reservekapitaal gebouw

u954914
Topic Starter
Berichten: 2

reservekapitaal gebouw

#1 , 23 mar 2010 11:24

Allereerst bedank ik het antwoord op mijn eerste vraag aangaande het opvragen van de mede-eigenaarslijsten. Nu blijkt weer nadat er een bijzondere vergadering was gehouden, er geen reservekapitaal te zijn voor ons gebouw. Ter verduidelijking: Het is een hoekgebouw verdeeld over twee straatnamen. De ene straat heeft wel reservekapitaal en de andere straat niet. Nochtans hangt dit allemaal samen. Er zijn dus kosten gemaakt waarvoor volgens mij toch een reservekapitaal dient.
Nu blijkt dat die nog zullen aangerekend worden bij de eindafrekening.
Mijn vraag is, hoe kan zoiets, we betalen toch provisie en kan dan eventueel de reserve van die andere straat niet aangesproken worden?

Nogmaals dank voor uw eventuele antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 mar 2010 11:42

Lees nauwgezet de basisakte van het gebouw na. Gaat het over 1 pand in totaliteit of twee panden in één mede-eigendom met gescheiden rekeningen?

Zelf ben ik eigenaar in een flatgebouw met 104 flats (één grote blok) die is onderverdeeld in 3 eenheden met elk hun eigen rekeningen.

U kan altijd bij de syndicus langsgaan en de balansen van de afgelopen jaren opvragen om te kijken wat er eventueel met dat reservekapitaal is gebeurd. (best voorafgaandelijk een afspraak maken per mail of per AS)

Pedro
Berichten: 735

#3 , 23 mar 2010 12:17


Nogmaals dank voor uw eventuele antwoord.
Lees goed de splitsingsakte na. M.i. betreft het hier een groep van gebouwen onder het eenheidsstatuut wat betekent dat er i.c. 1 VME is en dus ook één algemene vergadering voor beide deelgebouwen.
In jullie geval zijn er waarschijnlijk subverenigingen ontstaan die elk afzonderlijk werken, vergaderen, enz... Zijn er geen 2 syndici, één voor elk deelgebouw? Indien dit zo is, dan zijn beslissingen die door subverenigingen worden genomen en die onder het eenheidstelsel vallen, niet tegenstelbaar aan de hoofdvereniging/aan de plenaire vergadering die normaal één keer per jaar moet doorgaan en waarop alle eigenaars van beide deelgebouwen dienen te worden uitgenodigd.

De kans bestaat dus dat binnen jullie gedwongen mede-eigendom het beheer juridisch al jaren niet correct gebeurt.

Een en ander binnen een groep van gebouwen werd middels een arrest van 2004 definitief door het Hof beslecht.

Uiteraard geldt voormelde onder voorbehoud aangezien geen kennis van de stukken e.a.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”