Herstelling aan terras in mede-eigendom: kostenverdeling.

Lema
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Deurne

Herstelling aan terras in mede-eigendom: kostenverdeling.

#1 , 03 okt 2006 10:09

Herstelling van een terras in mede-eigendom: kostenverdeling.
Herstelling aan het bordes van een appartement, waarvan ik eigenaar ben.
Het betonnen gedeelte, muur van ong. 1,50 breed, moet terug op zijn plaats gezet worden en de verankering 'het oud ijzer' moet worden verwijderd.
Onze syndicus is ook eigenaar van een appartement in het gebouw.
Kort voor mijn verlof heb ik schriftelijk aan de syndicus gemeld, dat mijn bordes dringend aan herstelling toe was en ik daarover een bespreking wou op de aanstaande alg.vergadering van de Ver.der Eigenaars in september kort na mijn verlof.
De verankering van het bordes was aanzienlijk naar buiten toe opgeschoven.
De syndicus heeft besloten de werken direct te laten uitvoeren tijdens mijn verlof, wegens veiligheidsredenen. Wat ik wel begrijp.
De herstelling gebeurt door een bouwfirma die een stelling plaatst. Mijn appartement is op de tweede verdieping.
Volgens de basisakte van het gebouw zijn de kosten van de herstelling van bordessen voor de gemeenschap van de eigenaars. Dit werd door de syndicus van het gebouw zelf bevestigd ! De kosten worden verdeeld onder 9 mede-eigenaars (gebouw telt 11 appartementen, 2 app. van het gelijkvloers worden i.d.g. niet meegerekend).
Op de vergadering werd mij de factuur voorgelegd met de verdeling van de kosten.
Nu wil de syndicus dat ik de kosten van de stelling zelf betaal, aangezien ik op vakantie was, niet thuis was (= plaatsen stelling, afbreken stelling).
Anders konden ze via mijn appartement de werken uitvoeren en zouden de kosten minder hoog zijn geweest.
Ik werd niet verwittigd van de uitvoering der werken, er werd geen moeite gedaan om iemand van mijn aanverwanten op de hoogte te brengen of om aan een sleutel te geraken. De syndicus heeft een telefoonnummer van mijn zuster, die ook een sleutel heeft.
Vraag 1:
Is er voor zulke uitvoeringswerken niet altijd een stelling nodig ?
Vraag 2:
Heeft de syndicus het recht om te bepalen welk gedeelte van de kosten ik volledig zelf moet betalen ?
(Mijn deel van de kosten bedraagt 723,56 ? en die van de gemeenschap bedraagt 893,84 ? (te verdelen onder 8 mede-eigenaars, kom overeen met 111,73 ? per mede-eigenaar).
Ik ben wel op de hoogte dat de afwerking van de tegels voor mijn rekening is, maar dit is niet apart vermeld op de factuur.
Vraag 3:
Dan heb ik nog een vraag of ik eigenlijk verplicht ben deze werken te laten uitvoeren langs binnen vanuit mijn appartement ? Dat ze met alle materiaal en werktuigen door heel mijn living en keuken moeten om aan het terras te kunnen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent
Berichten: 102

#2 , 11 nov 2006 01:04

Beste,

U bent niet verplicht de werken via uw privatieve kavel te laten uitvoeren.
Wanneer de stelling nodig was voor het uitvoeren (in dit geval maak ik uit uw tekst op dat de syndicus bewarend optrad, wat wil zeggen dat het hier om hoogdringendheid ging en dus om een onmiddellijk veiligheidsprobleem?) van werken aan het gemeenschappelijk patrimonium, dan dient deze kost door gans de gemeenschap te worden gedragen (of de statuten moest particuliere onverdeeldheden voorzien). De uitleg van de syndicus dat u niet thuis was en daarom de stelling werd geplaatst, is je reinste onzin.

Als ik van u was zou ik dit dan ook via aangetekende en via gewone post protesteren en deze ongerechtvaardigde meerkost niet niet betalen.

Mvg.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”