buren hebben gebruiksrecht over tuin

katrienbillen
Topic Starter
Berichten: 6

buren hebben gebruiksrecht over tuin

#1 , 26 jun 2010 14:00

Ik heb een jaar geleden een stadshuisje gekocht met een tuintje. De buren hebben echter gebruiksrecht over de tuin.

In de akte staat:
"De verkopende partij erkent te weten dat het aanpalende huis het recht heeft kosteloos gebruik te maken van de tuin. De toegang tot de tuin geschiedt via het poortje tussen beide eigendommen. Het onderhoud van de tuin, in gemeen overleg vast te leggen, is ten laste van de betrokken partijen."

Meer informatie over de invulling van deze regel staat niet in de akte. Ook de notaris en de verkoper konden mij niet veel informatie verschaffen.

Aangezien de tuin er onderkomen bij lag, zijn wij met de aanleg van een nieuw terras en dergelijke begonnen.

Kan iemand mij meer informatie geven over de praktische invulling van van dit gebruiksrecht?
Kan ik de buren vragen mee bij te dragen in de kosten van het terras?
Hebben zij ook het recht om mijn tuinmeubilair te gebruiken?
Anderzijds, hebben zij het recht om mijn tuintje zelf vol te zetten met hun tuinmeubilair?

Het huis van de buren wordt trouwens verhuurd, maar er wordt niet veel over de tuin vermeld in het huurcontract, enkel dat de bewoners gebruiksrecht hebben. Ik zou dit graag anders zien bij nieuwe huurders. Zijn er bepaalde punten waar ik op moet letten of die ik kan eisen?

Eigenlijk stel ik mij al een tijd de vraag of ik het gebruiksrecht niet kan afkopen, maar ik ben niet bereid hier waanzinnig veel voor te betalen aangezien het hier al om mijn eigendom gaat.
Bestaat hier een regelgeving over?
Waarop kan ik me baseren om een prijs op te stellen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met al mijn vragen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 02 jul 2010 19:31

Het door u ondertekende contract bepaalt: 'gemeen overleg'. Wat overlegde u reeds met uw buur?
Handige documenten voor Personenrecht

katrienbillen
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 11 jul 2010 22:24

Er is nog niets met de buren overlegd. Een afspraak om eens samen rond te tafel te zitten, is gepland.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 14 jul 2010 17:23

Ik kan de bal misslaan, maar ik denk het volgende:
Het gebruiksrecht bestaat tussen twee eigenaars van aanpalende huizen: dus B heeft gebruikrecht op de tuin horend bij huis A.
Dat B zijn huis verhuurt, geeft hem volgens mij niet het recht dat zijn huurders jouw tuin mogen gebruiken. Want ik vermoed dat dit gebruiksrecht een afspraak ten persoonlijke titel was tussen twee eigenaren.

Kan je te weten komen waarom er op jouw tuin dit gebruiksrecht bestaat? Nogal vreemd want het is jouw tuin. Ligt er achter jouw tuin misschien nog een stuk land van B dat anders niet bereikbaar is? Meestal heeft dit gebruikrecht te maken met een doorgangsrecht.
Ik kan me ander niet indenken waarom A (vorige eigenaar) ooit gebrukkrecht voor B heeft toegestaan. Daar moet toch een grondige reden voor zijn geweest.
Zo ja: is die reden "uitgedoofd"?
Beetje historisch onderzoek plegen.Dit is weer zo'n heel interessante...Iemand nog meer info?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 jul 2010 20:14

Mogelijk moet je ook eens opzoekingen doen in oudere notarisakten. Bij een verkoop durven notarisen soms nogal eens klakkeloos de tekst ivm een servitude overnemen, zonder na te zien of ze nog wel van tel is. Mogelijks kan je zo, eventueel via de voor-voorgaande eigenaar iest te weten komen. Je kan deze akten eventueel inkijken bij de registratie.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 14 jul 2010 23:00

historisch onderzoek
Zijn er putdeksels aanwezig in deze tuin?

Zoja mogelijk een BORN-put?
(Regenwaterput waaruit omwonende water mogen onttrekken...reden tot servitude...?)
Handige documenten voor Personenrecht

katrienbillen
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 16 jul 2010 11:59

Alvast bedankt voor mogelijke denkpistes. Ik ga zeker eens op verder onderzoek.

