Verkoop huis: 4 erfgenamen

vickymonsieurs
Topic Starter
Berichten: 1

Verkoop huis: 4 erfgenamen

#1 , 06 mei 2010 09:38

Mijn partner woont in het huis van zijn grootmoeder. Grootmoeder is vorige week overleden. Haar man en twee van haar kinderen zijn gestorven en het huis is nagelaten aan de dochter en de drie kleinzonen.
1 van de kleinzonen (mijn partner dus) woont al 5 jaar in het huis en betaalt huur aan zijn tante (dochter van dus), weliswaar zonder huurcontract.
Nu heeft de dochter echter beslist dat ze het huis wil verkopen en wil dat hij de woning verlaat.
Mijn vragen zijn dan ook: Kan 1 van de erfgenamen beslissen om het huis te verkopen of moeten de 4 erfgenamen instemmen?
Heeft mijn partner enige rechten (vruchtgebruik) verworven aangezien hij al jaren in het huis woont?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 mei 2010 10:24

Twee verschillende vragen:

- Niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te leven. De dochter kan moeiteloos eisen via de rechtbank dat het pand openbaar wordt verkocht.

- uw broer kan middels de maandelijkse betalingen aantonen dat er sprake is van een mondelinge huurovereenkomst tussen hemzelf en uw grootmoeder. Als hij in de woning is gedomicilieerd kan hij middels artikel 1bis van de huurwetgeving voor hoofdbewoning eisen dat dit huurcontract wordt omgezet in een schriftelijk huurcontract. Gelet op het feit dat hij het pand al meerdere jaren huurt kan hij perfect eisen dat het wordt omgezet in een 3-6-9.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”