mede-eigendom

abeherm
Topic Starter
Berichten: 3

mede-eigendom

#1 , 10 jun 2010 17:06

Kan er mij iemand zeggen hoeveel bestuursleden er mogen deelnemen in een beheerraad van mede-eigenaars ?
Is dit aantal beperkt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 jun 2010 17:07

Kan er mij iemand zeggen hoeveel bestuursleden er mogen deelnemen in een beheerraad van mede-eigenaars ?
Is dit aantal beperkt?
Alle leden van die beheerraad uiteraard. En het aantal leden van de beheerraad staat meestal vermeld in de basisakte of reglement van mede-eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 10 jun 2010 19:44

Zoals roharro aanhaalt wordt dit vaak geregeld via de basisakte of het reglement lees nauwkeurig na wat daarin vermeld wordt.

Indien deze stukken geen aantal leden vermelden zal de AV hier met 3/4de meerderheid over dienen te stemmen vooraleer de leden zelf met volstrekte meerderheid te verkiezen.

In dat geval kan u als vuistregel gebruiken:

1-20 wooneenheden: 1-3 leden
20-50 wooneenheden: 3-5 leden
50-100 wooneenheden: 5-9 leden

Persoonlijk zou ik altijd een oneven getal nemen, dat is makkelijk als er gestemd dient te worden.

Reclame

Tomopom
Berichten: 78

#4 , 10 jun 2010 20:24

Zoals roharro aanhaalt wordt dit vaak geregeld via de basisakte of het reglement lees nauwkeurig na wat daarin vermeld wordt.

Indien deze stukken geen aantal leden vermelden zal de AV hier met 3/4de meerderheid over dienen te stemmen vooraleer de leden zelf met volstrekte meerderheid te verkiezen.
Ik kan U alvast vertellen dat ik er vrij zeker ( dan uitgaande van de verslagen van de AV's daterend na aug 95 wanneer de wet van kracht werd ) van ben dat dat bij ons nooit expliciet gebeurd is en er gewoon opnieuw gekozen is voor de leden uitgaande van de toen reeds bestaande basis-akte die al een raad van bestuur voorzag.
In dat geval kan u als vuistregel gebruiken:

1-20 wooneenheden: 1-3 leden
20-50 wooneenheden: 3-5 leden
50-100 wooneenheden: 5-9 leden

Persoonlijk zou ik altijd een oneven getal nemen, dat is makkelijk als er gestemd dient te worden.
Kan je meer precies zijn over de logica achter dat oneven getal... ik zie het niet meteen

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 10 jun 2010 20:40

Zoals roharro aanhaalt wordt dit vaak geregeld via de basisakte of het reglement lees nauwkeurig na wat daarin vermeld wordt.

Indien deze stukken geen aantal leden vermelden zal de AV hier met 3/4de meerderheid over dienen te stemmen vooraleer de leden zelf met volstrekte meerderheid te verkiezen.
Ik kan U alvast vertellen dat ik er vrij zeker ( dan uitgaande van de verslagen van de AV's daterend na aug 95 wanneer de wet van kracht werd ) van ben dat dat bij ons nooit expliciet gebeurd is en er gewoon opnieuw gekozen is voor de leden uitgaande van de toen reeds bestaande basis-akte die al een raad van bestuur voorzag.
In dat geval kan u als vuistregel gebruiken:

1-20 wooneenheden: 1-3 leden
20-50 wooneenheden: 3-5 leden
50-100 wooneenheden: 5-9 leden

Persoonlijk zou ik altijd een oneven getal nemen, dat is makkelijk als er gestemd dient te worden.
Kan je meer precies zijn over de logica achter dat oneven getal... ik zie het niet meteen
Omdat een beheerder niet in twee gedeeld kan worden is er bij stemming steeds een minderheid en een meerderheid bij oneven getal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 10 jun 2010 20:50

Art. 577-7. <Ingevoegd bij W 1994-06-30/34, art. 2; Inwerkingtreding : 01-08-1995> § 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :
a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft;
b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;
c) over de oprichting en de samenstelling van een raad van beheer die tot taak heeft de syndicus bij te staan en toezicht te houden op zijn beheer;
Met samenstelling bedoelt men het aantal leden en hun functie.

de mede-eigenaars die de functies gaan vervullen worden met een volstrekte meerderheid gekozen.

Tomopom
Berichten: 78

#7 , 10 jun 2010 22:27

Omdat een beheerder niet in twee gedeeld kan worden is er bij stemming steeds een minderheid en een meerderheid bij oneven getal.
:roll:
ófwel ben ik dom ófwel...
Men stemt toch voor kandidaten per lid van de raad ?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 10 jun 2010 22:38

Neen maar je verwart twee dingen:

Stemming binnen de AV.

