geven?

hoe kan ik informatie vinden om soort gelijke vonissen (regio Gent)

grtzz

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 16 jul 2010 21:25

U heeft zeker een meer dan gerede kans middels het gebruik van art 557-9 §6 2° BW:
§ 6. Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen :
de wijze van verdeling van de lasten te wijzigen, indien deze een persoonlijk nadeel veroorzaakt, evenals de berekning ervan te wijzigen, indien deze onjuist is of onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen.
Het enige dat mi de vme/syndicus als verdediging zou kunnen aanhalen is lokaal gebruik, maar zelfs dat is twijfelachtig.

Hoe vindt u vonnissen terug:

- surf eens naar http://www.juridat.be" onclick="window.open(this.href);return false; en zoek in de vonnissen op "waterverbruik".
- Informeer of eens bij de universiteitsbibliotheek van Gent of men u eenmalig toegang kan verschaffen tot databanken zoals Jura of Jurisquare. Deze beide omvatten samen praktisch alle courante rechtspraak en artikelen uit Belgische juridische tijdschriften.

Ik zal straks Jura eens raadplegen, voor jurisquare dien ik me op de campus te begeven.

Edi:t voor toegang tot Jura dien ik blijkbaar eveneens op de campus te zijn... Dit zal normaliter niet spoedig gebeuren (geen tweede zit 8) ) Misschien dat enige van de advocaten op dit forum toegang hebben tot deze db's?

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 16 jul 2010 22:15


Edi:t voor toegang tot Jura dien ik blijkbaar eveneens op de campus te zijn... Dit zal normaliter niet spoedig gebeuren (geen tweede zit 8) ) Misschien dat enige van de advocaten op dit forum toegang hebben tot deze db's?
Proficiat !

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 jul 2010 22:20

Edi:t voor toegang tot Jura dien ik blijkbaar eveneens op de campus te zijn... Dit zal normaliter niet spoedig gebeuren (geen tweede zit 8) ) Misschien dat enige van de advocaten op dit forum toegang hebben tot deze db's?
mss is dit handig:


VAN COILLIE, W., [Mede-eigendom.] Watertoebedeling in appartementsgebouwen loopt niet van een leien dakje
Vastgoed info 2005, afl. 20, 4-7.

(op te zoeken in de bib, ik heb geen privé-credits op jura ;))

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 jul 2010 15:21

@Logic: De prijs voor een tussemwatermeter was in 2006 al 80 € bij de firma ISTA. Indien je er 4 zou nodig hebben komt dat op 320 €, zonder evenwel de aanpassingen aan de leidingen, en 2 afsluitkranen per meter. Dan kom je gemakkelijk aan een eenmalige kost van 600 €. Verder dacht ik dat een tussenmeter om de 10 jaar te worden vervangen of geeikt. Dus nog een kost. Denk je dat eruit te kunnen halen door een meting van het water te vragen?

Pedro
Berichten: 735

#8 , 17 jul 2010 15:44

U heeft zeker een meer dan gerede kans middels het gebruik van art 557-9 §6 2° BW:
§ 6. Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen :
de wijze van verdeling van de lasten te wijzigen, indien deze een persoonlijk nadeel veroorzaakt, evenals de berekning ervan te wijzigen, indien deze onjuist is of onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen.
Het enige dat mi de vme/syndicus als verdediging zou kunnen aanhalen is lokaal gebruik, maar zelfs dat is twijfelachtig.

Hoe vindt u vonnissen terug:

- surf eens naar http://www.juridat.be" onclick="window.open(this.href);return false; en zoek in de vonnissen op "waterverbruik".
- Informeer of eens bij de universiteitsbibliotheek van Gent of men u eenmalig toegang kan verschaffen tot databanken zoals Jura of Jurisquare. Deze beide omvatten samen praktisch alle courante rechtspraak en artikelen uit Belgische juridische tijdschriften.

Ik zal straks Jura eens raadplegen, voor jurisquare dien ik me op de campus te begeven.

Edi:t voor toegang tot Jura dien ik blijkbaar eveneens op de campus te zijn... Dit zal normaliter niet spoedig gebeuren (geen tweede zit 8) ) Misschien dat enige van de advocaten op dit forum toegang hebben tot deze db's?
Ik zal straks of morgens een op Jura e.a. nakijken.
Behalve in de rechtbank dien ik via m'n privé Jura account voor het downloaden van artikels en/of vonnissen/arresten via Jura credits te betalen (minimum 5€). Dus het doorsturen van deze dingen is betalend. Een synthese van een vonnis/arrest kan ik hier wel aanhalen.

