Syndicus jaarafrekening met terugwerkende kracht

GunnyVH46
Topic Starter
Berichten: 3

Syndicus jaarafrekening met terugwerkende kracht

#1 , 29 mei 2010 13:54

Op 2 november 2009 zijn er in onze appartementenblok individuele watermeters geplaatst.
Wij hebben ons appartement nieuw gekocht in 1987. Al die tijd werd het waterverbruik verrekend volgens de kwotiteiten per appartement.
Begin maart 2010, 4 maanden na de installatie van de individuele watermeters, werd de tellerstand opgenomen en nu blijkt dat wij veel meer water verbruiken dan onze medebewoners.
Recent ontvingen wij de eindafrekening van de syndicus van 2009 en er wordt ons zomaar eventjes meer dan €.1.000,00 aan waterverbruik aangerekend.
Na een telefoontje met de syndicus bleek dat het waterverbruik met terugwerkende kracht voor heel het jaar 2009 werd berekend.
Ik betwist deze gang van zaken ten stelligste aangezien de watermeter pas op 2/11/2009 werd geinstalleerd. Ik wordt nu belast voor "verondersteld" waterverbruik dat onmogelijk kan bewezen worden.
Mijn vraag is dan ook of een syndicus zomaar kan beslissen om het waterverbruik verhoudingsgewijs met terugwerkende kracht aan te rekenen.
Mijn mening is dat het waterverbruik tot en met 1 november moet afgerekend worden volgens de kwotiteiten per appartement en vanaf 2 november 2009 volgens de individuele water meterstand.
Kan iemand mij adviseren of mijn zienswijze juist of fout is?
Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 29 mei 2010 15:36

Welke beslissingen zijn hierover reeds genomen tijdens de laatste AV? (of enige daarvoor)

Verzoek de syndicus vriendelijk u de bewijzen te overhandigen voor uw watergebruik tijdens de eerste 8 maanden van het jaar 2009. Dat bij gebrek aan deze bewijzen u de zaak voor het vredegerecht middels artikel 577-9 BW aanhangig zal maken wegens schending van artikel 577-5 §3 BW en mogelijk de statuten van het gebouw. (Dit is als er op een AV nog geen beslissing is genomen om de kosten van het waterverbruik op een nieuwe wijze te berekenen) Dat u bijgevolg dit deel van de afrekening betwist en uit de betaling zal houden tot u ofwel een controleerbaar overzicht krijgt of er een vonnis is. U kan hem wel vriendelijk verzoeken u de kosten van het verbruik van de laatste 4 maanden apart te laten geworden zodat u dit niet betwiste gedeelte reeds kan betalen. Als er nog andere mede-eigenaars in hetzelfde schuitje zitten kan u misschien gecoördineerd samenwerken?

GunnyVH46
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 mei 2010 06:58

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Er werd nog geen beslissing genomen door de AV over de afrekening van het waterverbruik.
Ik begrijp alleen de schending niet van Artikel 577-5 Par.3 van het BW. Hieronder vindt u het bewuste artikel.
§ 3. De vereniging van medeëigenaars kan geen ander vermogen hebben dan de roerende goederen nodig voor de verwezenlijking van haar doel, dat uitsluitend bestaat in het behoud en het beheer van het gebouw of de groep van gebouwen.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 30 mei 2010 11:13

§ 3. De vereniging van mede-eigenaars kan geen ander vermogen hebben dan de roerende goederen nodig voor de verwezenlijking van haar doel, dat uitsluitend bestaat in het behoud en het beheer van het gebouw of de groep van gebouwen.
Alle uitgaven van de vme strekken tot het behoud en het beheer van het gebouw.

Hiertoe behoren ook de kosten van het watergebruik dat gedurende de eerste 8 maanden nog volledig gemeenschappelijk was en werd verrekend via een verdeelsleutel. (ik vermoedt naar het aantal duizendsten?) Het inbrengen van een individueel meetsysteem in het midden van een boek en facturatiejaar houdt niet automatisch in dat dat de syndicus zomaar zonder toestemming van de vme een traditionele verdeelsleutel kan wijzigen voor de periode voordat dit nieuwe meetsysteem werd geactiveerd. Zeker als deze verdeelsleutel is opgenomen in de statuten of het resultaat is van een stemming in een vergadering. Lees dus eens zeer nauwkeurig de basisakte en de notulen van de vergaderingen na om te kijken wanneer deze beslissing in het verleden werd genomen. (verdelen van de kosten van het water oude stijl..) Het wijzigen van een dergelijke beslissing vergt immers opnieuw de toestemming van de AV.

Men kan hier dus spreken van een schending van de wijze waarop het gebouw wordt beheerd.

Bovendien, was ik voordien vergeten, heeft de syndicus in zijn berekening rekening gehouden met de gratis kubieke meters die u krijgt per bewoner?

GunnyVH46
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 03 jun 2010 07:40

Nogmaals hartelijk dank voor je verduidelijking. Ik zal jouw uiteenzetting zeker gebruiken op de AV van vanavond.

Vriendelijke groeten,

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”