Reservekapitaal

Jos1950
Topic Starter
Berichten: 3

Reservekapitaal

#1 , 09 apr 2010 21:09

Ik ben eigenaar van een appartement en een ondergrondse garage in een appartementsgebouw dat opgedeeld is in verschillende blokken.
Het appartement en de garage liggen niet in dezelfde blok.
De garages hebben voor alle blokken één gemeenschappelijke toegang.
De syndicus vraagt, ook aan de eigenaars van uitsluitend een garage, een bijdrage voor het reservekapitaal volgens het aantal 10000-sten.
Het reservekapitaal wordt gebruikt voor grote herstellingen (lift, dak...).
Het is toch niet normaal dat ik hiervoor moet betalen. Ik heb geen toegang tot de betreffende blok en bovendien liggen de garages onder de achterliggende tuin.
Kan ik weigeren om te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 10 apr 2010 10:51

Het reservekapitaal wordt gebruikt voor grote herstellingen (lift, dak...).
Het is toch niet normaal dat ik hiervoor moet betalen. Ik heb geen toegang tot de betreffende blok en bovendien liggen de garages onder de achterliggende tuin.
Kan ik weigeren om te betalen?
Ik vermoed dat het om een groep van gebouwen gaat die onder een eenheidstelsel ressorteren. Dit betekent dat er voor de verschillende blokken en de ondergrondse garages i.c. één VME en dus ook één plenaire vergadering bestaat. Als de AV beslist om een reservekapitaal op te richten, dan betaalt elke eigenaar hierin mee. Dit volgens zijn/haar aandelen binnen de gemene delen. In het kader van het betalen van gemeenschappelijke lasten en kosten zal de (moeder)splitsingsakte normaal in bijzondere/particuliere onverdeeldheden voorzien. Dit in die zin dat zal worden beschreven dat de eigenaars van de garages bijvoorbeeld niet dienen bij te dragen in de kosten die expliciet tot de aparte blokken behoren, enz....

Wordt er m.a.w. door de AV gestemd over kosten die geenszins de garages toebehoren, dan zullen ingevolge de particuliere onverdeeldheden de gargage-eigenaars niet mee moeten betalen in deze kosten. Indien wordt beslist om deze werken door middel van het RF te financieren, dan zal het reeds door de - in dit geval garage- eigenaars - gespaarde aandeel niet worden verminderd. Het feit dat bepaalde eigenaars in bepaalde kosten niet dienen tussen te komen, ontslaat hen niet van hun bijdrageplicht binnen het reservefonds wanneer de AV tot de oprichting ervan heeft beslist. Voormelde uiteraard in die zin dat het om één VME gaat.

Jos1950
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 apr 2010 22:29

Het gaat niet om één VME. Elke blok heeft zijn VME met zijn eigen AV en die elk hun eigen reservekapitaal opbouwen.
Bij elke blok appartementen behoren een aantal garages. Sommige eigenaars hebben een garage in een andere blok dan in de blok waarin hun appartement is gelegen.
In de basisakte wordt beschreven dat bepaalde onderhoudskosten van gemeenschappelijke delen worden toegewezen aan die appartementen die er gebruik van maken. Kosten van de garages worden in gelijke mate verdeeld onder de garages van alle blokken samen.
Als de AV beslist om reservekapitaal op te bouwen, zullen waarschijnlijk ook in dit geval de eigenaars van uitsluitend een garage niet aan hun bijdrageplicht kunnen ontkomen of toch?

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 11 apr 2010 09:49

Het gaat niet om één VME. Elke blok heeft zijn VME met zijn eigen AV en die elk hun eigen reservekapitaal opbouwen.
Bij elke blok appartementen behoren een aantal garages. Sommige eigenaars hebben een garage in een andere blok dan in de blok waarin hun appartement is gelegen.
In de basisakte wordt beschreven dat bepaalde onderhoudskosten van gemeenschappelijke delen worden toegewezen aan die appartementen die er gebruik van maken. Kosten van de garages worden in gelijke mate verdeeld onder de garages van alle blokken samen.
Als de AV beslist om reservekapitaal op te bouwen, zullen waarschijnlijk ook in dit geval de eigenaars van uitsluitend een garage niet aan hun bijdrageplicht kunnen ontkomen of toch?
Als de AV dit rechtsgeldig beslist, kunnen de eigenaars zich niet aan de bijdrageplicht onttrekken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”