Vandaag kreeg ik een brief in de bus van de VME met het verzoek tot betaling van een speciale bijdrage van € 32,00. Deze bijdrage is het gevolg van een beslissing van de AV van 2005, waar men toen besloot de basisakte te laten wijzigen omdat sommige artikels niet meer voldeden aan de huidige wetgeving. De bijdrage is berekend per perceel om de kosten van deze wijziging te financieren, een totaalbedrag van € 6720,55. In totaal gaat het om een 210 percelen.
Bij nazicht van de notulen van de AV's uit het verleden, blijkt dat men in 2007 de basisakte niet meerekende in het budget van 2008. Bovendien staat in de AV van 2007 het volgende: "Alle mede-eigenaars die in 2005 de speciale bijdrage van € 30,00 betaald hebben (terug betaalbaar) om de gerechtskosten te dekken, zullen in principe niets moeten betalen voor de aanpassing van de basisakte, onder reserve dat de prijs van deze operatie de € 30,00 per perceel niet overschrijdt. De mede-eigenaars die deze bijdrage niet voldaan hebben zullen de normale bijdrage besloten door de AV van 2008 moeten betalen (bijdrage + onkosten basisakte). Degenen die hun chalet ondertussen verkocht hebben maar wel de speciale bijdrage hebben betaald, zullen terugbetaald worden. De koper zal de reële som van de aangepaste basisakte moeten betalen."
De aankoop van mijn perceel met een vakantiewoning gebeurde echter bij de notaris in september 2006, een anderhalf jaar na de beslissing tot wijziging van de basisakte. Bij de aankoop hiervan heeft men (noch de verkoper, noch de notaris, noch de VME en noch de syndicus) mij niet ingelicht over deze wijziging en de bijhorende kosten. Ik heb dan ook mijn akte geraadpleegd, waarin staat dat alle afrekeningen voldaan werden door de verkoper en dat alle lopende geschillen en de hieruit ontstane schulden voor rekeningen vallen van de VME en waarbij de koper niet gehouden is tot betaling van vergoedingen die voor rekening zijn van de verkoper. De koper zal wel instaan voor de openstaande rekeningen die ontstaan zijn uit geschillen die plaatsvonden voor de ondertekening van de akte en die nu geïnd moeten worden. Nochtans staat ook in de akte een verklaring vermeld dat noch de VME en noch de syndicus geen enkele beslissing genomen heeft tot uitgaven anders dan de vaste onderhouds- en reparatiekosten en dat er geen enkel openstaande rekening van kracht is.
Daar dit best dubbelzinnig is, vraag ik me af of ik deze speciale bijdrage moet betalen omdat het tenslotte om een rekening gaat ontstaan voor de aankoop van mijn vakantiewoning. Maar die blijkbaar al gekend was voor de ondertekening van de akte, hoewel de akte duidelijk verklaart dat volgens de VME en volgens de syndicus geen enkele speciale uitgave van kracht is.
Moet ik deze speciale bijdrage nu betalen of niet? En zo ja, indien de vorige eigenaars deze bijdrage reeds betaald hebben, kan ik eisen dat men mij de terugbetaling van deze bijdrage aan de vorige eigenaars voorlegt alvorens ik deze betaal? De VME kan tenslotte op deze manier tweemaal deze bijdrage ontvangen zonder medeweten van de mede-eigenaars.