reserfonds

andrevdb
Topic Starter
Berichten: 10

reserfonds

#1 , 24 mar 2010 14:17

hallo

Heb een vraagje over het geld van de reservefonds

Voorbeeld: wij zijn met 15 appartementen en hebben 15000€ in het reserfonds

Dus elk appartement heeft 1000€ 1/15 in het reseverfonds

op AV wordt beslist dat ze de liften gaan aanpassen

Nu komt mijn vraag ,de verdeelsleutel van mijn appartement wordt die ook toegepast op het reservefonds

Ik hoop hier vlug antwoord op te krijgen

Met vriendelijke groeten
Andre

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 24 mar 2010 15:19

Normaliter wel.
Dus elk appartement heeft 1000€ 1/15 in het reseverfonds
Dit is niet noodzakelijk het geval. Alle appartementen zijn niet noodzakelijk even groot, u dient rekening te houden met eventuele kelderruimtes en staanplaatsen voor wagens, ...

Globaal gezien is uw aandeel in het reservefonds even groot als het aantal tienduizendsten dat u in het gebouw bezit.

Zelfs hierop kunnen uitzonderingen zijn:

Als er bijvoorbeeld voor een groot werk gedurende x jaar een extra ophaling gebeurd en de bijdrage aan de ophaling afhangt van een andere dan de algemene verdeelsleutel. (bv herbevloering gemeenschappelijke gedeeltes parkeerverdiepingen) Die ophalingen zullen dan eveneens op een reserverekening geplaatst worden. De kans is byzonder groot dat een syndicus hiervoor geen nieuwe rekening gaat openen doch de gewone reserverekening gebruikt.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 24 mar 2010 15:33

Nu komt mijn vraag ,de verdeelsleutel van mijn appartement wordt die ook toegepast op het reservefonds

Ik hoop hier vlug antwoord op te krijgen
Met vriendelijke groeten

Andre
De verdeling van gemeenschappelijke lasten en kosten gebeurt volgens de aandelen/quotiteiten.
Dit geldt ook wanneer kosten dmv. het RF worden betaald.
M.a.w. het opvragen van het aandeel in het RF gebeurt best van begin af aan volgens aandelen en niet - zoals in jullie gebouw - in gelijke delen. Dit zorgt vroeg of laat voor discussies.

Reclame

andrevdb
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 24 mar 2010 21:12

hallo Pedro

ik begrijp uwe uitleg goed

in jaar 2007 maart, hebben het appartement gekocht
het aandeel van de vorige eigenaar in het spaarkapitaal bedraagt 319.49€

vanaf april zijn ook beginnen betalen per kwartaal 250€ provisie waarvan 50€ spaar

En we staan voor zware kosten terrassen opfrissen en lift in orde maken nieuwe wetgeving 2013 a 2018

We hebben een appartement gelijksvloer en ons verdeelsleutel in de lift is 6/1000

Gemeenschappelijke delen 60/1000

Vanaf 3kwartaal moeten we 200€ meer storten in het spaarkapitaal
dat zou tot begin 2012 duren

Volgens mijn mening ga ik meer over houden in aandeel van het spaarkapitaal dan de andere appartementen

Hun verdeelsleutel van de lift en de gemeenschappelijke delen liggen veel hoger

En wat gebeurt er dan als de werken gedaan zijn ,en mijn aandeel in het spaarkapitaal veel overschot heeft

MVG
Andre

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 24 mar 2010 21:42

hallo Pedro

ik begrijp uwe uitleg goed

in jaar 2007 maart, hebben het appartement gekocht
het aandeel van de vorige eigenaar in het spaarkapitaal bedraagt 319.49€

vanaf april zijn ook beginnen betalen per kwartaal 250€ provisie waarvan 50€ spaar

En we staan voor zware kosten terrassen opfrissen en lift in orde maken nieuwe wetgeving 2013 a 2018

We hebben een appartement gelijksvloer en ons verdeelsleutel in de lift is 6/1000

Gemeenschappelijke delen 60/1000

Vanaf 3kwartaal moeten we 200€ meer storten in het spaarkapitaal
dat zou tot begin 2012 duren

Volgens mijn mening ga ik meer over houden in aandeel van het spaarkapitaal dan de andere appartementen

Hun verdeelsleutel van de lift en de gemeenschappelijke delen liggen veel hoger

En wat gebeurt er dan als de werken gedaan zijn ,en mijn aandeel in het spaarkapitaal veel overschot heeft

MVG
Andre
Het reservekapitaal is en blijft eigendom van de vereniging van mede-eigenaars. Zelfs als u het appartement verkoopt blijft het geld dat u hebt bijgedragen in het reservefonds.
De opvragingen voor het reservefonds gebeuren op basis van de duizendsten. Grotere appartementen zullen dus meer bijdragen tot het reservefonds dan de kleinere.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Pedro
Berichten: 735

#6 , 24 mar 2010 22:30


En wat gebeurt er dan als de werken gedaan zijn ,en mijn aandeel in het spaarkapitaal veel overschot heeft

MVG
Andre
Wat Roharro zegt, klopt.

Het is inderdaad zo dat conform de wet bij verkoop het aandeel in het reservefonds aan het betreffende kavel blijft kleven. Ofwel dient de nieuwe eigenaar dit over te nemen ofwel dient de verkoper dit bedrag bij de verkoopprijs te voegen. Zoniet is de verkoper dit aandeel kwijt.
Persoonlijk zou ik eisen dat het punt op de agenda van een vergadering wordt geplaatst zodat kan worden beslist om het opgevraagde aandeel in gelijke delen terug te geven aan de mede-eigenaars. Daarna vraagt de syndicus het totaalbedrag opnieuw op maar dan volgens quotiteiten.
Lukt dit niet dan kan men nog altijd de Vrederechter vatten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”