BBQ : ten einde raad

wquatan
Topic Starter
Berichten: 1

BBQ : ten einde raad

#1 , 10 jul 2010 00:35

Sinds een jaar hebben nieuwe buren de woning naast ons gekocht, die er een gewoonte van gemaakt hebben om elke avond, wanneer het weer het toelaat van buiten te zitten (niet te nat, niet te koud, niet te warm) hun avondeten op de BBQ klaar te maken. Soms is dat dan ook elke avond van de week.

Daar bovenop komt hun BBQ-rook/stank over en naast de gemeenschappelijk muur, juist op die plek waar wij (vlak achter onze woning) vertoeven en waar het ook bij weinig wind (wegens ingesloten) uren blijft hangen.

Onze slaapkamer afkoelen na een hete dag zoals vandaag, is om dezelfde reden ook niet mogelijk, de ramen moeten dicht blijven, t'is kiezen warm of stank.

Kortom, wij zijn ten einde raad, want een avond gezellig buiten zitten en genieten van de frisse lucht, kan quasi niet meer. En binnen is het nu bijvoorbeeld te warm terwijl we het niet kunnen afkoelen. Kompleet onleefbaar is het geworden. Een echte terreur.

Wat kunnen we hiertegen doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 jul 2010 09:43

“Art.89.Met een geldboete van tien euro tot twintig euro en met gevangenisstraf van één dag tot vijf dagen of met één van die straffen alleen worden gestraft :...8°.Zij die op het veld vuur aansteken op minder dan honderd meter afstand van huizen...”(Veldwetboek 7 oktober 1886).

‘Het 8° is niet alleen toepasselijk op de vuren die een brand kunnen veroorzaken,maar op elk vrijwillig en tijdelijk vuur,ook indien dat gebeurt in een in een stadscentrum gelegen hof’(Cass. 18 oktober 1954,Arr.Cass. 1955,85).

Onderzoek of er al dan niet gemeentelijke politieverordeningen bestaan inzake barbecue.

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Geeft slechts recht op compensatie door de nabuur indien,zelfs zonder onrechtmatige daad,diens stoornissen de gewone overtreffen en het vereiste evenwicht verbreken‘(Cass. 13 december 1985,R.W. 1986-87,278-279).

‘De eigenaar van een onroerend goed,die door een niet foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld. Die compensatie kan niet bestaan in het volledig verbod van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen‘[Cass. ARC930354N,14 december 1995(Meunier t. Verheyden),TRD&I 1996-03,37].

‘Het verbreken van het evenwicht door een stoornis die de grens van de gewone ongemakken van nabuurschap overschrijdt,verplicht tot compensatie,niet alleen de eigenaar van het erf waar die stoornis ontstaat,doch ook degene die ten aanzien van dat erf als houder van een zakelijk of persoonlijk recht over een van de attributen van het eigendomsrecht beschikt. Daarbij is het onverschillig of de houder van dat zakelijk of persoonlijk recht dit verkregen heeft ingevolge een overeenkomst of ingevolge een wettelijke bepaling‘(Cass. 9 juni 1983,Arr.Cass. 1982-83,1256).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Indien onderling overleg faalt,roep dan uw buur op in minnelijke schikking. De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

toetsenbord
Berichten: 124

#3 , 29 jul 2010 22:42

1. buur op de hoogte brengen van de overlast
Indien geen gevolg:

milieudienst /milieuagent contacteren om vaststellingen te laten doen van overlast

Indien dit niet helpt, eventueel bemiddeling door de wijkagent:

2. aangetekende brief naar buren sturen met belangrijk: vervaldatum!

3. Na vervallen aangetekende brief zonder gevolg: zich wenden tot verzekeringsadviseur of vredegerecht.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 06 aug 2010 18:50

Eens bellen met de cel milieu politie Antwerpen - daar zitten enkele experten inzake deze problematiek
Men zal u wel met de juiste persoon doorverbinden

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 07 aug 2010 13:02

“Art.89.Met een geldboete van tien euro tot twintig euro en met gevangenisstraf van één dag tot vijf dagen of met één van die straffen alleen worden gestraft :...8°.Zij die op het veld vuur aansteken op minder dan honderd meter afstand van huizen...”(Veldwetboek 7 oktober 1886).

‘Het 8° is niet alleen toepasselijk op de vuren die een brand kunnen veroorzaken,maar op elk vrijwillig en tijdelijk vuur,ook indien dat gebeurt in een in een stadscentrum gelegen hof’(Cass. 18 oktober 1954,Arr.Cass. 1955,85).
dit impliceert dan in feite dat praktisch niemand in een bebouwde kom een BBQ vuur kan aansteken?

