^gang tussen twee huizen

carvoeiro
Topic Starter
Berichten: 31

^gang tussen twee huizen

#1 , 11 jun 2010 19:09

alo, een vier tal weken geleden heb ik een lek ontdekt in de overdekte gang, een gang tussen mijn huis en dat van de buren, oorzaak asbestgolfplaten van de buren die aan het verzakken zijn (vijzen doorgeroest)
ik meld dat aan de buurvrouw....ze was in alle staten , haar reaktie" ik laat je poortje afbreken want dit is een doorgang" Nu moet je weten, als ze die doorgang zou gebruiken botst ze op een muur, ze kan geen kant uit... Mevrouw werkt wel op de registratie... en ze kent veel mensen is haar uitleg....
Ik heb dit huis 21 jaar geleden gekocht, het was van mijn grootmoeder, er is steeds een poortje aanwezig geweest, van in 1951...... En daarvoor was er ook een poortje aanwezig, de metalen haken zijn er nog steeds ingemetseld. Kan ze mij dit laten afbreken? Het huis is gebouwd door mijn tante, dochter van grootmoeder, het was allemaal famillie die hier woonde.
Haar ongewone reaktie vloeit uit daar het hier gaat om asbest golfplaten.....de regen stort zo op het plat dak (roofing) er is zelfs geen gootjes aanwezig die de regen opvangt.
Alvast bedankt!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jun 2010 19:19

Is er een erfdienstbaarheid?

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 12 jun 2010 11:52

Van wie is de doorgang?

Reclame

carvoeiro
Topic Starter
Berichten: 31

#4 , 23 jun 2010 14:51

Is er een erfdienstbaarheid?
neen, er is geen erfdienstbaarheid

carvoeiro
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 23 jun 2010 14:53

Van wie is de doorgang?
de doorgang is van mij, in 1963 is het huis waarin ik woon volledig ingesloten (achteraan ) Er kan niemand meer via deze poort naar hun woning.

carvoeiro
Topic Starter
Berichten: 31

#6 , 23 jun 2010 14:53

Is er een erfdienstbaarheid?
neen, er is geen erfdienstbaarheid.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 jun 2010 15:38

In princiepe zou uw buurvrouw zelf haar water moeten opvangen door middel van een eigen goot onderaan.
Tevens hangen de golfplaten boven uw eigendom.
Het feit of ze al of niet bij de registratie werkt hoeft hier geen enkele invloed uit te oefenen.
Als ze dat argument bij de vrederechter zou gebruiken, zou ze nogal de wind van voren krijgen.
Als ze u schade veroorzaak, dient ze ervoor te zorgen dat deze schade wordt hersteld.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 23 jun 2010 16:03

Klopt. Dame in kwestie vriendelijk doch resoluut via een AS verzoeken de regenwering voor haar zijmuur niet alleen te repareren doch vriendelijk verzoeken tevens in een waterafvoer te voorzien. Haar vriendelijk verzoeken u binnen de maand na kennisname van dit schrijven te laten weten wanneer deze werken zullen plaatsvinden voor het aanbreken van de winter. Dat dit schreven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling bij gebrek aan respons binnen de gestelde termijn en u zich het recht reserveert om verdere stappen te ondernemen zonder voorafgaandelijke verwittiging.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 23 jun 2010 16:48

Toch even de volgende vragen, die uw buurvrouw ongetwijfeld ook zal aanvoeren.

De gang is uw eigendom, gezien er geen servitude op rust dus ook het plat dak erboven.
Als eigenaar bent u natuurlijk verplicht van uw eigendom zelf te onderhouden.

Op je foto's lijkt het alsof de asbest-platen vertikaal zijn geplaats tegen de zijgevel van uw buurvrouw.
In dat geval maakt het voor u weinig uit of het regenwater van deze asbest-platen op uw dak druipt, of dat dezelfde hemelwateren via de gevel op uw dak druipen.
Dit zou dus enkel op een lek in uw eigen dak wijzen, dat u zelf dient te herstellen.

De aanwezigheid van asbest-platen toont bovendien aan dat deze manier van waterwering reeds heel lang aanwezig is.
De afwatering van deze platen op uw plat dak kan dan gezien worden als een gedogenheid over jaren, misschien zelfs een verworven recht. Dus ook 'een gootje hangen' en 'boven uw eigendom hangen' lijken me argumenten die best aanvechtbaar zijn.

Indien de vijzen waarmede de asbest-platen bevestigd zijn, idd doorgeroest raken, dan kan je hoop en al een klacht neerleggen wegens de mogelijke risico's die hieraan verbonden zijn (b.v. gevaar voor vallende platen)

Indien uw eigen plat dak afwatert in metalen goten; b.v. zink, en deze zink werd aangetast door de roest van bovenvermelde vijzen dan zou dit technische gesproken, een (ander?) probleem kunnen vormen...

