Schorsing BIV

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

Schorsing BIV

#1 , 05 mei 2010 00:17

Wat is de draagkracht van een schorsing door het BIV?
Welke fouten betreft dat?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 05 mei 2010 00:21

Dit kunnen een hele reeks van fouten betreffen die ingaan tegen het beroep van syndicus/vastgoedmakelaar/rentmeester en gaan van herhaaldelijke domme fouten die de waardigheid van het beroep schaden tot actieve fraude.

Hoelang bedraagt de schorsing?

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#3 , 06 mei 2010 19:53

Dank voor uw antwoord.
Graag win ik u raad in over het al of niet betalen van maandelijkse voorschotten op dezelfde rekening van onze geschorste syndicus.
Ik verzocht conform onze statuten om een algemene vergadering o.m. om een nieuw rekeningnummer uit voorzorg te bekomen.
Ik kreeg hier geen antwoord op.
Graag uw raad in deze.
MVG.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 06 mei 2010 21:10

Zie het antwoord op een andere post die u hebt geopend betreffend dit probleem in dit forum.

De beste handeling die door de mede-eigenaars ondernomen wordt is de lokale vrederechter te verzoeken een voorlopige syndicus aan te stellen.

De Kaderwet betreffende de dienstverlenende intellectuele beroepen, gecodificeerd door het Koninklijk Besluit van 3 augustus 2007 (B.S., 18 september 2007)en meer bepaald naar artikelen 10 en 11 zegt duidelijk:
Art. 10. De leden van een gereglementeerd beroep van wie bewezen is dat zij aan hun plichten zijn tekort gekomen, zijn strafbaar met de volgende tuchtstraffen :

a) de waarschuwing;

b) de berisping;

c) de schorsing;

d) de schrapping.



De Koning bepaalt de wijze waarop deze tuchtstraffen kunnen worden uitgesproken. Tevens stelt Hij de regels vast volgens welke gebeurlijk eerherstel wordt verleend.



De schorsing bestaat in het verbod om gedurende een bepaalde termijn, die niet langer dan twee jaar mag duren, het gereglementeerde beroep in België uit te oefenen.

De schrapping brengt het verbod met zich om het gereglementeerde beroep in België uit te oefenen en er de beroepstitel van te voeren.



Art. 11. Onverminderd de toepassing van de in het Strafwetboek gestelde straffen wordt met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van 200 tot 2.000 euro of met één van die straffen alleen gestraft :

1° hij die, zonder daartoe gemachtigd te zijn, zich openbaar de beroepstitel van een gereglementeerd beroep toeëigent, evenals hij die een titel voert of die aan de beroepstitel die hij voert een vermelding toevoegt, welke tot verwarring kan leiden met de beroepstitel van een gereglementeerd beroep;

2° hij die, zonder op het tableau van de beoefenaars of op de lijst van de stagiairs te zijn ingeschreven of zonder daartoe te zijn gemachtigd, dat beroep uitoefent;

3° hij die het uitoefent terwijl hij het voorwerp is van een schorsingsmaatregel.

De rechtbank kan bovendien de definitieve of tijdelijke sluiting bevelen van een deel van de lokalen of alle lokalen die worden gebruikt door degene die zich schuldig maakt aan één of meer van de hierboven bedoelde overtredingen.
Niet betalen van voorschotten is altijd een gevaarlijke tactiek, die in het beste geval als laatste wapen wordt gebruikt en dan nog enkel na een aangetekende ingebrekestelling waarbij u tevens ten allen tijde kan aantonen dat u onmiddellijk de achterstallige voorschotten kan storten.

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#5 , 06 mei 2010 21:38

Maar wat als je geen ander wapen meer hebt? En er bovendien mollen zitten die je proberen onder druk te zetten en je goede naam proberen te schaden?
Aan actieve fraude zou ik nooit een fiat willen geven.
MVG

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 06 mei 2010 23:22

Iedere mede-eigenaar kan het verzoek tot het aanstellen van een voorlopige syndicus indienen. Hier is geen comité beslissing voor nodig.

Bij niet betalen van de bijdragen laat u het initiatief over aan de syndicus om u voor niet betaling voor de vrederechter te slepen zodat u onmiddellijk in een defensieve positie wordt gedwongen.

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#7 , 23 mei 2010 10:57

Ik heb uw raad opgevolgd. Ondertussen valt het hier niet te harden. Er is veel intimidatie en achterklap.
Geen verwarming en geen warm water enz...
Misschien allemaal toeval?
Ik heb ondertussen ook mijn achterstallen betaald. Deze worden echter niet opgenomen in de afrekening die de geschorste syndicus verzond.
MVG

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 23 mei 2010 11:19

De geschorste syndicus aangetekend met een bewijs van betaling wijzen op de gestorte bedragen en een nieuwe afrekening vragen waarin wel met de gestorte bedragen rekening wordt gehouden.

(Als hierop een antwoord door hem wordt gegeven vormt dit eveneens een bewijs dat hij zijn taak nog steeds tijdens de schorsing uitvoert, alhoewel het me lijkt dat u hier reeds meer dan voldoende bewijzen van heeft...)

Wanneer komt de zaak voor?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”