Vraag : kosten persoonlijk of gemeenschappelijk?

Franske
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Antwerpen

Vraag : kosten persoonlijk of gemeenschappelijk?

#1 , 26 mei 2010 16:29

Wij wonen in een appartement op de 1é verdieping van een gebouw met 9 verdiepingen. Op bepaalde momenten, wanneer meerdere bovenliggende appartementen hun afvalwater lozen, komt er vaak water of zeepsop in de afwasbak van de keuken terecht. Vermoedelijk dat de afvoer te eng is om het geloosde afvalwater op te vangen. In het verre verleden hebben we dat probleem ook al gehad.
Men heeft dat toen opgelost door een terugslagklep te plaatsen aan mijn afvoer. Destijds werden die kosten door de gemeenschap gedragen.
Toen onlangs, mijn echtgenote dat probleem ging melden bij de syndicus, gaf deze als antwoord dat dit binnen onze kavel was en dat wij zelf voor de kosten moeten opdraaien. Hij zei dat in het verleden vaak dergelijke kosten werden doorgeschoven naar de gemeenschap maar dat dit nu niet meer het geval was.
Volgens mij is dat probleem het gevolg van een gebrekkige installatie van de afvoerleiding en dienen de kosten daarom door de gemeenschap gedragen te worden.
Kan iemand mij daar raad in geven? Alvast bedankt bij voorbaat. Franske

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 mei 2010 16:45

Wij wonen in een appartement op de 1é verdieping van een gebouw met 9 verdiepingen. Op bepaalde momenten, wanneer meerdere bovenliggende appartementen hun afvalwater lozen, komt er vaak water of zeepsop in de afwasbak van de keuken terecht. Vermoedelijk dat de afvoer te eng is om het geloosde afvalwater op te vangen. In het verre verleden hebben we dat probleem ook al gehad.
Men heeft dat toen opgelost door een terugslagklep te plaatsen aan mijn afvoer. Destijds werden die kosten door de gemeenschap gedragen.
Toen onlangs, mijn echtgenote dat probleem ging melden bij de syndicus, gaf deze als antwoord dat dit binnen onze kavel was en dat wij zelf voor de kosten moeten opdraaien. Hij zei dat in het verleden vaak dergelijke kosten werden doorgeschoven naar de gemeenschap maar dat dit nu niet meer het geval was.
Volgens mij is dat probleem het gevolg van een gebrekkige installatie van de afvoerleiding en dienen de kosten daarom door de gemeenschap gedragen te worden.
Kan iemand mij daar raad in geven? Alvast bedankt bij voorbaat. Franske
Tenzij er binnen de grenzen van uw private appartement een verstopping of dergelijke is waardoor het probleem wordt veroorzaakt is dit een probleem met betrekking tot de gemene delen en moeten de kosten verbonden aan de oplossing van het probleem ten laste komen van de gemeenschap.
Indien als een paal boven water (!) vaststaat dat het water van de andere appartementen zich een weg baant tot in uw appartement hebt u zonder meer recht om een oplossing te eisen ten laste van de gemeenschap.
Waarschijnlijk is er een probleem met de riolering van het gebouw (gedeeltelijke verstopping, capaciteit te klein, ...) welke tot de gemene delen behoort.
Dreig met een rechtszaak. Kijk na of u de familiale polis daarvoor niet kunt inschakelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 26 mei 2010 16:59

U heeft gelijk. U ondervindt hinder van een gebrek aan de gemeenschappelijke delen. U kan de syndicus aangetekend voor deze hinder in gebreke stellen aangezien deze hun oorsprong vinden in een gedeelte van de infrastructuur die niet tot uw bezit hoort.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”