Beslissing verandering van electriciteits-en gasmaatschappij

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

Beslissing verandering van electriciteits-en gasmaatschappij

#1 , 04 mei 2010 23:25

Geachte,
Wie beslist over een wijziging van leverancier van gas en electriciteit? Is dat een syndicus( geschorst door het BIV)of is dat de VME zelf?
Kan in een paar blokken van 11 appartementen (5+6)afgesloten worden omdat er een paar eigenaars niet zouden betalen?
Kan een bewoner die niet eens eigenaar is( al of niet in opdracht van een geschorste syndicus) papieren uithangen met deze melding op? Waar haalt hij zijn informatie?Wat met het vertrouwen van de andere mede-eigenaars??
Een reguliere syndicus kan toch de gelden opvragen zonder bijkomende formaliteiten!?
Is het normaal dat de facturen en rekeningen van een VME zich niet meer op de zetel van deze VME bevinden? Hebben niet alle eigenaars het recht om te vragen om deze in te zien?
Hoe kan ik nazicht van de boekhouding bekomen.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 05 mei 2010 00:17

Gelet op het veelvoud van problemen die u hier post en de hoogdringendheid van een aantal ervan lijkt het me ten zeerste aangeraden om middels een advocaat bij het vredegerecht de dringende aanstelling van een voorlopige syndicus te verzoeken waarbij men deze machtigt om het gebouw te beheren in de periode die hij nodig heeft om een verkiezing voor een nieuwe syndicus te organiseren.

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#3 , 06 mei 2010 20:09

Ja dat lijkt mij ook evident.
Maar wat is de houding in between?
De maandelijkse voorschotten blijven storten op een rekening beheerd door een geschorste syndicus of dat even in afwachting houden? De kat bij de melk zetten of niet?
Ik zou een antwoord erg op prijs stellen.
Dank bij voorbaat.
MVG

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 06 mei 2010 21:17

Gelet op het feit dat een dergelijk verzoek normaliter binnen de 3 weken na het deponeren van het verzoekschrift wordt behandelt zou zich hier geen dringend probleem mogen stellen.

In de tussentijd kan u ook steeds het BIV op de hoogte brengen dat syndicus X nog steeds zijn functie uitoefent ondanks de hem opgelegde schorsing.

U kan het biv steeds contacteren op:

# BIV - Beroepsinstituut
# van Vastgoedmakelaars
# Luxemburgstraat 16B
# 1000 Brussel - België
# Tel: +32 2 505 38 50
# Fax: +32 2 503 42 23
# E-mail: info@biv.be

Zij zijn telefonisch bereikbaar tijdens de werkuren.

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#5 , 06 mei 2010 21:43

Ik doe dat nooit. Het BIV op de hoogte stellen zonder afdoende bewijslast. Ik heb het met voldoende bewijslast al gedaan.
En wat gebeurd er nu?
Men probeert weer eens je goede naam te schaden.
Vergeet niet dat dergelijke syndicussen mollen installeren!!!
MVG

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 06 mei 2010 23:32

Welke bewijslast?

De syndicus is door het BIV geschorst? Hij verstuurt nog steeds brieven voor betaling? Laat nog steeds werken uitvoeren?

Dan is hij reeds zwaar in overtreding en heeft u alle bewijzen die nodig zijn.

Als de syndicus effectief door het BIV is geschorst en er is binnen zijn kantoor niemand anders die een BIV nummer heeft mag hij geen enkele taak met betrekking tot het beheer meer uitvoeren, einde verhaal. Het is alsof er geen syndicus is binnen de mede-eigendom.

U houdt het eenvoudig:

u stuurt een bericht naar het biv via hun website met de vraag of de syndicus X effectief geschorst is en voor welke periode. Normaliter krijgt u hierop binnen de 24 uur antwoord. (eigen ervaring)

Verzoekschrift vrederechter met verzoek voorlopig syndicus aan te stellen aangezien zoals uit bijlage blijkt dat X sedert periode A is geschorst en hij heeft nagelaten voor opvolging te zorgen.

Anders wordt het eenvoudig, dan blijft iedereen treuzelen en in cirkeltjes draaiend grommelend verder sukkelen tot de schorsing voorbij is en de oude syndicus lustig verder boert zonder enige belemmernis!

Dit is een keuze die iedere eigenaar voor zich dient te maken...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”