aanstellen van een voorzitter van de A.V. en een secretaris

pupuceke
Topic Starter
Berichten: 22

aanstellen van een voorzitter van de A.V. en een secretaris

#1 , 03 mei 2010 17:48

In de statuten wordt bepaald dat de A.V. met meerderheid van stemmen voor de termijn die zij bepaalt haar voorzitter benoemt en voor zover zij nodig acht een secretaris.

De eerste A.V. wordt gehouden met als agendapunten het ontslag van de bouwpromotor als syndicus en de aanstelling van een nieuwe syndicus, het aanstellen van een raad van beheer enz.

Nergens wordt als agendapunt vermeld de benoeming van de voorzitter en/of secretaris.

Mijn vraag is : kan dit gebeuren op de A.V. zonder dat dit als agendapunt vermeld werd?

Dank voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 mei 2010 17:57

Houdt het aanstellen van de raad van beheer niet automatisch het aanstellen van de voorzitter in?

Ik heb trouwens mijn vragen bij de statuten wat betreft de rvb...

De samenstelling van de RVB dient immers met 3/4 van de stemmen bepaald worden, de leden die erin zetelen worden gekozen met een klassieke volstrekte meerderheid. (50%+1)

pupuceke
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 03 mei 2010 18:21

Het gaat om het aanstellen van de voorzitter van de algemene vergadering en niet van de raad van beheer . Dit gebeurt met meerderheid van stemmen terwijl over de oprichting en de samenstelling van de rvb gestemd wordt met drie vierden? Wat bedoelt men met meerderheid van stemmen?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 03 mei 2010 20:36

50% +1 van de aanwezige 10.000sten.

Het is bij mijn weten niet verplicht bij wet om dit punt letterlijk in de agenda op te nemen. Het getuigt wel van nauwkeurig werk om het verkiezen van de voorzitter en de stemmentellers als afzonderlijke punten in de agenda op te nemen.

Excuses voor het misverstand.

Wat betreft de rvb is het de wetgeving die de byzondere meerderheid vastlegt voor het oprichten en de samenstelling van de rvb, meerbepaald art 577-7 §1 c) BW

Art. 577-7. <Ingevoegd> § 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :
a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft;
b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;
c) over de oprichting en de samenstelling van een raad van beheer die tot taak heeft de syndicus bij te staan en toezicht te houden op zijn beheer;
Dat ene regeltje bepaald ook de gehele taak van die rvb, de syndicus bijstaan.

Over het al of niet oprichten dient 3/4 van de aanwezigen eensgezind te stemmen.
Over het aantal leden in de rvb dient eveneens 3/4 eensgezind te stemmen.
De kandidaten voor die post hebben echter voldoende aan een gewone meerderheid.

bamboeka
Berichten: 110

#5 , 05 mei 2010 00:07

Mag ik ook vragen wat de juiste taak van een beheerraad is?
Ik dacht dat dat enkel het bijstaan van een syndicus was. Misschien ook toezicht op het uitoefenen van deze zijn functie.Indien deze beheerraad decharge geeft jaar na jaar. Wat betekend dat dan?
Hoe zit dat echter als de syndicus geschorst werd door het BIV?
Is het dan niet normaal dat er een algemene vergadering zou voorzien worden om iedereen hiervan op de hoogte te stellen?
Mijn vertrouwen in een geschorste syndicus door het BIV is alleszins weg.
MVG

ceveke
Berichten: 28

#6 , 05 mei 2010 14:08

Ik heb ook een vraag wat betreft het afzetten van een syndicus.
Het vertrouwen is volledig weg, syndicus geeft geen verslag van een beheerraad, werkt zonder voorzitter, wilt geen kontrakt opmaken, en volgt helemaal geen uit te voeren werken op.
ieder jaar weer dezelfde punten op de beheerraad, maar er gebeurt helemaal niets.
Wat is nu de juiste procedure om een syndicus af te zetten aub?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 05 mei 2010 14:42

Als er 20% van de 10.000sten zijn die uw mening zijn toegedaan, tesamen een as naar de syndicus zenden met daarin het verzoek om binnen de dertig kalenderdagen een BAV samen te roepen met daarop als agendapunt:

- ontslag huidige syndicus.

Bovendien vraagt u hem binnen de vijf werkdagen u een bevestiging van ontvangst van uw schrijven te laten geworden.

Weigert hij binnen de dertig dagen deze vergadering samen te roepen dan heeft u twee mogelijkheden:

- ofwel heeft u een lijst van alle mede-eigenaars en dan mag u zelf de vergadering samenroepen met deze agenda.

- ofwel heeft u niet al de contactgegevens van de mede-eigenaars en weigert de syndicus u deze te overhandigen. Dan zal u via het vredegerecht de syndicus tegen dwangsom dienen te verplichten de vergadering te organiseren of nog beter, de vrederechter verzoeken een tijdelijke syndicus aan te stellen die als doel heeft de boekhouding na te kijken en de verkiezing van een nieuwe syndicus te organiseren.

Let er wel op dat tijdens deze periode de voorzitter van de rvb niet plotseling een contract ter ondertekening onder de neus wordt geschoven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”