Planten zorgen voor problemen mat buren.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Planten zorgen voor problemen mat buren.

#1 , 07 apr 2010 13:06

Ik heb dit topic al eens gepost verleden jaar maar aangezien de buren er toen niets meer over gezegd hebben dacht ik dat de problemen opgelost waren.
12 jaar geleden ben ik in het huis van mijn grootouders komen wonen.De buurman indertijd had verschillende duiventillen naast de draad staan en daar ik dit geen mooi zicht vond heb ik hem toen gevraagd of ik aan de kant van de dichtbijgelegen duiventil planten mocht plaatsen om deze te verbergen.Dus vlak naast de gemeenschappelijke omheining.(draad)
Dit was voor hem geen enkel probleem en dus plantte ik daar bamboe.
Nu heeft hij sinds enkele jaren zijn huis verkocht en de nieuwe buren willen dat de bamboe verdwijnt.Nu heb ik wel gezien dat er enige wortelstokken bij hen uitkomen.Bij mij is dit ook het geval maar ik doe die weg.
Ze hebben wel een zonneterras gemaakt aan hun kant waar de bamboe staat en ik heb de vrouw al dikwijls horen vloeken op de mussen die in de bamboe nestelen.Ik heb ook nooit moeilijk gedaan over de cypres boom langs hun kant die vlak tegen mijn terras staat en mijn zonlicht wegneemt tot een stuk in de namiddag.Onze vorige buurman snoeide die maar zij niet en ik schat dat hij nu al wel tegen de 9 meter is.Ook hebben ze tegen de gemeenschappelijke draad een houten omheining geplaatst van 2 meter.
Ik ben geen moeilijk mens en heb daar niks van gezegd.Ook hebben ze de grote cementen berging die in de tijd van mijn grootouders samen met de buurman gebouwd was en één gemeenschappelijke muur had en één gemeenschappelijke bovenkant afgebroken zonder mij iets te vragen zodat ik nu met een ganse opening bovenaan zit een het daar nu in de winter binnen ook vriest.En daar heb ik ook niks overgezegd!
Nu had ik verleden jaar voorgesteld om rizoombegrenzers te plaatsen maar aangezien het over een hele lange tuin gaat zou dit me te duur uitkomen.En de bamboe komt bij mij ook op andere plaatsen uit dus hij zit wel degelijk al een beetje overal.Uitdoen(hetgeen ik liever niet doe) zou betekenen bijna de ganse tuin omspitten en dit zie ik als oudere vrouw niet zitten en anders ze spreken over een produkt om de bamboe te doden (iets met natrium) maar ik denk dat dit heel gevaarlijk is voor mijn dieren,vogels enzo om maar niet te spreken over de bodemvervuiling.
Ik zie echt door het bos de bomen niet meer.IK had indertijd het akkoord van mijn toenmalige buurman en wat ze me vragen kan ik ten eerste niet betalen en vergif wil ik niet.
Graag hulp?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori
Berichten: 221

#2 , 07 apr 2010 13:42

De bamboe die op plekken doorkomt en je moeilijk of niet kan uitgraven ,kan je puur dippen in glyfosaat .Dit is een onkruidverdelger maar bij bamboe moet je hem puur gebruiken .Bamboe is heel hardnekkig en zeker de soort die jij hebt,kruipt alle kanten op en kan zomaar even 5 meter verder terug bovenkomen .Bamboebegrenzer is een oplossing maar dan zul je toch nog steeds de naden in het oog moeten houden .Wij hebben aan onze bamboe overal bamboebegrenzer geplaatst en aan elke naad een put opengelaten zodat we kunnen controleren of hij daar niet doorschiet .Als ze dan toch eentje een weg heeft gevonden ,de bovenste bladeren even in de fles glyfosaat dippen ,kan soms wel eens zijn dat je dit nog eens moet herhalen maar op gegeven moment geeft hij het wel op .Ik heb hier ook ontzettend veel mussen in de bamboe zitten en zij hebben daar geen last van .
Als je de bamboe niet onderhoud /met hem in te snoeien elk jaar en op plaatsen tegen te houden ,ga je op gegeven moment zware problemen krijgen .Ik denk dat je bij de buren ook best direct ingrijpt zodat hij daar ook niet alle kanten op kan gaan en hen tegemoet komt om die begroeiing daar al in te perken ,desnood in de eerste plaats met glyfosaat en misschien dat de ergenis bij de buren al verminderd doordat je blijk geeft van onderhoud van je planten .Probeer te sparen en de bamboebegrenzer later te plaatsen ,het gaat jouw zelf op de duur ook heel wat tijd en werk besparen .

groetjes,

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”