sneeuwruimen

rolle
Topic Starter
Berichten: 9

sneeuwruimen

#1 , 27 mar 2010 19:05

Ik woon op de gelijksvloers van een appartementsgebouw en nu wordt er op de algemene vergadering gezegd dat de eigenaars van gelijkvloerse appartementen de stoep voor het appartement sneeuwvrij moeten maken. Daar ben ik niet mee akkoord daar ook de mensen van een verdieping kunnen vegen en ik niet de knecht wil zijn van diegenen op een verdiep. Er wordt gezegd dat de stad wil dat de stoep sneeuwvrij gemaakt wordt door de persoon die in het huis woont, maar er zijn 4 gezinnen die het stukje stoep voor ons stukje appartement gebruiken.
Dit weggetje ligt volledig op het grondgebied van het appartement en paalt niet aan de openbare weg.
Als het geen verplichting is doe ik dat met plezier maar ik pas als iedereen denkt dat ik dat moet doen.
Nu is mijn vraag : Ben ik verantwoordelijk als er iemand valt en gewond geraakt omdat er geen sneeuw geruimd werd?

Rolle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 mar 2010 19:10

Ik woon op de gelijksvloers van een appartementsgebouw en nu wordt er op de algemene vergadering gezegd dat de eigenaars van gelijkvloerse appartementen de stoep voor het appartement sneeuwvrij moeten maken. Daar ben ik niet mee akkoord daar ook de mensen van een verdieping kunnen vegen en ik niet de knecht wil zijn van diegenen op een verdiep. Er wordt gezegd dat de stad wil dat de stoep sneeuwvrij gemaakt wordt door de persoon die in het huis woont, maar er zijn 4 gezinnen die het stukje stoep voor ons stukje appartement gebruiken.
Dit weggetje ligt volledig op het grondgebied van het appartement en paalt niet aan de openbare weg.
Als het geen verplichting is doe ik dat met plezier maar ik pas als iedereen denkt dat ik dat moet doen.
Nu is mijn vraag : Ben ik verantwoordelijk als er iemand valt en gewond geraakt omdat er geen sneeuw geruimd werd?

Rolle
Kijk het volgende na:

- statuten gebouw: staat erin vermeld wie sneeuw moet ruimen?
- politiereglement van de gemeente: gewoonlijk vermeldt dit wie aansprakelijk is voor het sneeuwruimen voor appartementsgebouwen (meestal de bewoners van de laagste appartementen, maar niet altijd)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

billie3
Berichten: 88

#3 , 30 mar 2010 20:20

volgens mij is degene die op het gelijkvloers/straatkant woont verantwoordelijk voor het ruimen van de sneeuw. Dit heeft deze winter in de krant gestaan.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 31 mar 2010 11:15

Ligt er nu nog ergens sneeuw? :wink:

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 02 apr 2010 16:45

de gemeenten verplichten de stoep dit is de openbare weg te ruimen over een diepte van x meter.
wat er privaat wordt afgesproken voor private grond is zaak van AV.
Bij niet ruimen openbare weg zijn het (meestal) bewoners gelijkvloers of bij garages bewoners 1ste verdiep die aansprakelijk gesteld worden.
Dit is zo voorzien in de meeste politiereglementen van de gemeenten

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”