isoleren muur

Dingeske
Topic Starter
Berichten: 2

isoleren muur

#1 , 02 jul 2010 12:00

Hallo,

Een vraagje, wij hebben recent een achterhuis gekocht dat wij gaan verbouwen. Het is een pand van 1890 met een vol steen muur die wij langs buiten willen isoleren. Die muur staat buiten vol (15m lang en 8 meter hoog) met klimop van de buurman. Er staat ook een boom op 10 cm van die muur.
Moet de buur zijn klimop/boom verwijderen of niet? Kan hij weigeren mijn muur te laten isoleren?
Ga ik bij het vredegerecht kans krijgen?
Ik hoop dat jullie mij al een idee kunnen geven over mijn rechten en plichten.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 02 jul 2010 14:08

Ik vrees dat de buitenkant van uw zijgevel de scheidingslijn vormt tussen beide panden.
Met het aanbrengen van een isolatie-laag zit u dus op het eigendom van de buur.
Dit kan natuurlijk niet zonder een overeenkomst.

Wat betreft de klimop kan je best eens googlen, er zijn verschillende studies rond het isolerende vermogen van klimop... mogelijk je buur aanbieden om een andere soort klimop te zetten om de voegen van je zijgevel te ontlasten indien zo zou blijken.
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 04 jul 2010 09:43

“Art.653.In de steden en op het platteland wordt iedere muur vermoed gemeen te zijn, wanneer hij tot scheiding dient tussen gebouwen, en dan tot aan het minst verheven dak, of nog wanneer hij tot scheiding dient tussen binnenplaatsen en tuinen, en zelfs tussen omheinde erven in de velden; een en ander indien er titel noch teken is van het tegendeel.”(Burgerlijk Wetboek).
De muur dient niet tot scheiding tussen gebouwen,noch tussen tuinen,zodat ze niet gemeen is. Is de muur niet gemeen dan mag uw buur er geen klimop laten tegengroeien.

“Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van de nabuur hangen,kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...”(Veldwetboek 7 oktober 1886).
Op analoge wijze kan u mijns inziens uw nabuur noodzaken de klimop die tegen uw EIGEN muur groeit af te snijden.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos. Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht.

Faalt die minnelijke schikking dan dient u uw buur te dagvaarden voor dezelfde rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 04 jul 2010 14:00

eens je een geding start voor de rechtbank om de klimop weg te halen, vrees ik dat er nog maar weinig kans is je buur akkoord gaat zijn met een isolatielaag die boven zijn eigendom dient te hangen.

een beetje redelijkheid en overleg kan hier allicht voorkomen dat je langs de binnenzijde zal moeten isoleren, wat uiteindelijk niet alleen duurder maar tevens minder efficient zal blijken.
Handige documenten voor Personenrecht

Dingeske
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 06 jul 2010 13:20

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mijn Buurman ziet het echt niet zitten om zijn klimop te verwijderen.
Hij ziet de dikte van isolatie en beschermlaag niet als probleem.
Voor hem is de klimop te belangrijk voor het zicht van zijn tuin.

mvg

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 06 jul 2010 19:55

Als het een gemene muur is dan kan hij weigeren dat jullie iets tegen zijn "helft" aanbrengt. In dat geval kan u alleen de muur langs uw kant isoleren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”