Overhangende takken

Frans
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Waregem

Overhangende takken

#1 , 17 sep 2006 21:20

Dag allemaal. Een aantal takken van een appelboom van de buur hangen 4 meter boven mijn eigendom. Daardoor moet ik dagelijks (hoofdzakelijk rotte) appelen oprapen.
Als ik de buur vriendelijk zou vragen om die takken te verwijderen, doch hij weigert, welke mogelijkheden heb ik dan om hem onder druk te zetten ?? (Ik wens daarvoor g??n burenruzie !!)
Mag ik desnoods zelf die takken afzagen ?? Bestaat daarover een specifieke wetgeving ??
Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

koen999
Berichten: 730

#3 , 17 sep 2006 22:53

Veldwetboek Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.

deze is volgens mij voor u van toepassing

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 17 sep 2006 23:19

Jij hebt idd het recht om alle takken van de bomen van je buurman die over de scheidingslijn komen af te zagen of om het fruit er van te plukken.

Alles wat er aan plantengroei over de scheidingslijn komt is immers jou eigendom en het zijn dus jou appelen die je opraap en niet die van je buurman.

Je mag evenwel de planten niet op zo'n manier beschadigen dat ze stuk gaan daar de stam niet op jou grond staat.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2006 05:19

Je mag de takken niet zelf afzagen!!!

Roep je buur dan op in verzoening voor de vrederechter. Als dat niet helpt moet je hem dagvaarden en veroordeelt de vrederechter hem de takken af te zagen, desnoods op straffe van een dwangsom.

scorpioen

Frans
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Waregem

#6 , 18 sep 2006 19:43

Hartelijk dank voor de antwoorden !!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”