dakterras

Leen2440
Topic Starter
Berichten: 2

dakterras

#1 , 25 jun 2010 14:40

Beste,

Mijn bovenburen willen gebruik maken van het dak om er een privé-dakterras op te bouwen. Mits het dak in de akte beschreven staat als 'gemeenschappelijke eigendom', vraag ik mij af of dit zomaar kan? Wat zijn de procedures die gevolgd moeten worden (bouwaanvraag,...)

Alvast bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 jun 2010 14:55

Beste,

Mijn bovenburen willen gebruik maken van het dak om er een privé-dakterras op te bouwen. Mits het dak in de akte beschreven staat als 'gemeenschappelijke eigendom', vraag ik mij af of dit zomaar kan? Wat zijn de procedures die gevolgd moeten worden (bouwaanvraag,...)

Alvast bedankt voor uw reactie.
Het is een eigenaar verboden de gemeenschappelijke delen in te lijven bij zijn private kavel.
Vooraleer een bouwaanvbraag te kunnen indienen zal hij die gemene delen moeten overkopen van de gemeenschap van eigenaars. En uiteraard moeten die eerst akkoord gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dual
Berichten: 56

#3 , 29 mei 2011 11:42

moeten de verdeelsleutels dan niet veranderd worden? want het terras is toch privatief niet?
hoe wordt deze dan berekend?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 mei 2011 11:51

Het herberekenen van de verdeelsleutel is het werk van de notaris, die hiervoor een akte dient op te maken, en uiteraard ook de basisakte moet aanapssen. Notaris zal ook het kadaster verwittigen, wat ook gevolgen kan hebben voor het KI van de diverse mede-eigendommen. Het dak kan dan privatief worden, met alle onderhoud tlv de gebruiker. Over de totale vernieuwing van de dakbedekking zelf durf ik me niet uitspreken. Mogelijks blijft dat voor de gemeenschap.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 29 mei 2011 18:02

Het dak van een gebouw in gedwongen mede-eigendom kan niet toegewezen worden aan een specifiek privatief kavel, want het is een constituerend element van het gebouw.

Maar de VME kan wel erfdienstbaarheden toekennen, met baten en lasten ten voordele van één mede-eigenaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”