schadegeval bij nieuwbouw appartement. wie verantwoordelijk?

vickxske
Topic Starter
Berichten: 1

schadegeval bij nieuwbouw appartement. wie verantwoordelijk?

#1 , 10 mei 2010 11:59

ik heb een appartmenet (nieuwbouw van 2008)
er is een lek aan onze douchebak, waardoor er water in de gang terechtkomt. de syndicus heeft een lekdetectie laten komen om de oorzaak te achterhalen.
Nu komt op onze jaarlijkse aanrekening de kosten van de lekdetectie die de medeeigenaars moeten betalen volgens de syndicus. Is dit normaal?
aangezien het om een nieuwbouw gaat is normaal de bouwheer voor deze problemen verantwoordelijk dachten wij.
Is het normaal dat wij dan de lekdetectie moeten betalen, omdat de onderaannemer de verantwoordelijkheid van zich afzet? moet de verzekering dit niet betalen? of de bouwheer zelf? of moet de syndicus deze kosten voorschieten?

hopelijk kan iemand mij een duidelijk antwoord geven of wij deze kost toch op ons moeten nemen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 mei 2010 15:22

Aangezien de installatie waterproblemen en waterschade aan derden heeft veroorzaakt zou ik mijn brandverzekering onmiddellijk op de hoogte brengen. Deze bevat normaliter een beding voor waterschade.

Wie heeft de badkamer geïnstalleerd?

Pedro
Berichten: 735

#3 , 10 mei 2010 16:25

ik heb een appartmenet (nieuwbouw van 2008)
er is een lek aan onze douchebak, waardoor er water in de gang terechtkomt. de syndicus heeft een lekdetectie laten komen om de oorzaak te achterhalen.
Nu komt op onze jaarlijkse aanrekening de kosten van de lekdetectie die de medeeigenaars moeten betalen volgens de syndicus. Is dit normaal?
aangezien het om een nieuwbouw gaat is normaal de bouwheer voor deze problemen verantwoordelijk dachten wij.
Is het normaal dat wij dan de lekdetectie moeten betalen, omdat de onderaannemer de verantwoordelijkheid van zich afzet? moet de verzekering dit niet betalen? of de bouwheer zelf? of moet de syndicus deze kosten voorschieten?

hopelijk kan iemand mij een duidelijk antwoord geven of wij deze kost toch op ons moeten nemen...
Of de bouwheer hiervoor verantwoordelijk is hangt natuurlijk van tal van factoren af. Ik zou dit dus niet zomaar als dusdanig catalogeren. Ik ga hier dan ook niet op verder.
Feit is wel dat een accidentele waterschade in principe binnen de gebouwpolis als een gedekt schadegeval wordt aanzien. Als mede-eigenaar betaalt u mee in de onroerende verzekeringspolis. De verzekering zal bij een gedekt schadegeval uitbetalen minus de contractuele vrijstelling. Deze wordt aangerekend aan de veroorzaker, dewelke ofwel de mede-eigenaar, een andere derde of de vereniging van mede-eigenaars zal zijn. In nagenoeg alle gedekte schadegevallen wordt ook de kost voor lekdetectie door de verzekeraar terugbetaald. Dit geldt zeker in de gevallen waarbij de syndicus op voorhand aan de verzekeraar heeft gevraagd of er een onderzoek mocht worden uitgevoerd. Onderzoek dus of de syndicus vanuit de VME aangifte heeft gedaan. Indien aan de orde kan door de verzekeraar of door de VME/ de betreffende eigenaar regres worden uitgeoefend op de bouwheer/aansprakelijke partij.
Wat door zeer weinig mede-eigenaars blijkbaar geweten is, is dat ze – bij gebreke hieraan door de syndicus – ook zelf aangifte bij de gebouwverzekeraar kunnen doen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”