geschil scheiding terrassen

thatrobperson
Topic Starter
Berichten: 1

geschil scheiding terrassen

#1 , 26 mei 2010 22:40

Ik woon in een oud gebouw dat opgedeeld is in appartementen. Drie appartementen op het gelijkvloers delen een terras achteraan. We hebben de situatie van het gebouw moeten regulariseren en zowel op de oude als op de nieuwe (architecten)plannen zijn er geen afmetingen of scheidingen van de terrassen vermeld.

Er staat wel in de basis- en koopakte dat de terrassen privatief zijn, maar er is dus bij mijn weten nergens een opmeting gebeurd om te bepalen hoe groot het terras van elk appartement is.

Ik ging ervan uit dat de scheiding der terrassen samenviel met de scheidingsmuren tussen de appartementen, maar de buren beweren van niet omdat ze nergens 'beschreven' staan en hebben een afscheiding geplaatst op wat ik dacht dat 'mijn terras' is. Ze willen trouwens van geen wijken weten, dus praten helpt helaas niet.

Moeten we de terrassen alsnog definitief laten opmeten en de basisakte en koopaktes laten aanpassen? En wie bepaalt dan de verdeling? Of is er een eenvoudiger regeling te treffen?

Groeten en bedankt voor elk zinnig antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 mei 2010 01:19

U stelt hen schriftelijk en aangetekend in gebreke en verzoekt binnen de tien dagen na kennisname de obstructie op het terras te verwijderen of middels een akte bewijzen dat de ze effectief recht hebben op de ruimte. Dat indien deze obstructie niet wordt verwijderd u niets anders rst dan op hun kosten een advocaat in de arm te nemen om middels een geding tegen dwangsom de obstructie te laten verwijderen en een definitieve afpaling van de terrassen middels het evenredigheidsprincipe te bekomen.

Is er een syndicus in het pand? hoe zijn de duizendsten verdeeld? Zijn er statuten voor het gebouw?

De kans is byzonder groot dat u effectief middels een advocaat een geding zal dienen aan te spannen om de rechter of de door hem aangewezen expert de terrassen per kavel te laten bepalen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”