herinrichten begraafplats

Elfje
Topic Starter
Berichten: 43

herinrichten begraafplats

#1 , 02 jun 2010 11:34

Volgens ruimtelijke ordening mag men een begraafplaats herinrichten zonder het aanvragen van een bouwvoorschrift .
Er is dus geen bouwaanvraag nodig zolang de begraafplaats niet uitgebreid word .

Wat het vreemdste aan de zaak is , is dat er niets in de wetgeving staat omtrent de minimumafstand van de plaatsing van grafzerken , strooiweiden en urnemuren .

Dit is ook wat ruimtelijke ordeining meld dat de wetgeving geen minimumafstanden meld.

Het is dus best mogelijk dat mijn west Vlaamse gemeente morgen beslist om een lijk of urnemuur op nog geen halve meter van de scheiding van mijn grond te plaatsen ( waar ik woon ).

Aangenaam is dit , zeker omdat de gemeente niets doet om de begraafplats aan het zicht van de omwonende te onttrekken ( shutsels of dergelijke ), de omheining die er in erbarmelijke staat bij hangt niet te herstellen .

Mijn vraag is of er dan absoluut geen andere mogelijkheden zijn te vermijden dat men morgen beslist om een lijk op nog geen 0,5 meter van mijn erf te begraven ?

Gemeente overlegt ook niet met de geburen wat hun vinden van het zicht dat ze hebben door de begraafplaats .

Mijn vraag is of ik geen andere wettelijke bepalingen kan aanhalen die vermijden dat het zicht bezoedeld word en mijn huis in waarde zakt door dit zicht ?

Een lijk dat verteerd kan ook bepaalde schadelijke stoffen in het water brengen enz.

Graag een reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 07 jun 2010 18:32

Waarom gaat u daar dan wonen ??

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”