Advies gevraagd: Schade door insijpeling water

booker002
Topic Starter
Berichten: 37

Advies gevraagd: Schade door insijpeling water

#1 , 16 jul 2010 09:01

Als eigenaar van een appartement merk ik barsten op in het plafond van mijn appartement.
Het betreft het plafond van de woonkamer, namelijk dat gedeelte dat ligt onder het terras van het penthouse.
Een schilder heeft reeds vastgesteld dat vocht, komende van het terras, hiervan de oorzaak is.
Wij hebben gepoogd met een droger en een vochtwerende laag het insijpelen van het water tegen te houden, doch dit mag niet baten.
Er zijn momenteel nieuwe barsten zich in het plafond aan het vormen.
---
Zoals reeds gezegd bevindt mijn plafond zich onder het terras van het penthouse, zodat waterinsijpeling onder de tegels van het terras, de directe oorzaak is van mijn geleden schade.
Het terras is veronderstel ik mede-eigendom.
Ik heb nu een schrijven gericht naar de syndicus om dringend herstellingswerken te laten uitvoeren en de blokpolis in kennis te stellen.

Mijn vraag:

Moet ik nog andere stappen ondernemen?
zoals vergadering mede-eigenaars bijeenroepen???
mijn eigen brandverzekering in kennis stellen???
wie gaat mijn schade vaststellen???
wie is aansprakelijk????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 16 jul 2010 09:30

U dient uw eigen verzekering in te lichten.

booker002
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 16 jul 2010 10:11

Eigen verzekering ingelicht, zeggen dat zij niets kunnen doen omdat schade aan het plafond behoort tot het gebouw.
Er is geen rechtsbijstand in de polis

Reclame

FrankV
Berichten: 277

#4 , 16 jul 2010 10:17

Ik begrijp de discussie niet
Vraagsteller spreekt over 'blokpolis'
Mr. Vandebos spreekt over 'eigen verzekering'
Vraagsteller spreekt vervolgens over 'eigen verzekering'.
Over welke 'eigen verzekering' gaat het?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

booker002
Topic Starter
Berichten: 37

#5 , 16 jul 2010 10:22

Als vraagsteller heb ik aan de syndicus gevraagd om de brandverzekering van het gebouw in kennis te stellen van de schade (=blokpolis).
Op raad van een poster heb ik ook de eigen brandverzekering in kennis gesteld maar deze dekt enkel de inboedel en er is geen rechtsbijstand in deze polis. Mijn verzekeringsagent zegt dat de schade aan mijn plafond bij het gebouw hoort, dus de blokpolis moet de schade opnemen.

Wat gaat de syndicus nu doen, of moet ik zelf nog verdere stappen ondernemen?
In welke periode moet de syndicus iets ondernemen?

Pedro
Berichten: 735

#6 , 16 jul 2010 10:23

Als eigenaar van een appartement merk ik barsten op in het plafond van mijn appartement.
Het betreft het plafond van de woonkamer, namelijk dat gedeelte dat ligt onder het terras van het penthouse.
Een schilder heeft reeds vastgesteld dat vocht, komende van het terras, hiervan de oorzaak is.
Wij hebben gepoogd met een droger en een vochtwerende laag het insijpelen van het water tegen te houden, doch dit mag niet baten.
Er zijn momenteel nieuwe barsten zich in het plafond aan het vormen.
---
Zoals reeds gezegd bevindt mijn plafond zich onder het terras van het penthouse, zodat waterinsijpeling onder de tegels van het terras, de directe oorzaak is van mijn geleden schade.
Het terras is veronderstel ik mede-eigendom.
Ik heb nu een schrijven gericht naar de syndicus om dringend herstellingswerken te laten uitvoeren en de blokpolis in kennis te stellen.

Mijn vraag:


Moet ik nog andere stappen ondernemen?
zoals vergadering mede-eigenaars bijeenroepen???
mijn eigen brandverzekering in kennis stellen???
wie gaat mijn schade vaststellen???
wie is aansprakelijk????
uw eigen verzekering zal niet tussenkomen. In principe dekt deze overigens enkel en alleen uw roerende schade aangezien de onroerende schade via de globale gebouwpolis wordt verzekerd. Indien u toch binnen uw eigen polis een onroerende dekking heeft, dan betaalt u tweemaal en dus teveel.

Aangaande uw schade; u heeft correct gereageerd door de VME via haar syndicus aan te schrijven.
De syndicus dient naar opzoek en herstel het nodige te doen. De eigenaar van de betreffende penthouse is verplicht om mee te werken.
Eens de oorzaak gevonden en hersteld, kan verzekeringstechnisch het dossier worden behandeld. De verzekeraar zal bij een gedekt schadegeval niet tussenkomen zolang niet wordt aangetoond dat de oorzaak is weggenomen. Dit aan de hand van een herstellingsfactuur.
U vraagt best herstellingsoffertes op van de schade die u lijdt en maakt deze aan de syndicus over met de vraag ze naar de verzekeraar door te sturen.

I.p. zal dan een expert worden aangesteld die ter plaatse schadevaststelling zal doen.

In geval het om een gedekt schadegeval gaat; afhankelijk of de schade een gemeenschappelijke dan wel privatieve oorzaak kent, zal het niet recupereerbare gedeelte alsook de contractuele vrijstelling ten laste van de VME of privatieve veroorzaker vallen.

Wanneer het om een niet gedekt schadegeval gaat, dan dient u een claim te richten aan ofwel de VME (indien de oorzaak gemeenschappelijk is) aangezien deze als bewaarder van de zaak conform artikel 1384, 1° B.W. aansprakelijk is, ofwel zal u rechtstreeks bij de privatieve veroorzaker moeten aankloppen.

Niettegenstaande dit niet de hiërarchische weg is, kan u, zeker wanneer de VME/syndicus zou nalaten (snel) het nodige te doen, zelf ook aangifte bij de verzekeraar doen.

booker002
Topic Starter
Berichten: 37

#7 , 16 jul 2010 10:33

Bedankt allen voor de nuttige info

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”