vaste kosten

sisi8918
Topic Starter
Berichten: 32

vaste kosten

#1 , 05 apr 2010 09:10

zijn wij verplicht het deel van de vaste kosten voor het onderhoud van de gemene delen te betalen, als we niet tevreden zijn over de poetsfirma en dit na herhaaldelijk klagen bij de syndicus.
Kunnen we niet een prive-schoonmaakster aannemen en wat moeten we daar dan voor doen (sociale lasten, verzekering)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 05 apr 2010 10:30

In mede-eigendom stellen de mede-eigenaars de syndicus aan om in hun naam op te treden. Zo kiest de syndicus de schoonmaakfirma. Zijn de mede-eigenaars niet tevreden over het uitgevoerde werk dan dienen zij dit te melden aan de syndicus. Een verstandig syndicus zal deze klachten ter harte nemen en onderzoeken of er een behoefte is aan een andere schoonmaakfirma. Doet hij dit niet, dan kan men hem best de klachten schriftelijk ( aangetekend ) doen toekomen en bij voortdurende weigering kan een mede-eigenaar dit punt op de dagorde van de volgende AV doen plaatsen. Het is dan de AV die dienaangaande beslist.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 05 apr 2010 10:47

Alle klachten betreffende de kuisvrouw/ploeg/firma bundelen.

Er zal in het gebouw wel iemand zijn die meestal aanwezig is? (huisvrouw/man, gepensioneerde) Vraag deze of hij de uren dat er gekuist wordt noteert, neem foto's van niet gekuiste vuile delen enz..
Het beste zou zijn als de mede-eigenaars de klachten "onder elkaar verdelen" en dan afzonderlijk de syndicus via AS inlichten en verzoeken dit punt op de volgende agenda bij hoogdringendheid te plaatsen.

Het kan ook zijn dat dit niet nodig is. Lees eens de basisakte na of het verslag van de vergadering waarin er een kuisploeg werd aangesteld.

Heeft da AV hier gekozen wie mocht komen kuisen of heeft ze de syndicus het recht gegeven een kuisvrouw/ploeg/firma te kiezen? In het laatste geval kan deze zonder vergadering doch op aanraden van de rvb en de klachten van de mede-eigenaars de huidige regeling annuleren en een nieuwe aanstellen.

Vraagje voor Pedro: personeel dat niet zijn opdracht uitvoert en hierdoor ervoor zorgt dat de kwaliteit van het gebouw achteruitgaat, kan dit ontslagen worden onder de wetgeving "bewarende maatregelen" zonder de onmiddellijke noodzaak van een BAV?

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 05 apr 2010 13:43


Vraagje voor Pedro: personeel dat niet zijn opdracht uitvoert en hierdoor ervoor zorgt dat de kwaliteit van het gebouw achteruitgaat, kan dit ontslagen worden onder de wetgeving "bewarende maatregelen" zonder de onmiddellijke noodzaak van een BAV?
Het betreft hier een poetsfirma. Waarschijnlijk contracteert deze met de VME nadat haar offerte tijdens een vergadering werd goedgekeurd.
De syndicus dient de contractuele bepalingen na te lezen en dient naar aanleiding van klachten de contractpartij aangetekend op de hoogte te brengen. Hij protesteert tevens onmiddellijk de factuur of een deel van de factuur. Hierin stelt hij de firma in gebreke en meldt dat bij herhaling de VME zich het recht voorbehoudt om de overeenkomst onmiddellijk op te zeggen (de effectieve beslissing tot opzeg gebeurt best via een vergadering). In de meeste gevallen zal de verantwoordelijke van de poetsfirma dan contact opnemen met de syndicus dusdanig de gebreken kunnen worden besproken. Meer dan waarschijnlijk zal er voor niet of slecht uitgevoerde opdrachten een creditnota volgen.

sisi8918
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 05 apr 2010 18:30

bedankt voor jullie antwoorden. Maar kunnen we nu weigeren de vaste kosten te betalen zo lang het poetsen niet in orde is? We hebben de syndicus al verschillende keren erop gewezen dat er niet gepoetst wordt zoals is beschreven in het verslag van de algemene vergadering (soms komen ze in het geheel niet af en als ze er zijn is er altijd wel iets niet gedaan) Hij neemt dan wel contact op met de firma en het gaat dan weer wat beter voor enkele weken, maar dan is alles weer zoals voordien. Ik heb er ook al op gewezen dat er meer controle van zijn kant zou moeten zijn, maar die zijn er ook niet. Moeten we dus gewoon de volgende algemene vergadering afwachten?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 05 apr 2010 19:01

Als jullie met voldoende mede-eigenaars zijn (20% van het gebouw in eigendom) kunnen jullie de syndicus dwingen een BAV te organiseren met de vraag of deze het contract met de firma dient op te zeggen.

Wat jullie ondertussen kunnen doen is de syndicus schriftelijk en aangetekend aanmanen om dringend stappen te ondernemen naar de kuisfirma toe. Hoe meer eigenaars hem individueel aanschrijven hoe duidelijker het zal zijn dat jullie het beu zijn te betalen voor een gebrekkige service. In dat schrijven kan je stellen dat indien er binnen de dertig dagen na kennisname geen permanente verbetering in het kuiswerk is u zich het recht voorbehoud deze kosten niet te betalen tot de situatie wordt aangepakt.

Als jullie beschikken over fax en email niet aarzelen elke gebrekkige kuis te in detail te melden. Dan heb je naar later toe ook een hele resem van bewijs. (mails en bewijzen van verzending fax bijhouden)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”