deel van eigendom in onverdeeldheid verkopen

Annemike
Topic Starter
Berichten: 1

deel van eigendom in onverdeeldheid verkopen

#1 , 02 jul 2010 12:48

Geachte,

ik ben samen met drie andere mensen voor eigenaar in onverdeeldheid van een zeer groot huis. Ik ben voor 1/5de eigenaar.
Het huis wordt bewoond door een 14-tal mensen. Ik woon er zelf niet.
Het huis is niet opgedeeld in appartementen, mar bestaat eigenlijk uit een voorhuis en en achterhuis die enkel met elkaar verbonden zijn via een grote keuken.
Verder telt het 13 slaapkamers, 3 badkamers, 1 douche, kelder, verschillende woonruimtes en een groot park met verschillende vijvers.

Nu wil ik mijn deel van het huis verkopen. De mede eigenaars willen het kopen maar voor een schandalig laag bedrag. Het huis werd in 2006 geschat en de verkoop prijs werd vastgesteld op 1.250.000 €. Nu willen de overige eigenaars maar 10.000 € geven voor mijn deel. U begrijpt dat dit niet aanvaardbaar is.

Nu is mijn vraag aan u: kan ik mijn 1/5de deel ook aan een externe verkopen, zonder instemming van de mede eigenaars, en zo ja, hoe pak ik dat dan best aan?

met dank voor uw advies,

vriendelijke groeten,
Anne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 02 jul 2010 12:59

O u het zomaar aan een externe kan verkopen hangt af van de overeenkomst gesloten.

U kan wel altijd via de rechtbank van eerste aanleg een verzoek tot openbare verkoop indienen. De wetgeving stelt duidelijk dat niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te leven.

Als u op dit forum "onverdeeldheid" opzoekt zal u talloze posts tegenkomen waarin deze procedure wordt beschreven.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”