Erfdienstbaarheid.

Sister Sara
Topic Starter
Berichten: 5

Erfdienstbaarheid.

#1 , 17 jun 2010 00:55

Hallo,

Ik ben eigenaar van een woning, met een poortje aan de zijkant van het huis. Wij hebben een pad van een meter breed die daar naar toegaat.
In de verkoopakte staat dat mijn buurman ons erfdienstbaarheid moet verlenen van zijn oprit voor het reinigen van de ramen, het reinigen van de dakgoten en werken aan ons huis.
Tot zover geen probleem.
Ik heb echter problemen met deze buurman. Wij mogen geen gebruik maken van ons eigen paadje. Hij vindt dat alles van hem is. Ook ons eigen pad. Hij is nu van plan om aan de zijkant van zijn oprit een muur te bouwen over de hele lengte en met een hoogte van 1,80m. Dit zou dan een scheidingsmuur zijn.
Hierdoor sluit hij zijn erfdienstbaarheid, ten opzichte van ons, af.
Verder zet hij ook altijd auto's op deze oprit waardoor ik geen gebruik meer kan maken van deze erfdienstbaarheid.
Kan dit zo maar?
Wat kan ik hieraan doen?
Kan hij die muur zomaar zetten?
Heeft hij hier een bouwvergunning voor nodig?
Ik heb al proberen te praten met deze man, maar het enige wat ik krijg als antwoord zijn scheldpartijen.
Ik ben aan het einde van mijn latijn.
Het is niet dat ik dagelijks gebruik maak van deze erfdienstbaarheid. Maar als ik over zijn oprit ga dan wordt ik ziedend aangekeken. Ik heb al eens de politie moeten inschakelen.
Ik ben het gewoon beu.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groetjes
Sis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 17 jun 2010 01:11

Bij de eerste steen die hij legt dit laten vaststellen door een deurwaarder en onmiddellijk een geding aanspannen om de muur tegen dwangsom te laten verwijderen.

Bij iedere hindernis tussenkomst politie vragen, zelfs als deze niet willen tussen verzoeken dat ze een melding maken van uw oproep en dat u de dag erna een afschrift van deze melding zal komen halen. Zodra u een aantal meldingen/PV's in de hand hebt een kopie van deze samen met een kopie van uw aankoopakte waarin de servitude besproken wordt aangetekend naar de buurman zenden.

In het begeleidend schrijven de man op een zo vriendelijk mogelijke doch kordate wijze duidelijk maken dat u er genoeg van heeft dat hij telkens opnieuw en opnieuw tracht u uw wettelijke doorgang te verhinderen. Dat u hem bij deze op hoogte brengt dat bij de volgende hinder u op zijn kosten uw advocaat de opdracht geven een geding aan te spannen om uw recht op doorgang met een dwangsom afdwingbaar te maken. Dat deze brief vanaf een volgende overtreding geldt als enige en definitieve ingebrekestelling voordat het gerecht wordt ingeschakeld.

Met vriendelijke groeten enzovoort.

Sister Sara
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 17 jun 2010 09:42

Bedankt voor dit snelle antwoord. Ik ben gewoon bang van die man. Als hij voor de zoveelste keer aanbeld om te schelden durf ik bijna niet meer opendoen. Ik durf ook niet meer op mijn eigen paadje achterom. Maar zal uw tip zeker in overweging nemen. Moet alleen nog ergens de moed zien te vinden :(

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 17 jun 2010 10:56

Mij lijkt het niet onverstandig de zaak aan de politiek pro-actief mede te delen. Dan kunnen zij bij agressief optreden van de buurman het probleem onmiddellijk situeren en optreden. Wij leven toch nog altijd in een land waar de wetten moeten worden gerespecteerd en de integriteit van de persoon ontzien.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 17 jun 2010 10:58

Sorry voor die storende tikfout. Wellicht een Freudiaanse lapsus. Ik bedoelde natuurlijk POLITIE en niet "politiek". Die hebben andere zaken te doen !

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 17 jun 2010 11:11

Waar het hart van vol is... :mrgreen:

Mevrouw,

Algemene stelregel die opgaat in 99.9% van de gevallen. Hoe harder en onbeschofter iemand blaft hoe groter de lafaard eigenlijk is.
Kordaat optreden zonder af te wijken van uw recht, tonen dat het menens is en dat u het beu bent is meestal voldoende om dergelijke lieden met de staart tussen de benen een ander slachtoffer te laten zoeken.


