discussie vocht in scheidingsmuur

freddyfish
Topic Starter
Berichten: 2

discussie vocht in scheidingsmuur

#1 , 22 jun 2010 22:14

Ik zal eventjes de situatie schetsen.

Tussen mijn tuin en de tuin van de achterbuur staat een muur, volledig vrijstaand dus dient enkel als afsluiting., is geen deel van de woning. Toen ik het huis een aantal jaren geleden heb aangekocht vertelde ze mij dat de muur op haar grond stond en haar volledige eigendom was.
Op mijn grondplan stond er geen muur dus ging ik ervan uit dat ze gelijk had.
Na een klein jaar daar gewoond te hebben heb ik een vijver aangelegd.
Die ligt op zo’n 45 cm van haar muur, omringd door terrasplanken. De vijver zelf is aangelegd met vijverfolie. Deze lekt niet. Ze heeft daar vroeger nooit bezwaar tegen gemaakt. Nu, zo’n 4 jaar later klaagt m’n buurvrouw dat die vijver (ook de terrasplanken..) daar niet mag liggen en dat ze waterschade heeft in haar muur die veroorzaakt wordt door mijn vijver…
Ik heb het vermoeden dat de muur geen roofing heeft. Er valt alleszins niets van te zien dus is het mijn mening dat de vochtproblemen die ze heeft gewoon opstijgend vocht is. Die muur staat er al 35 jaar.
Graag had ik geweten of die vijver daar mag liggen en indien het tot een proces zou komen ik een kans maak om dat te winnen . De vijver is vergund. Ik heb me al geïnformeerd op stedenbouw en daar vertelden ze me dat er geen specifieke reglementering is omtrent vijvers in gesloten bebouwing. (zoals in mijn geval) In open bebouwing moet je 1 meter van de perceelsgrens wegblijven heb ik vernomen. Ook de terrasplanken zouden volgens haar 1 meter van de perceelsgrens moeten blijven.
Momenteel kunnen we nog steeds goed met elkaar praten maar indien ik mijn vijver niet zal wegdoen heeft ze al met proces gedreigd…

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 23 jun 2010 21:22

Indien de tuinmuur eigendom is van uw buur, is het aan haar om aan te tonen dat uw vijver effectief de oorzaak is van het vochtprobleem.
Stel u daarom zeker en onderzoek of je vijver idd niet lekt, maar ook of hij bij regenweer niet overloopt.
Breng vervolgens uw buur op de hoogte van uw onderzoek en het resultaat, het zal allicht een teken van goede wil vormen.

Zijn er andere mogelijke oorzaken? b.v. werd uw tuin, na aankoop, opgehoogd met extra grond,...(?)

Kijk ook eens uw aankoop-akte na of hierin iets vermeld staat aangaande tuinmuren, b.v. werd deze muur niet voor de helft van uw buur afgekocht bij aankoop van uw pand?
Zoniet; bekijk ook eens het gezamelijk grondplan bij de dienst stedebouw, indien hier niets op vermeld staat, voor wat betreft eigenaar muur, en ook uw buur geen eigendomsakte van voorleggen, dan wordt de muur aanzien als gemeenschappelijk, dacht ik.
In dat geval zal u voor de helft van de eventuele instandhoudingswerken moeten tussen te komen.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”