Quorum niet gehaald op algemene vergadering

ceveke
Topic Starter
Berichten: 28

Quorum niet gehaald op algemene vergadering

#1 , 07 jul 2010 13:55

Wij hadden op 12 juni ll. een AV, maar aangezien dit een riskante dag was, wegens de verkiezingen,
waren er te weinig eigenaars.
We zijn ondertussen 7 juli en heb nog steeds niets gehoord van de syndic over een datum voor de volgende AV. We hadden nogthans aangedrongen om deze nog te houden voor het verlof.
We zouden graag veranderen van syndicus en de oude heeft dit geweten.
Aangezien wij geen schriftelijk kontrakt hebben met de syndicus, loopt dan zijn aanstelling nog verder?
Hoe lang mag een termijn lopen tot er een nieuwe vergadering dient gehouden te worden?
Kunnen wij iets ondernemen?
Bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 07 jul 2010 14:53

Normaal gezien heeft een AV naast een syndicus ook een voorzitter. Laat die de AV opnieuw bijeenroepen, refererend naar de vorige vergadering waarop het quorum niet bereikt is. Normaal gezien is dacht ik dan een tweede keer een quorum niet nodig, mits deze vergadering in tijd niet te ver van de eerste afligt. Ik zou u de raad geven hier niet te lang mee te wachten.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 07 jul 2010 15:29

§ 5. De algemene vergadering wordt door een mede-eigenaar voorgezeten.
De algemene vergadering beraadslaagt alleen rechtsgeldig wanneer aan het begin van de algemene vergadering meer dan de helft van de mede-eigenaars aanwezig of vertegenwoordigd is en voor zover zij ten minste de helft van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten.
Niettemin beraadslaagt de algemene vergadering tevens rechtsgeldig wanneer de mede-eigenaars die aanwezig of vertegenwoordigd zijn aan het begin van de algemene vergadering, meer dan drie vierde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen vertegenwoordigen.
Indien geen van beide quorums wordt bereikt, zal een tweede algemene vergadering na het verstrijken van een termijn van ten minste vijftien dagen bijeenkomen die zal beraadslagen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden en de aandelen van medeeigendom waarvan ze houder zijn.
Het allereerste eerste wat jullie best met een aantal mede-eigenaars is de syndicus aangetekend verzoeken de 2de algemene vergadering te organiseren binnen de maand na kennisname van jullie schrijven.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 07 jul 2010 17:32

§ 5. De algemene vergadering wordt door een mede-eigenaar voorgezeten.
De algemene vergadering beraadslaagt alleen rechtsgeldig wanneer aan het begin van de algemene vergadering meer dan de helft van de mede-eigenaars aanwezig of vertegenwoordigd is en voor zover zij ten minste de helft van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten.
Niettemin beraadslaagt de algemene vergadering tevens rechtsgeldig wanneer de mede-eigenaars die aanwezig of vertegenwoordigd zijn aan het begin van de algemene vergadering, meer dan drie vierde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen vertegenwoordigen.
Indien geen van beide quorums wordt bereikt, zal een tweede algemene vergadering na het verstrijken van een termijn van ten minste vijftien dagen bijeenkomen die zal beraadslagen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden en de aandelen van medeeigendom waarvan ze houder zijn.
Het allereerste eerste wat jullie best met een aantal mede-eigenaars is de syndicus aangetekend verzoeken de 2de algemene vergadering te organiseren binnen de maand na kennisname van jullie schrijven.
Wel goed nakijken in de statuten dat deze niet voorziet dat tijdens de vakantieperiode geen vergadering mag worden gehouden.