Ga al eens spreken met de regioverantwoordelijke van de politie zodat ze effectief op de hoogte zijn van de situatie. Wees wel volledig eerlijk in dit gesprek, geen leugentjes om bestwil of overdrijven. Maak duidelijk wat het probleem is, hoelang het al aansleept en welke interventies er reeds geweest zijn...

Regel een afspraak en zet rustig alles wat u wenst te zeggen op papier voordat u naar die afspraak. Dit mag gerust uitgebreid zijn, maar maak er geen bijbel van... Probeer alle punten zo logisch en chronologisch mogelijk te ordenen. Voorzie een kopie voor de politie.

Een dergelijk probleem pak je stap voor stap aan zodat je, de dag dat het voor het vredegerecht komt, stap voor stap je acties voor het vrijwaren van je rechten kan aantonen, de respons van de gedaagde erop en ondanks alle interventies en schrijvens (waarvan u natuurlijk de bewijzen bijhoudt) de onwil van de tegenpartij om de regels en de wetgeving te respecteren.

ALLE BRIEFWISSELING MET DE BUUR PLEEGT U AANGETEKEND.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 jun 2010 20:08

Indien in de verkoopakte duidelijk omschreven is waarover de erfdiensbaarheid gaat, in uw geval om de ramen te reinigen, of om werken te doen aan uw huis, mag u niets anders dioen, en bvb niet uw wagen parkeren op of voor deze weg.
Persoonlijk meegemaakt dat er in de akte stond dat een bepaalde doorgang alleen mocht gebruikt worden voor het ruimen van de aalput, met een kruiwagen waarop een ton stond. ik wenste deze doorgang echter te gebruiken als nooduitgang in een horecazaak. Afgewezen door de rechtbank.

dendermonde
Berichten: 2

#8 , 19 jun 2010 12:08

ja, vervelend....

Ik sta aan de andere kant.
Wij hebben een huis gekacht, jaren voor ons waren dat twee gronden (een tuin met een gracht van de nonnekes).
IN onze akte staat ook dat deze erfdiensbaarheid dient om de beer in de gracht te doen met de kruiwagen.

Nu onze buur wil deze doorgang te pas en ten onpas gebruiken. zo rijdt hij elke week zijn container naar de straat... Via de oprit waar deze erfdiensbaarheid niet over spreekt....


OOk verbouwingen weet hij de donderdagavodn te melden om op zaterdag uit te voeren. Zo hebben we al eens voor gehad dat hij hier met de betonmolen stond te draaien terwijl wij hier een verjaardagfeest hadden.
Ik wil niet moeilijk doen, maar op deze manier heb ik erg veel zin om dat op te heffen. Leuk wordt anders voor ons. Starks moeten wij gaan vragen wanneer we eens mogen BBQ -en in onze hof.


Ik denk er dus sterk aan deze erfbaarheid in te trekken. Vooral dan door de arrogantie van de buren. MAar waar moet ik daar voor zijn? En hoeveel zal het ongeveer kosten?

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 19 jun 2010 12:37

Het opheffen van een erfdienstbaarheid kan slechts met wederzijdse toestemming of indien één van beide partijen kan bewijzen dat deze erfdienstbaarheid zijn noodzaak verloren heeft.
Dit zal sowieso via het vredegerecht passeren.

Het is eenvoudiger een erfdienstbaarheid te creëren dan ze af te schaffen.

dendermonde
Berichten: 2

#10 , 19 jun 2010 12:52

heb je dan een idee wat ik mag verwachten als ik dat via het vrdegerecht laat doen. Buurman ziet dat niet zo zitten....
en ik ben de vuile boel van de buurman ook wel een beeje beu...


Goede buren zijn leuk, maar deze echt niet meer...

ze kuisne de hondenpoep niet op en lopen dan zo door de tuin.