Ik vermoed dat de huisjes ooit tot twee gebroers of zusters hebben behoord en dat zo het gebruiksrecht is ontstaan. Het gaat hier om 3 identieke huisjes, het derde huis heeft helemaal geen tuin. Ook de indeling van de tuinen in de buurt is heel eigenaardig.

Er was in de tuin wel een oude gemetste put (beerput?) maar die was reeds volgestort door vorige eigenaars en die hebben we dus maar dicht gedaan.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 16 jul 2010 12:13

Mogelijk gaat het hier niet over een beerput maar een gemeenschappelijke regenwaterput....

Mocht u, net onder de grond gemetste kanaaltjes terugvinden die naar de andere huisjes leiden dan bevestigd dit de theorie van een born-put.
dergelijke servitude werd pas in 1934, via verkoopsakte, van mijn eigendom geschrapt

Indien dit mag helpen... ;-)
Handige documenten voor Personenrecht

katrienbillen
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 19 jul 2010 16:13

Dit helpt zeker!

Morgen ga ik eens bij ruimtelijke ordening langs om dit na te gaan.
En dan ga ik ook eens contact opnemen met mijn notaris.

Heel hard bedankt!

katrienbillen
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 23 dec 2010 19:27

zowel bij ruimtelijke ordening als bij de notaris ben ik niet wijzer geworden

heeft iemand nog info?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 23 dec 2010 20:29

Weinig.
Een andere poster verhaalt hier dat hij enkele meters grond aan zijn buur wenste over te maken, maar dat de verkoopskosten de waarde van de grond overstegen... ik verwacht met de afkoop van uw gebruiksrecht een soortgelijk probleem.

In u plaats, zou ik; een hangslot aanbrengen aan u kant van het poortje.
Uw motief hierbij kan zijn dat uw buur, noch zijn huurders voor inkijk en huisvrede-breuk mogen zorgen...
Indien er enige jaren geen reactie komt van de buur, een steentje metsen voor het poortje...
indien wel reactie: even aandringen op een vernieuwing van het poortje, die kosten zal je buur allicht niet willen maken voor een huurder...
Maar een voorafgaand overleg met de buur, kan u allicht heel wat werk besparen.
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 23 dec 2010 21:02

zoals reeds werd gemeld in het begin van deze draad op het lokale registratiekantoor de opeenvolgende koopaktes van de panden in kwestie opvragen en inkijken. Deze kunnen u een inzicht in de reden tot dit gebruiksrecht verschaffen en helpen bepalen of het nog steeds rechtsgeldig is. Al deze aktes zijn openbaar. Indien u er nuttige informatie in terugvindt kan u deze stukken tegen een kleine vergoeding laten dupliceren.

katrienbillen
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 03 mar 2011 14:08

erfdienstbaarheden en dergelijke worden niet opgenomen in de registratie. Bij het registratiekantoor kunnen ze mij niet verder helpen. Daar verwijzen ze mij door naar de notaris, maar die wist mij ook niet meer te vertellen dan in de huidige akte staat. Ik vrees dat het huis al vele eigenaars heeft gekend en dat het opsporen van de originele akte, waar het allemaal begon, onbegonnen werk is.
Morgen gaan we, na lang aandringen, eens aan tafel zitten met de eigenaars van het aanpalende huis. We krijgen binnenkort nieuwe buren (huurders), dus duidelijke afspraken dringen zich op.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 03 mar 2011 15:47

en dat het opsporen van de originele akte, waar het allemaal begon, onbegonnen werk is.
.
Waarom zou dat onbegonnen werk zijn? Uw akte vermeld toch de opeenvolgende eigenaars van uw pand en ook de notarissen waar de akte telkens verleden werd. Het volstaat voor uw notaris deze opeenvolgende aktes op te sporen. Dat vraagt natuurlijk wel wat tijd en natuurlijk kosten.
Hetzelfde kan eventueel gedaan worden met de aklte van de buren.
Als je wil weten waar de erfdiensbaarheid vandaan komt zal je die weg moeten gaan.

eylis
Berichten: 8840

#15 , 03 mar 2011 16:01

en dan nog een belangrijke vraag...
wat omhelst dat gebruiksrecht?
- In de tuin wandelen?
- Er in zitten?
- de hond uit laten?
- BBQ houden?

Ik blijf het iets vreemd vinden: gebruikrecht over iemand anders zijn tuin hebben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”