Gemeenschappelijke haag

Dali
Topic Starter
Berichten: 3

Gemeenschappelijke haag

#1 , 17 mei 2010 12:13

Onlangs hebben we een huis gekocht en willen nu een afsluiting plaatsen op de scheidingslijn.Probleem is dat er een haag op ongeveer 35 cm van deze lijn staat op onze grond.Initieel was het gewoon de bedoeling daar draad te zetten en de haag te laten staan.De buur wil ons echter niet op zijn grond laten dus zijn wij verplicht de haag weg te doen,dit mogen wij ook niet van hem omdat het volgens hem hier gaat om een gemeenschappelijke haag waarvan zij en de vorige eigenaars de kosten deelden.Hij wil dat ik de draad aan mijn kant van de haag zet maar dat is voor mij niet correct daar deze haag 50 cm br is en ik zodoende veel van mijn grond aan hem zou laten.Het gaat hier over een lengte van 25 meter.
Moet een gemeenschappelijke haag niet in de akte staan?
Mag een gemeenschappelijke haag zover van de lijn staan?
Hij is nu naar de vorige eigenaar geweest en hebben samen een papier opgesteld dat dit een gemeenschappleijke haag is.
Ik heb geen zin in ruzie met mijn buren maar indien hij mij niet op zijn grond laat zal ik alsnog verplicht zijn de haag volledig weg te doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 17 mei 2010 14:15

Gemeenschappelijke haag dient op de nullijn te staan.

Staat er in koopakte wat vermeld over een gemeenschappelijke haag?

Dali
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 17 mei 2010 14:52

Neen in de koopakte staat niets over een haag.
Hij heeft vorige week bij de vorige eigenaar geweest en hebben een papier opgesteld waarin staat dat deze haag gemeenschappelijk is

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 17 mei 2010 15:56

Heeft men je een kopie bezorgd?


Trouwens voor het plaatsen van een omheining maximaal 2m hoog bestaande uit draad is het voldoende dat je 10 cm van scheidingslijn wegblijft. Je bent dan op eigen grond en hebt geen vergunning of toestemming van de buur nodig.

Lees het lokale politiereglement eens na. normaliter wordt dat hierin besproken.

Dali
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 17 mei 2010 16:46

Neen ik heb hiervan geen copy gezien.Om de draad te plaatsen is er idd geen probleem.
Het probleem is dat ik op zijn grond niet mag komen en dat ik aan de haag niets mag doen van hem.De enige manier om de afsluiting te plaatsen is of de haag weg of gaten i.d haag maken om de palen door de haag te plaatsen.
Mijn grootste vraagteken is dan ook is deze haag gemeenschappelijk of niet?Indien niet is het probleem opgelost en doe ik de haag weg als hij mij niet over zijn grond laat gaan.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 17 mei 2010 17:00

Je hebt wel een belangrijke troef in handen: de haag staat op 35 cm van de perceelsgrens en de overeenkomst dat de haag gemeenschappelijk maakt is pas nu op papier gezet en de overeenkomst werd niet geregistreerd. Dat maakt het bewijs een stuk minder overtuigend. Een gemeenschappelijke haag wordt in het algemeen op de perceelsgrens gezet, maar dat hoeft niet.

Je begaat wel een vergissing als je de haag beschadigt ! Als de haag gemeenschappelijk is dan heb je nog altijd de toestemming nodig van de buur om er gaten of andere wijzigingen aan te mogen maken; en als de haag niet-gemeenschappelijk is dan beschadig je een ander zijn eigendom en riskeer je nog schadevergoeding te moeten betalen.

Je moet met de schutting op jouw grond blijven. De buur moet je in principe toegang verschaffen tot zijn eigendom als dat nodig is voor de werken en er geen andere mogelijkheid is. Maar ook daar moet je eerst toestemming voor hebben.

Als je geen overeenstemming bereikt, dan zal je een verzoekschrift moeten indienen bij de vrederechter en zijn/haar uitspraak afwachten. En dat lijkt mij het veiligste.

chrisd
Berichten: 179

#7 , 17 mei 2010 19:15

en de overeenkomst werd niet geregistreerd.
Zou b.v. eerder zeggen: en de overeenkomst, als die er al was, werd niet geregistreerd noch genoemd bij de eigendomsoverdracht, noch lag die voor de hand nu de haag niet op de erfgrens stond.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 17 mei 2010 20:57

yup, overeenkomst had in feite in de koopakte vermeld dienen te staan. Nu is het een claim zonder verhaal met een vodje papier van een buur die er eerder op uit lijkt zijn 50 cm extra tuin te houden ten koste van de eigendomstitel van zijn buur.

Kleine geesten, kleine mensen.

simonjo
Berichten: 285

#9 , 17 mei 2010 21:19

Tja zulke mensen kom je alsmaar meer tegen....

Ik zou persoonlijk niet rond de pot draaien en een verzoening voor de vrederechter aanvragen, dit is gratis en is wat het zegt 'bemiddeling tot verzoening'.

Als jij daar met de feiten komt en de buurman met een loos vodje... als die toestemming reeds bestond had ze in de akte v/d woning vermeld moeten staan.

Zorg dat je voor de vrederechter zeer duidelijk aangeeft wat je wil, vb: toegang via perceel buurman om een omheining te plaatsen op jouw perceel.


ALs alternatief kan je nog altijd aanhalen dat je de haag zal uitdoen zodat buurman geen privacy meer heeft, om zo alsnog je omheining op jouw grond te kunnen zetten.

Aan hem de keus.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”