Ik spreek uit ondervinding; dat u dergelijke zaken beter niet hangende maakt bij de vrederechter, daar
uw buurvrouw zich hierdoor nog meer belaagd zal voelen.
Hieruit zal dan een gerechtsprocedure vloeien die jaren kan aanslepen.
Dit mede tot gevolg dat de burenvrede voor immer zoek zal zijn.

Mogelijk heeft u buurvrouw tevens last van het dichtslaan van uw poortje.
Hebt u daar reeds bij stil gestaan?
Een bandje geluidsdemping in de deurkozijn kan haar mss al een hoop toegeeflijker stemmen...

Het lijkt me raadzaam om, vooreerst, een inspectiebezoek van uw verzekeringsmaatschappij (brand-/rechtsbijstandsverzekering) aan te vragen, hun inspecteurs kunnen dit probleem deskundig in kaart brengen en u vervolgens adviseren omtrent uw slaagkans inzake een gerechterlijke klacht.
Misschien zijn zij zelfs bereid om te bemiddelen... wat u persoonlijk toch al wat uit de wind zet voor alle mogelijke gevolgen.

Alvast succes!
luc
Handige documenten voor Personenrecht

carvoeiro
Topic Starter
Berichten: 31

#10 , 23 jun 2010 17:47

alvast bedankt voor de reaktie, het poortje wordt bijna nooit gebruikt door mij, ongeveer 1 keer in de week om fiets buiten te halen. Ik (wij) hebben meer geluidsoverlast van haar driftbuien :evil: dan zij van het poortje....
Ze heeft reeds een aangetekend schrijven gekregen, dat hebben de buren nogmaals gehoord en ik zeker :) ... ze kwam (weer) dreigen..... :roll: aan mijn deur met de brief in de hand. Dit is nu reeds de tweede maal, eerste keer was het toen ik haar op de hoogte bracht van het lek en tweede keer was de aanleiding het aangetekend schrijven...
Ik ben klacht gaan indienen, dreigen staat niet in mijn woordenboek en respect boven alles! En...... we zien wel verder, bedankt voor de info!
groetjes, Carvoeiro

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 24 jun 2010 18:27

Klacht gaan indien ... waarvoor ... wat heeft ze gezegd.
Nogal wat dreigingen zijn er wettelijk geen en wroden bij de politie dooor de bevoegde officier al tegengehouden.
Mogelijk een woordeke uitleg.
Anders gaat u denken dat er iets aan gedaan wordt maar is het PV op 'NV' gezet of zo

carvoeiro
Topic Starter
Berichten: 31

#12 , 25 jun 2010 10:18

Klacht gaan indien ... waarvoor ... wat heeft ze gezegd.
Nogal wat dreigingen zijn er wettelijk geen en wroden bij de politie dooor de bevoegde officier al tegengehouden.
Mogelijk een woordeke uitleg.
Anders gaat u denken dat er iets aan gedaan wordt maar is het PV op 'NV' gezet of zo
toen ik haar mondeling op de hoogte bracht vh lek....eerste keer dreiging en het ging als..."stop met u onozelheid of je gaat wat meemaken en Ik laat je poortje afbreken"
2 keer dreigementen toen ze hun aangetekend schrijven gekregen hebben ivm expertisie toen ging het... " ik laat je poortje afbreken tot de laatste nagel en ik ga naar de commisaris :lol: och ja..... er moeten soorten van mensen zijn!
MAAR, ik heb veel zelfrespect en hou van eigenwaarde! Dus, dit was de druppel er is een PV opgesteld,
dadada keep smiling :P en thx voor het reageren x

lucgescheiden
Berichten: 2810

#13 , 25 jun 2010 10:56

lijkt hier meer op een uit de hand gelopen burenruzie, dan op de aanwezigheid van een reëel probleem.

ergens gelezen:
Iemand kan je alleen je zelfrespect afnemen als je het hem geeft.
Handige documenten voor Personenrecht

carvoeiro
Topic Starter
Berichten: 31

#14 , 25 jun 2010 12:02

lijkt hier meer op een uit de hand gelopen burenruzie, dan op de aanwezigheid van een reëel probleem.

ergens gelezen:
Iemand kan je alleen je zelfrespect afnemen als je het hem geeft.
ja, zo is het, ik heb respect voor al wat leeft op deze planeet, sommigen zeggen "je was TE sociaal" maar er zijn grenzen.
Neen, het is een serieus probleem.....ondertussen zit er reeds een golfplaat door mijn roofing...en het gaat hier om asbest. schade, veiligheid en niet vergeten, gezondheid.
THX voor je reaktie :wink:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 25 jun 2010 12:45

Je moet met deze asnbestplaten nu ook weer niet overdrijven. Zolang deze platen niet kapot geslagen worden is er weinig of geen gevaar voor de gezondheid. Het zijn de losgekomen vezeld die gevaarlijk zijn

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”