toebouwen van open kelderkoer

Goderis J
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Dworp

toebouwen van open kelderkoer

#1 , 26 sep 2006 12:29

Het gebouw telt 5 verdiepingen en is volledig onderkelderd.Achteraan de kelders is een koer van 4 op 4 meter.Deze koer is dus een put van 4m op 4m en paalt aan de tuin van het gelijkvloers.Dus de bewoner van het gelijkvloers kan naar de tuin maar niet over de volledige breedte van zijn appartement. De eigenaar van het gelijkvloers wil nu deze open kelderkoer dichtmaken.Hierdoor zou hij op het gelijkvloerse niveau - tuin -meer ruimte hebben, een groter koeroppervalkte hebben ,en er waarschijnlijk later er een gesloten terras opbouwen.Nadeel voor ons is dat we dan met een volledig gesloten kelderruimte zitten en hierdoor de kelderverdiepng van alle buitenlicht en lucht afgesloten wordt.
Temeer de vuilbakken daar geplaatst worden vrees ik dat er zware reukginder in de kelders zal ontstaan.
Hij stuurt brieven naar de 5 andere medeeigenaars met de vraag dit goed onomkeerbaar goed te keuren,waarna hij alles zal laten bekrachtigen tijdens de algemene vergadering .Wij zijn niet akkoord omdat het hier om een grondige ingreep gaat en meer dan een wijziging van gebruik en nut van de algemene delen betreft.
De vraag is :met hoeveel % van de qoutiteiten moet dit goedgekeurd worden.Mijn inziens is dat 100% vereist is ,en dat ook de basisakte aangepast worden.Is deze zienswijze korrekt??
Met dank voor de hulp.
.mag een open kelderkoer ,die licht en lucht heeft aan de kelders ,door de eigenaar van het gelijksvloers toegebouwd worden?
Hoeveel % van de qoutiteiten zijn daartoe vereist tijdens de algemene vergadering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 26 sep 2006 23:05

De wijziging van bestemming van een gedeelte van het gebouw, gevel, volume, ... kan slechts via een stedebouwkundige vergunning.

Een gunstig advies van alle mede-eigenaars is een noodzakelijke voorwaarde, maar op zich onvoldoende.

Elke wijziging moet in principe onder andere voldoen aan de huidige stedebouwkundige vereisten inzake licht, geluid en warmte. Zo dit niet kan mag de nieuwe toestand niet meer afwijken van de huidige vereisten dan de bestaande toestand.

De wijziging van de gevel kan de stabiliteit van het gebouw in gedrang brengen en vereist de tussenkomst van een architect van de mede-eigendom, die niet deze van de betrokken mede-eigenaar mag zijn.

Bijkomend moet de basisakte gewijzigd (bijkomende aandelen, waardeverlies kelders, erfdienstbaarheden tuin, ...) in verschillende fazen., die de goedkeuring vereisen van 75% (werken) tot 100% (wijziging aandelen).

Ook aandacht hebben voor de brandveiligheid.

Contacteer de stedebouwkundige dienst van uw gemeente en vraag hen of deze wijziging al toegestaan werd in analoge omstandigheden en onder welke voorwaarden.

Naar mijn mening kan, wie een verklaring ondertekent buiten de AV, er nog steeds op terugkomen tijdens de AV. Want enkel tijdens de AV kan hij een beslissing nemen als mede-eigenaar van de gemene delen.

Buiten de AV is hij slechts eigenaar van ??n of meerdere privatieve kavels en kan hij de VME in geen enkele wijze verbinden.

Goderis J
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Dworp

#3 , 28 sep 2006 08:28

Luc,dank voor je antwoord.
Uw antwoord is het meest komplete die ik tot heden gekregen heb.Inderdaad de wet van 1994 op de medeeigendom spreekt van 3/4 v/d aandelen die nodig zijn om werken aan/in de gemene delen uit te voeren.Mijn inziens zijn dit werken die ze grondig aanpassen ,in die zin dat een eigenaar bevoordeeld wordt en de andere benadeeld.Kan het dat de wetgever eerder werken bedoelt die de gfemene delen onderhouden en verbetert?
De bekomen antwoorden ,met betrekking tot de nodige aandelen ,varieren van 75% tot 100%.Vooral die 100% is geruststellend gezien er maar 600 aandelen zijn ,verdeeld over 5 eigenaars ,en de man in kwestie bezit er 175 .
Ik veronderstel dat gezien de koer opeens kelder wordt het KI ook aangapast zal worden?,aanpassing die ten laste valt van de medeeigenaars ,gezien de gemeenschap geen KI betaalt.
.mag een open kelderkoer ,die licht en lucht heeft aan de kelders ,door de eigenaar van het gelijksvloers toegebouwd worden?
Hoeveel % van de qoutiteiten zijn daartoe vereist tijdens de algemene vergadering?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”