aankomen aan andermans meterkast

bartman
Topic Starter
Berichten: 21

aankomen aan andermans meterkast

#1 , 28 jun 2010 22:47

ik ben mede eigenaar in een flatgebouw waarbij in de kelder een ruimte is (niet achter slot en grendel) waar de meterkasten van ieder appartement staan. Gisteren na 3 weken afwezigheid merkte ik dat de hoofdschakelaar van mijn appartement op uit stond. Gebeld naar de maatschappij leerde dat er in mijn periode van afwezigheid geen storingen of meldingen waren binnengelopen , ook werd er geen technieker gestuurd. Het kan dus niet anders dan dat iemand bewust die schakelaar heeft uitgezet.
Wat kan hier tegen gedaan worden? Volgens een bewoner heeft deze een sterk vermoeden wie tot zo iets in staat zou zijn, maar op heterdaad is deze persoon uiteraard nog niet betrapt.
Kan ik hiervoor naar de politie gaan? Ik wil niet nog een keer schade oplopen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 jun 2010 22:57

Iemand kan zich van meterkast vergist hebben. Maar dan had die persoon wel zo correct moeten zijn de electriciteit terug in te schakelen. Om het risico enigszins te beperken kunt u aan de syndicus vragen op de toegangsdeur tot die ruimte een slot te plaatsen. En elke bewoner een sleutel te geven. Maar als de "dader" een bewoner is lost dat natuurlijk niets op.
Als het kwaad opzet is valt het nagenoeg niet te bewijzen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#3 , 28 jun 2010 23:25

Een duidelijke markering kleven op de meters lijkt me alvast aangewezen om dergelijke 'foutjes' te voorkomen.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 12 jul 2010 18:15

Iedereen toegang verlenen tot het lokaal waar meetapparatuur is opgesteld, is om moeilijkheden vragen.
Laat de syndicus de enige zijn die over de sleutel beschikt. Tussentijds, bijvoorbeeld maandelijks, kan hij de "tellerstanden" uithangen in het infokastje. Mede-eigenaars die een tussentijdse standopname willen doen ( vb. bij verhuring ) kunnen de syndicus daarvoor aanspreken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 jul 2010 09:12

Iedereen toegang verlenen tot het lokaal waar meetapparatuur is opgesteld, is om moeilijkheden vragen.
Laat de syndicus de enige zijn die over de sleutel beschikt. Tussentijds, bijvoorbeeld maandelijks, kan hij de "tellerstanden" uithangen in het infokastje. Mede-eigenaars die een tussentijdse standopname willen doen ( vb. bij verhuring ) kunnen de syndicus daarvoor aanspreken.
ik vind het persoonlijk nogal gevaarlijk dat men NIET aan de hoofdschakelaar kan. In sommige situaties (bvb vermoeden van brand, kortsluiting of dergelijke) lijkt het me toch best om de electriciteit te kunnen afsluiten.

Dat er natuurlijk iemand de schakelaar van een buur afzet, is niet toelaatbaar. Tenzij de OP vergeten is zijn wekker uit te zetten en de buren om 3 uur 's ochtends gewekt werden door een wekker die 2 uur lang om de 7 minuten irritant deed?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 15 jul 2010 12:17

Alle mede-eigenaars MOETEN toegang hebben tot aan en afsluitpunten van de nutsvoorzieningen van hun privatief gedeelte! Indien er door het niet tijdig kunnen afsluiten van de nutsvoorzieningen schade optreedt aan de privatieve gedeelten zal de vme aansprakelijk gesteld worden door ofwel de eigenaar zelf ofwel de verzekering.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”