Logic
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 17 jul 2010 18:44

@Logic: De prijs voor een tussemwatermeter was in 2006 al 80 € bij de firma ISTA. Indien je er 4 zou nodig hebben komt dat op 320 €, zonder evenwel de aanpassingen aan de leidingen, en 2 afsluitkranen per meter. Dan kom je gemakkelijk aan een eenmalige kost van 600 €. Verder dacht ik dat een tussenmeter om de 10 jaar te worden vervangen of geeikt. Dus nog een kost. Denk je dat eruit te kunnen halen door een meting van het water te vragen?


hallo


eerst wil ik iedereen bedanken voor de info/raad.

normaal zou ik 2 meters nodigs (1 voor warm en 1 voor koud water), dan 2 voor badkamer en nog eens 2 voor wc.
er is wel tussen de wc en de badkamer een luchtkoker waar de waterleidingen lopen van de volledig blok (dus voor wc en badkamer zou ik er dan maar 2 nodig hebben), en ik meen me te herinneren dat de loodgieter van de blok me verteld heeft dat die leidingen in slechte staat is. dus zal ik ook nog eens aan hem moeten vragen of het al dan niet mogelijk is.

Ik zal me de komende eens inlichten of het juist is of die watermeters om de 10 jaar moeten vervangen of geëikt moet worden.

een jaar of 7 geleden was ik eens bij een naburige blok, waar iemand die ik ken syndicus was, en het waterverbruik in deze blok was een stuk lager dan deze van de blok waar ik woon.

over de vonissen van bijv: Jura, etc.. info is steeds welkom, maar laat me eerst bovenstaande inlichtingen krijgen bijv: loodgieter, watermeter vervangen om de 10 jaar.

ik hou jullie op de hoogte onder deze topic.

grtzz

nicolas
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#10 , 18 jul 2010 08:00

De watermaatschappij vervangt alle 20 jaar de watermeters en afsluitkraan. Syndic maakt een foto en stuurt deze op naar de maatschappij met de nodige uitleg over de slijtage en aantal jaren gebruik ervan.

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 18 jul 2010 10:28

Logic, is er bij het binnenkomen van de flat geen hoofdinleiding warm water en een hoofdinleiding koud water?

Tope
Berichten: 916

#12 , 18 jul 2010 11:30

Zoveel watermeters in een appartement? Ik heb er in mijn huis (3 verdiepingen) maar één op de hoofdleiding staan.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 18 jul 2010 13:45

Als koud en warm water gemeenschappelijk binnenkomen dienen de meters geplaatst te worden op de eerste afsplitising van de hoofdleiding naar een privatief gedeelte. Dan heb je per flat slechts 2 meters nodig. Je bent trouwens niet verplicht hier meters van de watermaatschappij voor te nemen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#14 , 19 jul 2010 17:41

In mijn VME van 1975, werd dit probleem opgeworpen ergens rond 1995, met dezelfde patstelling.

De voorzitter RvB is toen, op voorstel van de AV en met goedkuetring van de syndicus, in verzoeningsprocedure gegaan bij de vrederechter. De meters zijn geplaatst geworden.

Men sprak toen van een periodieke vervanging van de koud watermeters alle 15 jaar en deze van het warm water elke 7 jaar. Veel hangt af of er veel kalk in het water aanwezig is. Die periodieke vervanging is nooit uitgevoerd, omdat de meeste meters voordien vervangen werden, wegens het kalkprobleem (waar ik hier niet verder op inga).

Het is een feit dat de warmwatermeter vlugger "slijt" (condensatie). Persoonlijk heb ik nu reeds derde warmwatermeter (en de 2de koudwatermeter). Telkens vervangen na een defect.

De meters dienen niet deze van de watermaatschappij te zijn.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#15 , 07 dec 2010 15:14

In mijn VME van 1975, werd dit probleem opgeworpen ergens rond 1995, met dezelfde patstelling.

De voorzitter RvB is toen, op voorstel van de AV en met goedkuetring van de syndicus, in verzoeningsprocedure gegaan bij de vrederechter. De meters zijn geplaatst geworden.

Men sprak toen van een periodieke vervanging van de koud watermeters alle 15 jaar en deze van het warm water elke 7 jaar. Veel hangt af of er veel kalk in het water aanwezig is. Die periodieke vervanging is nooit uitgevoerd, omdat de meeste meters voordien vervangen werden, wegens het kalkprobleem (waar ik hier niet verder op inga).

Het is een feit dat de warmwatermeter vlugger "slijt" (condensatie). Persoonlijk heb ik nu reeds derde warmwatermeter (en de 2de koudwatermeter). Telkens vervangen na een defect.

De meters dienen niet deze van de watermaatschappij te zijn.
Hallo,

kan verkeerd zijn maar is de watermeter van de water maatschappij niet de enige correcte die aanvaard wordt op de rechtbank.
trouwens verbruik wordt op die ene verrekend me dunkt.
is de enige officieel geijkte , denk dat tussen meters gewoon een hulpmiddel zijn om totale factuur van die ene meter te verdelen over de tussen meters.
rest saldo totaal is dan gedeeld door aantal eigenaars.
als vb aww meter jaarkost 3000 € na vermindering aantal domiciels.
na verdeling tussen meters 2800 €
dus rest 200 € over aantal eigenaars. (gemeenschaps kost)
basis akte zal hierin ook wel een rol spelen.
warm water is in bovenstaande wel privatief.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”