Coniferenhaag

edward4165
Topic Starter
Berichten: 7

Coniferenhaag

#1 , 30 apr 2010 15:27

Hallo, mijn coniferenhaag staat tegen de draadafsluiting van de buurman. Nu is hij houten platen tegen de scheidingslijn (niet er op) aan het plaatsen, daarvoor is hij de takken aan 't afknippen die langs mijn kant tegen de draad komen.
Vraag is: vermits hij niets meer zegt kan ik met hem ook geen contact meer maken, dus: mag hij zo maar takken van m'n bomen afknippen?
Ik vermoed van niet, maar wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 30 apr 2010 16:35

Hallo, mijn coniferenhaag staat tegen de draadafsluiting van de buurman. Nu is hij houten platen tegen de scheidingslijn (niet er op) aan het plaatsen, daarvoor is hij de takken aan 't afknippen die langs mijn kant tegen de draad komen.
Vraag is: vermits hij niets meer zegt kan ik met hem ook geen contact meer maken, dus: mag hij zo maar takken van m'n bomen afknippen?
Ik vermoed van niet, maar wat kan ik doen?
Uw bomen moeten minsten 50 cm van de afscheiding staan. Indien ze hoger zijn dan drie meter moet dat in de meeste gemeenten zelfs minstens twee meter zijn. Vergewis u ervan dat u met de voorschriften in orde bent alvoren klacht in te dienen.
Overhangende takken mogen afgeknipt worden maar men moet eerst toestemming vragen aan de buur. Indien die weigert kan men zich wenden tot de vrederechter die normaliter toestemming daartoe zal geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

edward4165
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 30 apr 2010 18:27

Hallo, mijn coniferenhaag staat tegen de draadafsluiting van de buurman. Nu is hij houten platen tegen de scheidingslijn (niet er op) aan het plaatsen, daarvoor is hij de takken aan 't afknippen die langs mijn kant tegen de draad komen.
Vraag is: vermits hij niets meer zegt kan ik met hem ook geen contact meer maken, dus: mag hij zo maar takken van m'n bomen afknippen?
Ik vermoed van niet, maar wat kan ik doen?
Uw bomen moeten minsten 50 cm van de afscheiding staan. Indien ze hoger zijn dan drie meter moet dat in de meeste gemeenten zelfs minstens twee meter zijn. Vergewis u ervan dat u met de voorschriften in orde bent alvoren klacht in te dienen.
Overhangende takken mogen afgeknipt worden maar men moet eerst toestemming vragen aan de buur. Indien die weigert kan men zich wenden tot de vrederechter die normaliter toestemming daartoe zal geven.


Inmiddels heeft hij al takken die voor de draadafspanning (dus niet er over) afgeknipt om een houten afsluiting van 2m te plaatsen achter de scheidingslijn. Wat kan ik doen (buiten met hem overleggen, dat is hopeloos) in dit geval, kan ik een pv laten opstellen? Ben nml bang dat m'n bomen gaan afsterven.

Reclame

edward4165
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 01 mei 2010 09:43

Momenteel, na het afknippen van m'n coniferenhaag langs zijn kant, is m'n buurman op de volle lengte van de tuin, een houten muur aan 't plaatsen tegen m'n haag dus en achter de scheidingslijn. Die muur schat ik op 2m hoogte (de haag is ook zo hoog).
Nu, de vraag is of hij dat zo maar mag zonder mijn te kennen?

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 01 mei 2010 10:59

Je zou kunnen navragen bij de gemeente of een houten schutting wel mag; in sommige gebieden mag het niet. Je zou ook kunnen navragen of er toevallig nog geen afgeschafte voetweg ligt die door het plaatsen van de schutting ontoegankelijk is; dan mag het ook niet. Voor een houten schutting langer dan een bepaalde lengte moet een vergunning worden aangevraagd.

Maar waarom zou je bezwaar maken tegen de schutting. Als de versgtandhouding zoek is, heb je toch belang bij een afscheiding? Eigenlijk had een twee meter hoge haag op meer dan een meter moeten staan zodat je ze makkelijk kan scheren aan de achterkant. Een haag op ongeveer 50 cm van de draadafspanning mag in de meeste gevallen niet hoger worden dan 1,50 m.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 01 mei 2010 11:58

Je zou kunnen navragen bij de gemeente of een houten schutting wel mag; in sommige gebieden mag het niet. Je zou ook kunnen navragen of er toevallig nog geen afgeschafte voetweg ligt die door het plaatsen van de schutting ontoegankelijk is; dan mag het ook niet. Voor een houten schutting langer dan een bepaalde lengte moet een vergunning worden aangevraagd.

Maar waarom zou je bezwaar maken tegen de schutting. Als de versgtandhouding zoek is, heb je toch belang bij een afscheiding? Eigenlijk had een twee meter hoge haag op meer dan een meter moeten staan zodat je ze makkelijk kan scheren aan de achterkant. Een haag op ongeveer 50 cm van de draadafspanning mag in de meeste gevallen niet hoger worden dan 1,50 m.
Zoals ik ook reeds vermeld heb loopt de vraagsteller misschien het risico, indien hij op een conflict aanstuurt, dat hij zijn coniferen zal moeten verwijderen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

edward4165
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 01 mei 2010 12:11

Je zou kunnen navragen bij de gemeente of een houten schutting wel mag; in sommige gebieden mag het niet. Je zou ook kunnen navragen of er toevallig nog geen afgeschafte voetweg ligt die door het plaatsen van de schutting ontoegankelijk is; dan mag het ook niet. Voor een houten schutting langer dan een bepaalde lengte moet een vergunning worden aangevraagd.

Maar waarom zou je bezwaar maken tegen de schutting. Als de versgtandhouding zoek is, heb je toch belang bij een afscheiding? Eigenlijk had een twee meter hoge haag op meer dan een meter moeten staan zodat je ze makkelijk kan scheren aan de achterkant. Een haag op ongeveer 50 cm van de draadafspanning mag in de meeste gevallen niet hoger worden dan 1,50 m.
Zoals ik ook reeds vermeld heb loopt de vraagsteller misschien het risico, indien hij op een conflict aanstuurt, dat hij zijn coniferen zal moeten verwijderen....



M'n haag staat vanaf de stam gemeten 0,5m van de scheiding, is dit korrect?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 01 mei 2010 12:37

Je zou kunnen navragen bij de gemeente of een houten schutting wel mag; in sommige gebieden mag het niet. Je zou ook kunnen navragen of er toevallig nog geen afgeschafte voetweg ligt die door het plaatsen van de schutting ontoegankelijk is; dan mag het ook niet. Voor een houten schutting langer dan een bepaalde lengte moet een vergunning worden aangevraagd.

Maar waarom zou je bezwaar maken tegen de schutting. Als de versgtandhouding zoek is, heb je toch belang bij een afscheiding? Eigenlijk had een twee meter hoge haag op meer dan een meter moeten staan zodat je ze makkelijk kan scheren aan de achterkant. Een haag op ongeveer 50 cm van de draadafspanning mag in de meeste gevallen niet hoger worden dan 1,50 m.
Zoals ik ook reeds vermeld heb loopt de vraagsteller misschien het risico, indien hij op een conflict aanstuurt, dat hij zijn coniferen zal moeten verwijderen....



M'n haag staat vanaf de stam gemeten 0,5m van de scheiding, is dit korrect?
In het merendeel van de gemeenten is dat inderdaad correct.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

edward4165
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 01 mei 2010 13:06

OK, beiden hartelijk dank voor de gegeven inlichtingen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”