Wat aan te vangen met onze mede-eigenaar?

FrancisB
Topic Starter
Berichten: 6

Wat aan te vangen met onze mede-eigenaar?

#1 , 17 mei 2010 20:37

Onze buurman (ook mede-eigenaar) valt sinds enkele maanden onder een
collectieve schuldenregeling van de arbeidsrechtbank. Hij heeft nooit
provisie en andere kosten voor VME fatsoenlijk meebetaald m.a.g. dat hij
ondertussen al met een tekort zit van over de 1300 EUR. Onze vorige
syndicus heeft hier nooit stappen tegen ondernomen. Door deze
schuldenregeling moet/kan hij niet meebetalen aan dringende
herstellingskosten en zijn tekort de komende jaren niet afbouwen. Hij
wordt niet uitgedreven, omdat zijn appartement hem nu minder kost dan
ergens anders te gaan wonen.

Onze buurman heeft bovendien totaal geen respect voor mijn moeder en mij en de andere 5 mede-eigenaars. Zo zit hij dagelijks luid met zijn
elektrische gitaar te spelen, soms ook na 22u. We hebben veel met hem
gepraat, al een paar keer de politie in onze stad verwittigd, maar die
kunnen ook niet heel veel doen, vaststellingen zijn niet mogelijk want hij
houdt alles in ’t oog en stopt natuurlijk op tijd. Mijn moeder wil soms verhuizen, maar nu woont ze vlak bij haar werk en we hebben een goede verstandhouding met de andere buren. Ze durven echter niets tegen onze buurman te ondernemen. Ik vind ook niet dat we ons moeten laten wegjagen door 1 respectloze buurman.

Welke stappen kunnen wij nu ondernemen?
Kunnen we de huidige syndicus verplichten tegen geluidsoverlast op te treden? Is het niet zo dat mijn buurman zijn elektrische gitaar moet verkopen om schuldeisers sneller terug te betalen? Dit is toch geen
levensnoodzakelijke bezitting (+ nog eens dagelijks extra elektriciteit)?
Qua herstellingen blijven zijn kosten ook oplopen…
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 17 mei 2010 21:09

Is het mogelijk me mijn eigen antwoord eens door te zenden via PB dat u normaliter zou moeten gekregen hebben van de webmaster vooraleer de switch naar de oude website terug werd gemaakt?

Kwestie van niet in herhaling te vallen... :lol:

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 17 mei 2010 22:02

Wat betreft de reeds gemaakte schulden zal u de schuldbemiddelaar dienen aan te spreken.
De huidige syndicus zal de betalingen van de mede-eigenaar met argusogen dienen te volgen en bij de eerste niet betaling na ingebrekestelling het vredegerecht dienen in te schakelen. Ik dacht dat één van de voorwaarden voor schuldbemiddeling was dat er zich geen nieuwe schulden mochten
ontwikkelen?
Een schuldbemiddeling staat los van beslaglegging op goederen of de verplichte verkoop ervan.
Nog aan toe te voegen: Jullie kunnen de vorige syndicus in gebreke stellen wegens het niet uitvoeren van zijn taak om de achterstallen met alle mogelijke middelen te innen. Gelet op het relatief lage bedrag gaan de kosten hiervan echter zeer snel de baten overschrijden.

Is er samen met de schuldbemiddelaar een beheerder aangesteld? (eg ocmw of advocaat) dan is het best dat de vme deze een afschrift van de huidige kosten bezorgd. Deze kan dat dan inlassen in de maandelijkse uitgaven.

Reclame

FrancisB
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 17 mei 2010 22:19

Jullie kunnen de vorige syndicus in gebreke stellen wegens het niet uitvoeren van zijn taak om de achterstallen met alle mogelijke middelen te innen.
Ik ben blij dat u dit zegt, ik heb mijn vorige syndicus hierover aangesproken, maar hij beweerde dat hij niets meer kon doen (lees: hij heeft nooit een klop uitgevoerd). Volgens mij had hij perfect een deurwaarder op mijn buurman kunnen afsturen toen het nog kon...

De mede-eigenaars weten niets van de hele schuldregeling, alleen dat die er is en hoe lang die nog min. zal duren. Wij dachten dat we toch ook recht op inzage in het vonnis hadden, aangezien we onrechtstreeks toch schuldeisers zijn? De syndicus zegt dat hij ons dit van de arbeidsrechtbank niet mag laten inzien. M.a.w. we weten dus wel dat er een schuldbemiddelaar is, maar wie dit is of hoe het verder geregeld wordt, weten we jammer genoeg niet.

Idd wij hebben ook ergens gelezen dat je geen nieuwe schulden mag aanmaken, maar ik dacht dat herstellingen niet echt schulden waren?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 17 mei 2010 23:02

Als mede-eigenaars zijn jullie mede schuldeisers gezamenlijk vertegenwoordigt door de syndicus. De syndicus dient inzage te verlenen in alle stukken die het beheer van het gebouw aangaan en die een invloed hebben op de facturatie naar de mede-eigenaars toe.

U kan de syndicus eventueel herinneren het vonnis van het vredegerecht Sint-Joost-ten-Noode van 22/07/2005 besproken in T. App. 2006 nr.68 dat stelt dat
iedere mede-eigenaar individueel een onvervreemdbaar recht op volledige informatie over het beheer van de mede-eigendom beschikt.
of Rechtbank Brussel 02/04/2003 verschenen in T. Vred. 2006, 92, kol 1 die dit recht nog eens extra belicht met betrekking tot alle documenten die de financiële verrichting situatie van de mede-eigendom omhelzen.

Tot slot kan u hem ook wijzen op art 577-8 §4 °11 uit de nieuwe wetgeving op mede-eigendom die vanaf september van kracht wordt:
11º het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet private documenten of gegevens over de mede-eigendom, en wel op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering, en, met name, via een
internetsite;
Een schuldenregeling waarin schulden aan de vme zijn opgenomen dient elke mede eigenaar, die automatisch schuldeiser is, in te kunnen zien.

Swatje
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#6 , 24 mei 2010 22:57

hallokes, de nieuwe wet waar u naar verwijst is die al verschenen in het BS? zo ja wanneer aub
mijn oprechte dank

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 25 mei 2010 11:22

Nog niet verschenen. Ze zal echter gepubliceerd worden voor einde mei.

Swatje
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#8 , 25 mei 2010 12:56

dank je wel

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”