recht van gebruik ten voordele van een achterliggendperceel

b@ckBone
Topic Starter
Berichten: 2

recht van gebruik ten voordele van een achterliggendperceel

#1 , 17 sep 2006 17:17

Hallo ,

Wij hebben een burenprobleem. Wij kennen de ouders van onze buur zeer goed en nooit geen probleem gehad , tot de dochter er kwam wonen .

Nu onze ouders wonen er neven en daarom zit ik een beetje verveeld met de situatie over hoe het aan te pakken .

De situatieshets :

We kochten een stuk grond van de dochter dat eigenlijk langs een sertivitutede weg ligt en bij de koop was er bij de notaris afgesproken dat de eerste 5 meter naast de setivitudeweg recht van gebruik voor het perceel waar de dochter woont .

Wat er nu gebeurt is dat er eerst geen winkel was bij de gebuur en nu tijdens de bouw van ons huis , heeft zij er een winkel in ondergebracht voor nagels te doen . Ik heb tot daar echter geen enkel probleem . Nu blijkt dat er wel zo een 10 tal auto's zich altijd in het wilde weg parkeren zelfs tot voor onze deur en zich er eigenlijk niets van aantrekt .

We hebben al verschillende keren met haar gepraat en dit helpt niet . tot grote ergenis van mezelf en mijn vrouw . Zij lacht het gewoon weg met het feit dat ze die 5 meter mag gebruiken en doet wat ze er mee wil .

Ik ben hier echter niet mee akkoord . Ik heb echter nog wat vragen voor ik hiermee verder ga . Ik zou geen ruzie willen met de ouders aangezien ik die zeer goed ken , maar zelfs de ouders hebben al een paar keer proberen met haar te praten , maar geen chanche .

Mag zij :

a) in een woongebied zomaar een nagelstudio + winkel beginnen ?
b) op die 5 meter van recht van gebruik zomaar auto's laten parkeren die ons dan ook nog hinderen ( pal voor de voordeur ).Ik denk toch dat dit onze grond is en blijft he .
c) kunnen wij de politie bellen om een pv op te stellen .


Hoe kan ik dit nu nog het beste aanpaakken . Ik weet dat de relatie er niet op zal beteren , maar ik kan toch niet met haar praten want ze heeft toch altijd gelijk of ze lacht het gelijk weg .

Maar als ze oorlog wil , dan kan ze oorlog krijgen . Ik ben zeker geen moeilijke buur , maar respect en begrip komt langs 2 kanten en niet alleen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
b@ckBone
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 17 sep 2006 17:20

nog even extra details

kijk de sertivituteweg ligt van de weg af en haar huis met 2 hectare grond ligt achter ons en mijn buurman zijn stuk grond . Dus die sertivitudeweg en daarnaast is die strook van 5 meter met recht van gebruik over de hele lengte van de sertivitudeweg .

Praten helpt niet en ze heeft een parkinkje aangelegd waar 5 wagens op kunnen . Ik vindt dat die wagens evengoed aan de straat kunnen gezet worden indien de parking vol is en dat die mensen dan te voet voor 15 meter wandelen tot aan haar voordeur .

Het rare is dat zij ook weigert om dat die mensen te vertellen , zodat ze er de volgende keer rekening mee kunnen houden .Sommige mensen hebben respect en zetten hem dan ook aan de straat .

Ze neemt dan ineens 15-25 klanten aaan waar ze dan aan lesgeeft en dan staan er weer criss cross autos . Mag iemand zomaar les geven waar ze zelf woont en wat met schade indien iemand met die wagens tegen de onze rijden , etc

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2006 20:28

B.W. Art. 702. Anderzijds mag hij die een recht van erfdienstbaarheid heeft, daarvan slechts gebruik maken overeenkomstig zijn titel, zonder aan het dienstbare erf of aan het heersende erf een verandering te mogen aanbrengen waardoor de toestand van het eerstgenoemde zou worden verzwaard.

De politie zal geen PV opmaken. Dit is een louter burgerlijke zaak.
Je gebuur gebruikt die erfdienstbaarheid niet waarvoor hij overeengekomen werd, namelijk toegang tot achterliggend terrein. Als je niet tot een akkoord komt zal je een procedure voor de vrederechter moeten doen.

scorpioen

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 18 sep 2006 09:18

je kan wel de politie roepen als het gaat over parkeerproblemen
als er fout geparkeerd word (voor je poort, oprit) zullen ze wel optreden
als het gewoon is dat je niet wil dat iemand anders voor je huis parkeert is dat een andere zaak
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Wesley
Berichten: 294

#5 , 18 sep 2006 14:05

inderdaad.

Pv opstellen voor parkeerprobleem kan, plus erfdienstbaarheid lift vast in notari?le akjte: heeft uitvoerbare kracht, kan via gerechtsdeurwaarder juiste uitoefening afdwingen

kan interessant zijn als "schot voor de boeg" ter verwittiging en in latere instantie idd via vrederechter.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”