Wij geven al jaren een straatfeest mèt BBQ op een pleintje tussen de huizen (< 100m)! Mag dat dan niet?

Het lijkt me best belangrijk om dit te weten, gezien op een of andere manier mijn naam wordt gebruikt bij het aanvraag van een "straatfeestvergunning", en wij krijgen daar ook expliciet (barbecue) vergunning voor.

Sabien
Berichten: 2

#6 , 11 sep 2010 01:18

hoe asociaal kun je zijn als je begint te klagen over je buren die bbq'en...

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 11 sep 2010 01:32

Even asociaal als de buurman zelf die iedere avond dat onding aansteekt?

Er is een hemelsbreed verschil tussen normaal gebruik en obsessief gebruik.

Net zoals er een hemelsbreed verschil is tussen raad geven en wat lettertjes zonder actuele inhoud posten...

(in geval van twijfel, ja dat is een hint en neen, het is niet bedoeld als compliment...) :evil:

Franciscus
Berichten: 38600

#8 , 11 sep 2010 11:54

Brandweer die met de grote middelen ter plaatse komt voor 'uitslaande brand' en zware rookontwikkeling.
Politie mét officier bestuurlijk eveneens ter plaatse en een ziekenwagen stand by
Dit gezien de verschillende telefoontjes van verschillende kanten.
't was idd een redelijke 'rosse' gloed die te zien was

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 12 sep 2010 21:05

ik vraag me wel af hoe je elke avond er last van kan hebben. Wind is toch veranderlijk? Ik zou BBQ toch niet echt als overlast rekenen, tenzij het geluid van de gesprekken etc. véél te hoog/te laat is.

Hoe leg je trouwens vast hoe vaak de BBQ aangaat... telkens de politie dit laten vaststellen lijkt me toch iets te verregaand ;)

Sabien
Berichten: 2

#10 , 13 sep 2010 19:34

Even asociaal als de buurman zelf die iedere avond dat onding aansteekt?

Er is een hemelsbreed verschil tussen normaal gebruik en obsessief gebruik.

Net zoals er een hemelsbreed verschil is tussen raad geven en wat lettertjes zonder actuele inhoud posten...

(in geval van twijfel, ja dat is een hint en neen, het is niet bedoeld als compliment...) :evil:
wel, ik zou mensen de raad geven niet om ieder klein detail je buren te willen aanvliegen.
ik ben hier redelijk toevallig beland, wou hier ooit iets posten, maar als ik zie wat hier allemaal gepost wordt en hoe onverdraagzaam mensen blijkbaar zijn ten opzichte van elkaar... degoutant!

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 sep 2010 21:29

en hoe onverdraagzaam mensen blijkbaar zijn ten opzichte van elkaar... degoutant!
U heeft groot gelijk. Mensen die dagdagelijks door de mist de contouren van hun lapje grond niet meer kunnen zien. Hoe durven ze hier over te klagen!

PS U bent nog het modewoordje "verzuurd" vergeten op te nemen in uw post.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 13 sep 2010 21:35

Sabien ik wens je van harte een buur toe die iedere degelijke avond dat je van wat buitenlucht kan genieten de boel verziekt.

Misschien dat je dan een ander liedje leert fluiten ipv van dit toonloos deuntje. Dit is verdorie geen "klein detail" meer, dit is dagelijkse systematische overlast.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 14 sep 2010 09:18

Vandebos, als de poster echt meemaakt wat hij schrijft, kan hij daar idd veel last van hebben, maar mij lijkt enige relativering toch op zijn plaats. Een BBQ kan je nu eenmaal niet automatisch iedere dag in dezelfde richting doen blazen.

(trouwens, een normale BBQ maakt hooguit een kwartiertje veel rook. Als je een slechte BBQ hebt of niet weet hoe te BBQ'en, zit je natuurlijk in de problemen :)).

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 14 sep 2010 09:40

Kom dat eens uitleggen aan mijn buur. Deze gelooft nog steeds heilig in benzine om zijn bbq aan te steken...
Dan zal ik ook maar zwijgen over te laag geïnstalleerde nieuwe schouwen voor hout of allesbranders waar de dienst stedenbouw weigert in te grijpen...

Trouwens JPV, sommige tuinen zijn zodanig ingesloten dat je juist geen wind hebt en de geur juist echt blijft hangen.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 sep 2010 09:48

als de poster echt meemaakt wat hij schrijft
Het lijkt me evident dat we hier van moeten uitgaan. Anders kan je hier voor elke vraag het volledige wetboek gaan neerpennen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”