Syndicus en vergoeding

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

Syndicus en vergoeding

#1 , 12 apr 2010 19:43

Hallo beste mensen, een goede avond
ik heb een vraagje ivm vergoeding van de syndicus :
als we een mede-eigenaar als syndicus hebben mag die dan behalve zijn bewezen kosten en verzekeringen, nog een vergoeding vragen per eigenaar per maand (van enkele euro's)? zo neen kan ik daar ergens teksten over vinden ???
Ik zou zoiets graag zw/w hebben, kunnen jullie mij daar mee helpen?
of is deze vraag te .....
mijn dank en al dank voor jullie berichten/tips

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 apr 2010 20:04

Als de AV bereid is hem deze vergoeding te betalen is er geen enkel probleem. Wel dient de mede-eigenaar in overweging te nemen dat mocht het ooit tot een geding komen waarin zijn persoonlijke aansprakelijkheid wordt ingeroepen de vrederechter hem makkelijker verantwoordelijk zal houden voor zijn beleid en zijn beslissingen. Een vergoeding ontvangen betekent immers dat er een zekere mate van professionaliteit en meer dan een basiskennis van aanverwante zaken van hem verwacht wordt die de vergoeding verklaren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 12 apr 2010 20:44

Hallo beste mensen, een goede avond
ik heb een vraagje ivm vergoeding van de syndicus :
als we een mede-eigenaar als syndicus hebben mag die dan behalve zijn bewezen kosten en verzekeringen, nog een vergoeding vragen per eigenaar per maand (van enkele euro's)? zo neen kan ik daar ergens teksten over vinden ???
Ik zou zoiets graag zw/w hebben, kunnen jullie mij daar mee helpen?
of is deze vraag te .....
mijn dank en al dank voor jullie berichten/tips
Vorige zaterdag hebben we net nog een syndicusloon van 16 EUR per maand goedgekeurd (dus elke eigenaar betaalt per appartement per maand 16 EUR aan de syndicus als vergoeding voor zijn normaal werk).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 12 apr 2010 20:46

maar in dat geval handelt het om een professionele syndicus?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 12 apr 2010 20:51

maar in dat geval handelt het om een professionele syndicus?
Ja een professioneel kantoor dat zowat alles doet in verband met immo.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nicolas
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#6 , 12 apr 2010 20:55

Wat mag dan een syndicus-eigenaar (niet proffesioneel) vragen aan vergoeding per maand, per eigenaar?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 12 apr 2010 21:07

Hetgeen hij wenst, hij dient er enkel rekening mee te houden dat het feit dat hij zich laat betalen voor zijn taak aan de gemeenschap bij een eventueel geding in zijn nadeel kan spelen in dien verstande dat de rechter het als een verzwarend feit kan beschouwen ten opzichte van een mede-eigenaar die belangeloos deze taak op zich neemt.

Het is altijd adviseerbaar om aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten als men de taak van syndicus op zich wenst te nemen. Dit beschermt zowel de gemeenschap als de syndicus zelf. In de nieuwe wetgeving op mede-eigendom zal deze trouwens verplicht gemaakt worden.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#8 , 13 apr 2010 20:18

Goeden avond, ik heb nog een vraagje ivm kosten "Syndicus-mede-eigenaar" nl :
hij heeft 1 of 2 verzekeringen afgesloten (+/- 2 euro per maand per eigenaar) kan hij die ook in rekening brengen apart van zijn andere kosten (3 euro per maand per eigenaar), EN moet hij AL deze kosten verantwoorden, en wat in geval er bij de jaarlijkse afrekening geld rest ?? moet hij dat op de rekening zetten van "alle mede-eigenaars (reserve kapitaal) of ? als er tekort is moeten we bijleggen.
mijn dank en groetjes

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 13 apr 2010 23:20

Over welke verzekering gaat het? blokpolis brand? BA personeel? Aansprakelijkheidsverzekering syndicus?

Als het bovenvermelde verzekeringen zijn zal er normaliter een beslissing van de vergadering zijn die deze ondersteunt. Blokpolis brand en aansprakelijkheidsverzekering zijn binnenkort verplicht.

Alle kosten die worden gedaan voor de mede-eigendom en die aangerekend worden aan de mede-eigenaars en alle inkomsten dienen, eventueel op afspraak, raadpleegbaar te zijn voor de mede-eigenaars.

Wat er met het restant gebeurt als blijkt dat één of meerdere mede-eigenaars teveel betaald hebben staat ofwel beschreven in het reglement of wordt middels een punt op de algemene vergadering gestemd.

Het is ten zeerste af te raden dit op de reserverekening te storten ,tenzij alle mede-eigenaars exact evenveel dienen terug te krijgen. Anders zal men zeer snel het algemene overzicht van welke kavel welk aandeel in de reserve heeft volledig kwijtspelen.

In feite zijn er twee mogelijkheden:

- ofwel wordt het teveel na het overhandigen van de individuele afrekening teruggestort aan de gebruikers,

- ofwel wordt met het krediet rekening gehouden op de volgende individuele afrekening en daar in mindering gebracht.

De enige uitzondering hierop zou mi zijn als er een gelijke opvraging gespreid over de 10.000sten gebeurt voor het uitvoeren van een groot werk. (iedereen draagt dus in gelijke mate mee in de opvraging naargelang zijn aandeel in de mede-eigendom) Als dan blijkt dat er uiteindelijk teveel werd opgevraagd kan beslist worden het teveel toe te voegen aan de reserve.

Edit: dt en opbouw.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 14 apr 2010 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#10 , 14 apr 2010 20:05

hallo, mag ik jullie mijn dank aanbieden ?
Wel met deze is dit gebeurd

JPB
Berichten: 3

#11 , 07 mei 2010 08:28

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb al veel interessante info gevonden ... en ik heb ook een vraagje :

- onze syndicus ( erkend door B.I.V ) rekent een beheersvergoeding aan van € 170,32 per jaar / appartement ( € 14,19 per maand ). Is dit bedrag binnen de normen ??? ( gebouw met 28 appt )

- hij rekent ook nog € 15,42 per jaar / appartement voor administratieve kosten ( kosten copies, telefoon,...... ) - kan dit ???? Hoe reageert ook heel geïrriteerd als ik hem een vraag stel hoe hij aan dit bedrag komt.

- er bestaat geen enkel officieel document / overeenkomst waarin de kosten voor beheer bepaald zijn. Moet er een schriftelijke overeenkomst zijn ????

Alvast bedankt voor jullie respons

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”