Stemming binnen een rvb. Als de rvb samenkomt om bepaalde problemen te bespreken samen met de syndicus komt het regelmatig voor dat je meerdere mogelijkheden hebt om een probleem aan te pakken. Als je dan een even aantal leden hebt in de rvb kan de zaak nog steeds geblokkeerd zijn. Bij een oneven aantal leden is dit onmogelijk. Vandaar de voorkeur om een rvb te laten bestaan uit een oneven aantal leden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 10 jun 2010 22:41

Omdat een beheerder niet in twee gedeeld kan worden is er bij stemming steeds een minderheid en een meerderheid bij oneven getal.
:roll:
ófwel ben ik dom ófwel...
Men stemt toch voor kandidaten per lid van de raad ?

Vandebos schreef:

"In dat geval kan u als vuistregel gebruiken:

1-20 wooneenheden: 1-3 leden
20-50 wooneenheden: 3-5 leden
50-100 wooneenheden: 5-9 leden

Persoonlijk zou ik altijd een oneven getal nemen, dat is makkelijk als er gestemd dient te worden."

U vroeg: waarom oneven aantal.

Ik schreef: omdat er bij oneven aantal in geval van stemming altijd een meerderheid en een minderheid is; bij even aantal kan er gelijkheid van stemmen zijn en dus onbeslist; dus om dat te vermijden oneven aantal
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tomopom
Berichten: 78

#10 , 10 jun 2010 22:48

Art. 577-7. <Ingevoegd bij W 1994-06-30/34, art. 2; Inwerkingtreding : 01-08-1995> § 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :
a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft;
b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;
c) over de oprichting en de samenstelling van een raad van beheer die tot taak heeft de syndicus bij te staan en toezicht te houden op zijn beheer;
eerst een kleine opmerking... ik heb het vermoeden dat dit een antwoord van jou is op een vraag betreffende die opmerking van me over dat verplicht oprichten van een RME die ik in dat andere topic plaatste.

Met samenstelling bedoelt men het aantal leden en hun functie.

de mede-eigenaars die de functies gaan vervullen worden met een volstrekte meerderheid gekozen.
Dank je, Vandebos ....maar zover was ik al :wink:

Ik herformuleer dus even...
De opmerking was eerder als de nieuwe wet uitdrukkelijk stelt dat we tot de oprichting van een VME moeten overgaan dan lijkt het me niet evident dat dezelfde samenstelling en verder eventueel de leden van de RvB automatisch zouden worden overgenomen.... maar ik kan mis zijn.
Uiteraard staat het vrij om dat te doen maar moet het agendapunt met betrekking tot die samenstelling dan niet expliciet aan de orde komen ?

Tomopom
Berichten: 78

#11 , 10 jun 2010 22:49

Neen maar je verwart twee dingen:

Stemming binnen de AV.

Stemming binnen een rvb. Als de rvb samenkomt om bepaalde problemen te bespreken samen met de syndicus komt het regelmatig voor dat je meerdere mogelijkheden hebt om een probleem aan te pakken. Als je dan een even aantal leden hebt in de rvb kan de zaak nog steeds geblokkeerd zijn. Bij een oneven aantal leden is dit onmogelijk. Vandaar de voorkeur om een rvb te laten bestaan uit een oneven aantal leden.
Ah okay.... in dat verband begrijp ik het ook

Tomopom
Berichten: 78

#12 , 10 jun 2010 22:53

Omdat een beheerder niet in twee gedeeld kan worden is er bij stemming steeds een minderheid en een meerderheid bij oneven getal.
:roll:
ófwel ben ik dom ófwel...
Men stemt toch voor kandidaten per lid van de raad ?

Vandebos schreef:

"In dat geval kan u als vuistregel gebruiken:

1-20 wooneenheden: 1-3 leden
20-50 wooneenheden: 3-5 leden
50-100 wooneenheden: 5-9 leden

Persoonlijk zou ik altijd een oneven getal nemen, dat is makkelijk als er gestemd dient te worden."

U vroeg: waarom oneven aantal.

Ik schreef: omdat er bij oneven aantal in geval van stemming altijd een meerderheid en een minderheid is; bij even aantal kan er gelijkheid van stemmen zijn en dus onbeslist; dus om dat te vermijden oneven aantal
Vandebos deed het nog eens uit de doeken... ik verwarde inderdaad twee zaken.... ik zag het met betrekking tot de verkiezingen
Neem me niet kwalijk... het gaat er bij ons momenteel zo verschrikkelijk aan toe dat de huidige RvB met zijn leden en hun achterban me het meeste zorgen baart.

Tomopom
Berichten: 78

#13 , 10 jun 2010 22:59

Is er iemand die een link weet naar die nieuwe wetgeving ? .... liefst een een integrale versie
Ik bezit momenteel alleen maar over een bespreking en het wetsontwerp

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 10 jun 2010 23:38

link in onderschrift onder huurder/verhuurder.

indien rapidshare problemen geeft mag u me steeds via pb uw email adres zenden, dan mail ik de pdf.

Tomopom
Berichten: 78

#15 , 11 jun 2010 11:46

link in onderschrift onder huurder/verhuurder.

indien rapidshare problemen geeft mag u me steeds via pb uw email adres zenden, dan mail ik de pdf.
thnks

Neen dat vormde geen probleem...alleen jammer dat het een wetsontwerp betreft

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”