Te luide muziek in appartement

Bolle33
Topic Starter
Berichten: 1

Te luide muziek in appartement

#1 , 13 jun 2010 22:13

Hoi iedereen,

De situatie is als volgt:

Ik woon in een appartementsgebouw met allemaal (en enkel) eigenaars. 1 van de bewoners maakt er een gewoonte van om de muziek telkens véél te luid te zetten. Dit gebeurd telkens tussen 20 en 22 uur, meestal stopt het ook voor 22u.

Al meermaals heb ik gevraagd om de muziek een beetje zachter te zetten en rekening te houden met iedereen. Doch dit blijft zonder gehoor, ook als ik de buren er over aanspreek krijg ik letterlijk: ik doe wat ik wil.

Er zijn nog buren die al bevestigd hebben hier ook last van te hebben maar niemand durft reageren.


Mijn vraag is nu als volgt:
Wat zijn de stappen die ik kan ondernemen?
Hoe zit dat met de regel dat je voor 22u zoveel lawaai zou mogen maken als je wilt, klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 13 jun 2010 22:58

Zoek hier maar eens op burenlawaai of burenhinder.

Het thema is al herhaaldelijk besproken. In het kort komt het erop neer dat een resultaat bereiken in een dergelijke situatie veel tijd en werk en meewerkende vrederechter vraagt.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 15 jun 2010 12:04

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1. Muziek: alle vormen van muziekemissie electronisch versterkt en voortkomend van blijvende of tijdelijke geluidsbronnen...3. Private inrichtingen: woningen en hun aanhorigheden en tuinen, en in het algemeen, alle plaatsen welke niet voor het publiek toegankelijk zijn...4. Buurt: alle in de onmiddellijke omgeving gelegen lokalen of gebouwen, waarin zich personen bevinden...5. Achtergrondsgeluidsniveau: minimum geluidsniveau, gemeten over een periode van vijf minuten, bij uitschakeling van de onder 1 bedoelde geluidsbronnen in de onder 2 en 3 bedoelde inrichtingen.
Art.3. De openbare en private inrichtingen waar muziek geproduceerd wordt, moeten zo ingericht zijn dat het geluidsniveau gemeten in de buurt:
1° niet hoger is dan 5 dB(A) boven het achtergrondsgeluidsniveau, indien dit lager is dan 30 dB(A);
2° niet hoger is dan 35 dB (A) indien het achtergrondsgeluidsniveau ligt tussen 30 en 35 dB(A);
3° niet hoger is dan het achtergrondsgeluidsniveau indien dit hoger is dan 35 dB (A).
Dit geluidsniveau wordt gemeten in het lokaal of gebouw, met gesloten deuren en vensters. De mikrofoon wordt geplaatst op minstens 1 m afstand van de muren en op een hoogte van 1,20 m boven de vloer.”(24 FEBRUARI 1977. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van geluidsnormen voor muziek in openbare en private inrichtingen).

De meeste politiekorpsen beschikken over de nodige apparatuur om de metingen te doen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”