Aantal volmachten op algemene vergadering

treeflame
Topic Starter
Berichten: 27

Aantal volmachten op algemene vergadering

#1 , 02 jun 2010 11:55

Op 27 mei hadden we een algemene vergadering, en ik geloof dat de persoon naast mij minstens tien volmachten meehad.

Als ik het goed begrepen heb, is er een nieuwe wetgeving op til, waarin het aantal volmachten op een algemene vergadering wordt beperkt tot drie? Vanaf wanneer wordt deze nieuwe wet van kracht?

Met andere woorden, mijn vraag is eigenlijk, kan ik de syndicus aanspreken op het aantal volmachten dat deze persoon heeft gebruikt, of is dit - momenteel - gewoon rechtsgeldig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 02 jun 2010 12:33

Momenteel nog rechtsgeldig.

Normaliter is vanaf 1 september het aantal volmachten per aanwezige mede-eigenaar beperkt tot 3 of maximaal 10% van de aanwezige 10.000sten.

treeflame
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 02 jun 2010 13:21

Ok, bedankt! Goed om te weten voor de volgende keer!

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 02 jun 2010 16:37

Ok, bedankt! Goed om te weten voor de volgende keer!
Er dient o.a. rekening te worden gehouden met het feit dat onder de huidige wetgeving een mede-eigenaar, ook niet onder volmacht, aan stemkracht over niet meer aandelen kan beschikken dan het totaal van alle andere op dat ogenblik aanwezige aandelen samen.

Als dus die ene eigenaar met z'n 10 volmachten tijdens de vergadering over meer aandelen beschikte dan alle andere eigenaars samen, dan dient zijn stemmingsaandeel te worden teruggebracht tot een evengelijk aandeel.
Dit om misbruik tegen te gaan.

De syndicus is diegene die dit dient na te kijken. Is dit niet gebeurd en heeft dus de betreffende eigenaar in dat geval voor alle volmachtaandelen gestemd, dan zijn de beslissingen onrechtmatig dan wel minstens onregelmatig genomen en kunnen ze worden vernietigd.

Tomopom
Berichten: 78

#5 , 07 jun 2010 13:15

@Pedro
Ik zoek dringend een antwoord op volgende vraag
Hoe zit dat met zaken waarvoor een unanimiteit vereist is maar waar op de desbetreffende AV over dat punt niet iedereen vertegenwoordigd was ?
Het lijkt me toch niet te kunnen dat men die afwezigen na het afsluiten van de AV gaat benaderen en om alsnog een unanimiteit te bekomen ?

abeherm
Berichten: 3

#6 , 11 jun 2010 00:43

Die wet - niet meer dan 3 volmachten - is volgens volgend artikel gelding sinds 1/1/2010.

http://syndicus.blogspot.com/2009/07/ve ... is-er.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 11 jun 2010 01:11

De wetgeving in kwestie is na verschillende tussenkomsten in de senaat en advies van de raad van State pas goedgekeurd geraakt in de kamer op 6 mei 2010. Deze treedt in voege vanaf 01/09/2010. De blogger was een beetje te snel...

of u kan ook het geactualiseerde artikel van de blogger lezen. http://syndicus.blogspot.com/2010/05/ni ... -2010.html

Pedro
Berichten: 735

#8 , 11 jun 2010 09:53

De wetgeving in kwestie is na verschillende tussenkomsten in de senaat en advies van de raad van State pas goedgekeurd geraakt in de kamer op 6 mei 2010. Deze treedt in voege vanaf 01/09/2010. De blogger was een beetje te snel...

of u kan ook het geactualiseerde artikel van de blogger lezen. http://syndicus.blogspot.com/2010/05/ni ... -2010.html
behoudens mijn vergissing is de nieuwe wet nog niet in het BS verschenen. Ze zal dus later dan 1 september in voege treden.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 11 jun 2010 10:16

Deze blogger was ook wat te snel...

Enig idee wat de reden voor het oponthoud is?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”