@Vandebos--> wel voorzichtig zijn met al naar de nieuwe wet te refereren. Deze treedt pas op 1/9/2010 in werking. Het oude geldigheidsquorum is nog van toepassing.

ceveke
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 08 jul 2010 13:45

Om te beginnen, wij hebben geen voorzitter, daar werkt onze syndic niet mee. (volgens haar eigen zeggen) en wij hebben geen schriftelijk kontrakt. Deze syndicus is volgens mij met niets in orde.
Ze antwoord niet op mijn mails en ze komt zelfs niet aan de telefoon. Ze stuurt alleen afrekeningen, waarvan de fakturen niet gekontroleerd zijn. Wij hebben tot nu toe nog geen enkele afrekening gekregen die juist is, telkens weer moet ze correcties aanbrengen. Volgens mij is ze ofwel moedwillig ofwel onbekwaam. (zal wel het laatste zijn) maar we moeten hier vanaf geraken.
Heel deze situatie maakt mij zo boos, we willen gewoon verder met een nieuwe syndic.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 08 jul 2010 13:57

Kijk eens eerst de basisacte na. Is er een RvB voorzien en hoe wordt die verkozen. Het is al te gemakkelijk voor de "syndic" om cavalier seul te spelen. Er dient een georganiseerde "controle en bijstand" vanwege de mede-eigenaars te worden voorzien. Tenslotte zijn zij het die het "gelag/gelach" zullen moeten betalen. Beter voorkomen dan genezen, alhoewel de vrederechter doorgaans begrijpend staat tegenover terechte klachten van de mede-eigenaars tegen een professionele syndic.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 08 jul 2010 14:06

Om te beginnen, wij hebben geen voorzitter, daar werkt onze syndic niet mee. (volgens haar eigen zeggen) en wij hebben geen schriftelijk kontrakt. Deze syndicus is volgens mij met niets in orde.
Ze antwoord niet op mijn mails en ze komt zelfs niet aan de telefoon. Ze stuurt alleen afrekeningen, waarvan de fakturen niet gekontroleerd zijn. Wij hebben tot nu toe nog geen enkele afrekening gekregen die juist is, telkens weer moet ze correcties aanbrengen. Volgens mij is ze ofwel moedwillig ofwel onbekwaam. (zal wel het laatste zijn) maar we moeten hier vanaf geraken.
Heel deze situatie maakt mij zo boos, we willen gewoon verder met een nieuwe syndic.

Indien een meerderheid van de mede-eigenaars er zo over denkt lijkt het me misschien handig om de vergadering uit te stellen tot na 01/09/2010... De nieuwe wetgeving is immers zeer duidelijk wat betreft de verantwoordelijkheden van de syndicus...

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 09 jul 2010 10:19

“Art.577-6...§3...Indien dat quorum niet werd bereikt,zal een tweede algemene vergadering na het verstrijken van een termijn van tenminste vijftien dagen bijeenkomen die zal beraadslagen,ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden en de aandelen van mede-eigendom waarvan ze houder zijn...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dring er bij de syndicus op aan ook een maximum-termijn in acht te nemen en maak desnoods toepassing van “Art.577-9...§3.Iedere mede-eigenaar kan eveneens aan de rechter vragen,binnen een termijn die deze laatste vaststelt,de bijeenroeping van de (tweede) algemene vergadering te gelasten...“(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ceveke
Topic Starter
Berichten: 28

#9 , 09 jul 2010 12:02

Ja, ik ben hiervan op de hoogte, alleen is het vakantieperiode en kan je niet terecht bij de vrederechter.
Ik heb reeds 2 maal een mail gezonden met de vraag een nieuwe datum op te geven voor een AV, doch deze word niet beantwoord.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#10 , 09 jul 2010 12:22

Als het om een door het BIV erkende syndic gaat, best ook deze instantie verwittigen. In "Brussel" heeft men immers de indruk dat alles koek en ei is en dat hun "leden" zich conform basisakte, wet en deontologie gedragen. Assertieve mede-eigenaars dragen ertoe bij dat de markt van amateurs en niet-correcte partijen wordt gezuiverd. Een beetje moed om het geschil bij BIV aanhangig te maken. Ook het NICM doet zijn duit in het zakje.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”