Burenhinder en omgewaaide bomen

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

Burenhinder en omgewaaide bomen

#1 , 14 jul 2010 20:04

Wanneer er een boom omwaait op het eigendom van de buren omwille van stormweer (zoals vandaag) is de eigenaar van die bomen dan verplicht om deze bomen op te ruimen?
Ik dacht dat de eigenaar dat helemaal niet moet doen omdat in dit geval er sprake is van overmacht.

Wie kan zijn licht is laten schijnen ;-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2010 20:10

Overmacht: hangt af van de gemeten windsnelheden en de frequentie waarmee die bij ons voorkomen. Kan opgevraagd worden bij het KMI. Windsnelheden die om de 3 à 4 jaar voorkomen zijn geen overmacht.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 14 jul 2010 23:24

Float als je in de omgeving Leuven tienen woont, is het zeer zeker overmacht.

Ben vanaf deze avond de eigenaar van 8 omgewaaide 60-jarige hoogstam perelaars. Eentje is verdorie net onder de kruin omgeknakt. Dat is verdorie 70cm doorsnede gezond hardhout dat niet bestand was tegen de wind... :cry:

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 14 jul 2010 23:40

Als er onmiddellijk gevaar dreigt voor de openbare veiligheid, denk ik wel dat de brandweer je ter hulp moet schieten.
Al was het om het gecontrolleerd neerleggen van bomen.
In een boomgaard acht ik de kans echter zeer gering, tenzij je op goede voet staat met ...?

Indien iets wat stamomtrek, loont het mss zelfs van een opkoper te zoeken.
Ik weet bijvoorbeeld dat Belgie populieren uitvoert naar Egypte om daar verwerkt te worden tot fruitkisten....
Bomen lagen op geregelde tijden op de kade aan de Schelde en gelloof het of niet maar er schoten zelfs scheuten uit!

In het andere geval veel zaag- en kliefplezier gewenst :-)
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 15 jul 2010 00:09

De mijne bedreigen geen weg of woningen maar het was toch wel eventjes slikken en knipperen met de ogen toen ik mijn boomgaard zag. Zulke bomen hebben in het huidige commerciële klimaat meer emotionele dan commerciële waarde. (Laatste bomen door overgrootvader geplant die nog rechtstaan en vrucht dragen) Nu zijn er nog 6 overlevenden...
De hoeveelheid werk die in snoeien en onderhoud steekt op 60 jaar tijd... daar wil je niet aan denken; dergelijke bomen zijn meer een passie dan wat anders.

Het zagen en klieven is eveneens geen probleem aangezien ik afspraken heb met mijn buur die met hout verwarmt. Voor de ontwortelde bomen ken ik een houthandelaar/meubelmaker.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 15 jul 2010 00:41

Het zagen en klieven is eveneens geen probleem aangezien ik afspraken heb met mijn buur die met hout verwarmt. Voor de ontwortelde bomen ken ik een houthandelaar/meubelmaker.
Voila het leed is weeral geleden se ;-)
FYI http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=1002" onclick="window.open(this.href);return false;
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 15 jul 2010 00:52

Voila het leed is weeral geleden se ;-)
FYI http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=1002" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooie site die ik nog niet kende. Thx.

Opruimen zal snel geleden zijn maar het leed .. zie vorige post. :cry:

Zal in oktober herplanten. Jonge bomen met een degelijke stamomtrek, zodat ik van de vruchten kan genieten voor mijn eerste looprek, zijn niet zo goedkoop en zonder garantie dat ze wortelen. Maar jah, Op zijn minst betekent het meer variatie in de boomgaard.

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 19 jul 2010 12:56

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 19 jul 2010 13:06

Als private eigendom schade veroorzaakt aan de private eigendom van de buur dan moet men die vergoeden.
De verzekering van mijn buur heeft zo een aantal jaren geleden al de schade vergoed die veroorzaakt werd toen zijn vallende boom mijn tuinhuis tot brandhout had gereduceerd. Inclusief het verzagen en afvoeren van de boom.
Niemand heeft daar toen vragen bij gesteld, aansprakelijkheid is toch duidelijk in zo een geval?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Berichten: 2507

#10 , 19 jul 2010 13:15

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 19 jul 2010 13:23

Niemand heeft daar toen vragen bij gesteld, aansprakelijkheid is toch duidelijk in zo een geval?
volgens mij ook.

Maar Float vroeg zich af wie die bomen dan moet opruimen?
Wanneer er een boom omwaait op het eigendom van de buren omwille van stormweer (zoals vandaag) is de eigenaar van die bomen dan verplicht om deze bomen op te ruimen?
Ik dacht dat de eigenaar dat helemaal niet moet doen omdat in dit geval er sprake is van overmacht.
ik zou dus ook denken dat de eigenaar dat moet doen. Als Float denkt dat hij niet verplicht is om dat te doen omdat het "overmacht" is, dan lijkt het me normaal dat de opruimer het hout krijgt als "vindersloon" ?

De wet zegt hieromtrent dat men eigenaar wordt van de "vruchten" die op uw grond vallen. Maar hoe het zit als je er de hele perenboom bovenop krijgt dat weet ik niet!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#12 , 19 jul 2010 16:42

lijken me idd peren met een groot steeltje :-)
Handige documenten voor Personenrecht

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 19 jul 2010 19:07

Als er echt sprake is van overmacht, moet de eigenaar van die bomen niet de opruimkosten betalen?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#14 , 19 jul 2010 19:57

Ik zou denken van wel, maar dat hij dan zijn rekening kan terugvorderen het zij van de verzekering, hetzij van een rampenfonds. Mogelijk is er in de buurt soortgelijke schade, ga eens informaren bij die eigenaars indien geen zekerheid.
Handige documenten voor Personenrecht

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#15 , 20 jul 2010 07:46

't is een hypothetische vraag :)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”