materiaal op openbaar domein

cerrien
Topic Starter
Berichten: 40

materiaal op openbaar domein

#1 , 18 jun 2010 14:36

wij wonen in een huis met een voortuintje. Jaren geleden werd een deel van de voortuin onteigend en behoort nu toe aan de Stad Brugge.

Om op de openbare weg te geraken zijn we genoodzaakt de vroegere voortuin te gebruiken, er is geen andere mogelijkheid.

Als bewoner heb ik om veiligheidsredenen een deel van het gras laten betegelen zodat ik op een veilige manier op de openbare weg zou geraken, de Stad Brugge was hiervan op de hoogte.

De technische dienst van de Stad is verantwoordelijk voor het afmaaien van het gras en bij één van deze taken werden de tegels beschadigd. Ik heb de bevoegde dienst hiervan geïnformeerd die een tussenkomst hadden beloofd en de vernielde tegels zouden vervangen.... tot ik op 9 juni een brief ontvang van de Stad Brugge ....

Onze verzekerde, de stad Brugge, meldt ons uw klacht inzake de schade aan enkele keramische tegels die door u op openbaar domein zijn gelegd ter hoogte van het toeganspad van uw pand.

Indien men vaste materialen aanbrengt op openbaar domein, dient dit in eerste orde met goedkeuring van de overheid te gebeuren. Verder worden deze materialen ontroerend door bestemming waarbij de eigendom ervan overgaat op de eigenaar van het openbare domein, in casu de stad Brugge.

Het betreft hier dus geen schade die u heeft geleden maar schade aan het openbaar domein, u kan bijgevolg geen aanspraak maken op een schadevergoeding

U begrijpt dat wij deze zaak betreuren en vragen ons af of de Stad Brugge niet verantwoordelijk is dat het toegangspad veilig is voor voetgangers tot aan de openbare weg.


Hoe moeten wij nu de zaak aanpakken, het enige wat we willen is een veilige doorgang tot aan de openbare weg...
Carine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
slivo
Berichten: 21

#2 , 22 jun 2010 22:04

Als de doorgang tot de openbare weg niet meer veilig is door de beschadigde tegels, zal stad Brugge dit in orde moeten brengen, je kan dit door een wijkagent laten vaststellen.
Als de tegels enkel beschadigd zijn zonder dat de veiligheid in gedrang komt, is het aan de stad om te beslissen om ze een mooie of en beschadigde doorgang willen, maar ik denk dat hun prioriteiten anders liggen.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#3 , 23 jun 2010 21:34

nodig uw wijkagent eens uit op een regenachtige dag wanneer de doorgang goed glibberig is :wink:
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Franciscus
Berichten: 38595

#4 , 26 jun 2010 18:17

Kan niet goed volgen - uw bevoegdheid stopt bij de rooilijn.
Als u op het openbaar domein voorwerpen legt is dat sluikstort - vernieling van openbaar groen enz...
Als u dat betegeld wil zien zal u aan de gemeente moeten vragen of zij dat willen doen - of dat u dat mits naleven voorwaarden MAG doen.
Zaken niet omdraaien en de gemeente heeft overschot van gelijk.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”