gemeenschappelijk inrit

Geert Deleyn
Topic Starter
Berichten: 1

gemeenschappelijk inrit

#1 , 23 apr 2010 13:45

Geachte,
20 jaar geleden heb ik achter mijn woning een garage gebouwd, met een poort uitgevend op een gemeenschappelijke inrit van een garagecomplex.
Ik heb destijds 70000 bfr betaald en van de syndicus een document gekregen waarin mij doorgang werd verleend, en dat ik in de gemeenschappelijke kosten en onderhoud eventueel diende mee te betalen. Nu wil ik mijn woning verkopen en doet de notaris van de kopers hier moeilijk over. Ik vraag de prijs voor een 'woning met garage', maar in de akte is alleen sprake van een woning zegt hij. Kan ik bij een notaris dit document laten bekrachtigen of regulariseren? Of hoe noem je dat? Kunnen de mede eigenaars van het garagecomplex hiervan profiteren en mij opnieuw laten betalen?
Groeten
Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 apr 2010 14:59

Het lijkt me eenvoudiger dat u aan de syndicus een schriftelijke herbevestiging van het gesloten akkoord verzoekt.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 25 apr 2010 10:47

“Art.686.Eigenaars mogen op hun eigendommen of ten voordele van hun eigendommen zodanige erfdienstbaarheden vestigen als zij goedvinden, mits echter de gevestigde dienstbaarheden noch aan een persoon, noch ten voordele van een persoon, maar slechts aan een erf en ten behoeve van een erf worden opgelegd, en mits deze dienstbaarheden overigens niet met de openbare orde strijdig zijn.Gebruik en omvang van de aldus gevestigde erfdienstbaarheden worden geregeld door de titel die deze vestigt; bij gebreke van een titel, door de hierna volgende bepalingen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘waarin MIJ doorgang werd verleend‘ betreft een persoonlijk recht van overgang of een contractuele erfdienstbaarheid,doch GEEN eigendomsrecht.

Onderzoek zorgvuldig de tekst van het gekregen document inzake het onderscheid ‘persoonlijk recht van overgang’ of ‘contractuele erfdienstbaarheid’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”