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 19 jun 2010 13:41

Gelet op het feit dat de erfdienstbaarheid waarvan sprake in uw akte werd toegekend voor een specifieke reden die niet meer actueel, noch toepasselijk is zal u de schrapping van de erfdienstbaarheid dienen te bekomen via het vredegerecht. U kan uw argumentatie steunen op de feiten:

- gracht niet meer functioneel (vermoed ik)
- beer wordt tegenwoordig afgevoerd via andere kanalen (hoop ik)
- milieuwetgeving laat de reden waartoe de erfdienstbaarheid werd gegeven niet meer toe.
- buur maakt misbruik van de erfdienstbaarheid om recht van doorgang te eisen tot gedeeltes waarop de erfdienstbaarheid niet van toepassing is.

Een goede advocaat kan er nog wel een aantal andere redenen aan toevoegen.

Hetgeen ik u dan ook ten zeerste wens aan te raden, neem een advocaat in de arm om deze procedure te voeren. Dat alleen al kan een zeker ontradend effect hebben naar uw buurman toe. Toegegeven dat het de zaak wat duurder maakt, maar gemoedsrust lijkt me meer waard...

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 19 jun 2010 15:21

En als de buur komt roepen en tieren aan de deur
1- u neemt alles op op uw GSM of op een dicteerapparaatje ( digitaal kostprijs € 65) perfect bruikbaar bij de rechter en u hoeft niet te zeggen aan de buur dat u opneemt - één van de partijen moet akkoord gaan.
2- U dient bij politie telkens klacht in wegens lastigvallen (stalking) en zegt ook telkens dat u vervolging wenst ( is nl een van de weinige echte klachtmisdrijven (overspel was er ook een))
Dit met wat Vandebos heeft gezegd krijgt u een ijzersterk dossier.

Sister Sara
Topic Starter
Berichten: 5

#13 , 21 jun 2010 11:54

ja, vervelend....

Ik sta aan de andere kant.
Wij hebben een huis gekacht, jaren voor ons waren dat twee gronden (een tuin met een gracht van de nonnekes).
IN onze akte staat ook dat deze erfdiensbaarheid dient om de beer in de gracht te doen met de kruiwagen.

Nu onze buur wil deze doorgang te pas en ten onpas gebruiken. zo rijdt hij elke week zijn container naar de straat... Via de oprit waar deze erfdiensbaarheid niet over spreekt....


OOk verbouwingen weet hij de donderdagavodn te melden om op zaterdag uit te voeren. Zo hebben we al eens voor gehad dat hij hier met de betonmolen stond te draaien terwijl wij hier een verjaardagfeest hadden.
Ik wil niet moeilijk doen, maar op deze manier heb ik erg veel zin om dat op te heffen. Leuk wordt anders voor ons. Starks moeten wij gaan vragen wanneer we eens mogen BBQ -en in onze hof.


Ik denk er dus sterk aan deze erfbaarheid in te trekken. Vooral dan door de arrogantie van de buren. MAar waar moet ik daar voor zijn? En hoeveel zal het ongeveer kosten?
Bij erfdienstbaarheid is het heel belangrijk dat een goede verstandhouding hebt met de buren. Bij mijn vorige buren was dat geen enkel probleem. Wij hebben maar een paar keer gevraagd om een keer de oprit te gebruiken. En meer is het niet. Maar wanneer dan de nieuwe buur zegt dat we geen vuilniszakken op onze eigen strook mogen neerzetten en die dan regelmatig op ons terras gooien, stickers op de fietsen plakt met "oprit vrijlaten", en wij dan proberen op een vriendelijke manier dit aan te kaarten, dan wordt onze kop vol gescholden. Dan is de maat vol. Gelukkig ze verhuizen binnenkort. Ik hoop met de nieuwe buren rond de tafel te kunnen gaan zitten. En zo op een goede manier tot een concensus te kunnen komen. We zullen zien. Maar eerst, voor hij vertrekt, zal hij nog een muur bouwen van 1.80.....

Sister Sara
Topic Starter
Berichten: 5

#14 , 21 jun 2010 11:56

Dank aan allen voor de goede raad.
Ik zal zeker stappen ondernemen.
Aan allen die problemen hebben met erfdienstbaarheid, probeer te praten met de buren. Maar ik vrees dat het inderdaad van twee kanten moet komen.
Neem de adviezen aan, die werden geopperd op deze pagina. En ga er voor. Ik heb alvast beslist dat ik het ook ga doen. Ik wil weer goed kunnen slapen 's nachts en niet bang zijn om een klap te krijgen....
Nogmaals bedankt voor de informatie.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”