Buren gaan bouwen

Bochie
Topic Starter
Berichten: 7

Buren gaan bouwen

#1 , 10 jun 2010 16:54

Dag iedereen,

Ik zit met een waslijst vragen en hopelijk vind ik hier de nodige antwoorden,
ik schiet ze af :wink:

1 Wij hebben een muur van de garage op de scheiding staan wel op onze kant mag de buur daar klimop tegen zetten of bouwmateriaal tegen plaatsen bvb?
2 Aan de ander kant van het perceel gaat de andere buur ook zijn garage bouwen op de perceelsgrens, maar wij hebben een vijver en honden en moesten voor de veiligheid
de tuin beveiligen met een tuindraad, deze staat wel op 10 cm van de grens dus ook op onze kant van het perceel, kan de buur deze afrastering verwijderen om zijn muur te kunnen plaatsen, en mag hij dat op eigen houtje doen, wie draaid er dan op voor de herstelling, ook staat er een haag geplant die hij dan gaat wegdoen...
Moet hij een voorlopige afrastering plaatsen...ik wil geen kinderen in mijn vijver zien drijven...
3 Elke werf zorgt voor stof, vooral als ze slijpen, kan ik vragen aan de buur om maatregelen te treffen zodat het water van de vijver niet vervuild, het gaat tenslotte over een 45 m³ water en dat ververs je toch niet wekelijks...

Alvast bedankt
Alain

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 jun 2010 15:50

Volgens mij mag de ene gebuur bouwmateriaal en klimop tegen uw muur plaatsen, zelf als deze niet door hem is overgenomen voor de helft. Hij mag er echter niets IN bevestigen.
Uw andere gebuur mag zijn garage bouwen, en mag daarvoor eventueel uw draadafsluiting TIJDELIJK wegnemen. Uiteraard NADAT hij u hiervoor schriftelijk de toestemming heeft voor gevraagd en u hem die ook schriftelijk heeft gegeven. Komt zo'n beetje overeen met het ladderrecht, waarin een gebuur op uw eigendom mag staan om herstellingen bij hem uit te voeren.
Over stof durf ik mij niet uitspreken, maar een beedje stof zal voor uw vijver niets uitmaken. Dat zakt wel naar de diepte, en je zal daarvoor uw water niet moeten vernaderen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 11 jun 2010 16:24

Volgens mij mag de ene gebuur bouwmateriaal en klimop tegen uw muur plaatsen, zelf als deze niet door hem is overgenomen voor de helft. Hij mag er echter niets IN bevestigen.
Uw andere gebuur mag zijn garage bouwen, en mag daarvoor eventueel uw draadafsluiting TIJDELIJK wegnemen. Uiteraard NADAT hij u hiervoor schriftelijk de toestemming heeft voor gevraagd en u hem die ook schriftelijk heeft gegeven. Komt zo'n beetje overeen met het ladderrecht, waarin een gebuur op uw eigendom mag staan om herstellingen bij hem uit te voeren.
Over stof durf ik mij niet uitspreken, maar een beedje stof zal voor uw vijver niets uitmaken. Dat zakt wel naar de diepte, en je zal daarvoor uw water niet moeten vernaderen.

stof in vijver = explosieve algengroei....

klimop plaatsen neen, tijdelijk bouwmaterialen ja als hij geen andere mogelijkheid heeft om die materialen te plaatsen.

Na de werken dient hij de op eigendom verwijderde hinderpalen (draad) terug te plaatsen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 12 jun 2010 09:59

1. ‘Wij hebben een muur van de garage OP de scheiding staan’ houdt in dat die muur GEMEENSCHAPPELIJK is zodat geldt : “Art.35...Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen ,aan elke kant van de muur tussen twee erven,geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen...“(Veldwetboek 7 oktober 1886). Ik leid hieruit af dat dit ook geldt voor klimop.
“Art.657.Ieder mede-eigenaar mag tegen een gemene muur aan bouwen...“(Burgerlijk Wetboek).Ik leid hieruit af dat hij er ook bouwmateriaal mag tegen plaatsen.
2.’een tuindraad, deze staat wel op 10 cm van de grens dus ook op onze kant van het perceel‘ houdt in dat deze niet-gemeen is,zodat uw buur deze niet mag verwijderen.
3. U kan vragen aan de buur om maatregelen te treffen zodat het water van uw vijver niet vervuilt en hem de schade door eventuele vervuiling doen vergoeden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 jun 2010 11:26

klimop plaatsen neen
Heb jaren geleden, in naam van mijn werkgever, een procedure voor het vredegerecht verloren waarbij de gebuur klimop tegen de niet gemene zijgevel had geplaatst. Volgens de rechter mocht het omdat er geen mechanische vasthechting van die klimop aan de muur was. Moest de gebuur die klimop hebben vastgemaakt door middel van nagels en binddraad aan de muur, mocht het niet.

Bochie
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 07 jul 2010 15:58

Met dank voor de reacties :wink:
Nu heb ik al met een van de nieuwe buren een babbel gehad...goede afspraken zijn belangrijk
Grtz Alain

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”